Publicerat Augusti 19, 200718 yr : Har råkat utför magnum feber (igen)...så jag funderar på att skaffa en sako75ss i 338 win mag. Så det blirmin gamla 6.5:a som får stryka på foten...synpunkter på 338?? :-
Publicerat Augusti 31, 200718 yr För mig är 338 den ultimata kalibern vid älgjakt, bra kulbana vid hyggespassen och bra verkan i viltet. I kulväg kör jag med A-frame och den kan jag inte klaga på. Rekylen är snärtigare än 9,3:an vissa upplever det som obehagligare men det är absolut inga problem om man träna lite. Sen beror mycket såklart på stocken också. Visserligen går det väl lika bra ha ha en 9,3 som en 338, det är nog mest en smaksak. Ekonomiskt kan det kanske vara bättre med 9,3...men tråkigare
Publicerat September 3, 200718 yr För mig är 338 den ultimata kalibern vid älgjakt, bra kulbana vid hyggespassen och bra verkan i viltet. I kulväg kör jag med A-frame och den kan jag inte klaga på. Rekylen är snärtigare än 9,3:an vissa upplever det som obehagligare men det är absolut inga problem om man träna lite. Sen beror mycket såklart på stocken också. Visserligen går det väl lika bra ha ha en 9,3 som en 338, det är nog mest en smaksak. Ekonomiskt kan det kanske vara bättre med 9,3...men tråkigare En kompis har en 338WM i en AZ 1900 kopia och den är direkt obehaglig att skjuta med. Effekten i viltet är också av det kraftigare slaget med köttförstöring vid skott på kortare håll (grisvak). Skulle tro att med en bra kolv och lite tyngre bössa kan det vara en bra kaliber att skjuta älg på stora hygge eller liknande. Jag föredrar 9,3 eller varför inte gå upp till 375HH istället. Den har nästan mildare rekyl än 338:an och fungerar vid en ev. Afrikaresa.
Publicerat September 3, 200718 yr Vad kör han med för kula? Det låter som det är en för blöt/mjuk kula. A-Framen är av hårdare slaget och har inte gett mig någon speciell köttförstöring, om jag inte hittat på något ben dvs Jag har själv en Tikka M65 med en pachmayr bakkappa monterad, den tar upp rekylen riktigt bra!
Publicerat September 3, 200718 yr Vad kör han med för kula? Det låter som det är en för blöt/mjuk kula. A-Framen är av hårdare slaget och har inte gett mig någon speciell köttförstöring, om jag inte hittat på något ben dvs Jag har själv en Tikka M65 med en pachmayr bakkappa monterad, den tar upp rekylen riktigt bra! Honaday interlock RN som är lågt laddad. En hårdare kula hade troligen minskat köttförstöringen en aning men som med de flesta kalibrar så är farten en av bovarna. Märker skillnad när jag använder min 308:a med 150gn accubond (885m/s) gentemot 180gn Hornaday interlock (780m/s). Accubonden är betydliggt aggresivare i viltet fastän det är en hårdare kula.
Publicerat September 3, 200718 yr Hur ligger rekylen jämförelsevis med 9,3-62 ? Bössan är en r93 proffesional. 9,3-62 är bra hanterbar rekyl hur känns 338an i en sån alt 375an i en proffesional ifall det är någon som vet ???
Publicerat September 3, 200718 yr Honaday interlock RN som är lågt laddad. En hårdare kula hade troligen minskat köttförstöringen en aning men som med de flesta kalibrar så är farten en av bovarna. Märker skillnad när jag använder min 308:a med 150gn accubond (885m/s) gentemot 180gn Hornaday interlock (780m/s). Accubonden är betydliggt aggresivare i viltet fastän det är en hårdare kula. Accubonden är ju också känd för att grisa ner rätt så mycket! Den är ju inte så hård faktiskt, den är ju gjord att släppa typ 30 % av vikten.
Publicerat September 3, 200718 yr Har en god vän som tänkte köpa en 338 men han fick rådet att inte välja kalibern pga rekylen och att en 9,3 i princip har samma egenskaper, om man inte ska ha 338 till vakjakt och vill skjuta på över 250 m. Å andra sidan, har du en rekyldämpare i r93:an så kompenserar den en del och under jakt skjuter man oftast bara ett skott och då spelar det ju ingen roll om det trycker till lite. Övningsskyttet kan dock bli lidande om man blir skotträdd men det är nog väldigt individuellt. Jag skulle välja 9,3.
Publicerat September 3, 200718 yr Sök efter information om kalibern, kulbanor, kulvikter. Finns det mycket fabriksladdat? Hur är kulutbudet om jag börjar handladda? Anslagsenergin på 100 m, 200 m VS en annan likvärdig kaliber.
Publicerat September 4, 200718 yr Ett tips är att gå in på www.norma.cc, och ballistik, där kan du laborera med olika kulvikter och hastigheter för att se kulbanor och anslagsenergi. Jag laddar min 338:a med 250 grains kulor och då får jag samma anslagenrgi på 150 meter som 30-06 med 180 grain har vid mynningen...men om det behövs...knappast. 30-06 tar ju död på många älgar varje år. Kulor finns det mycket av till 338, förmodligen mer än till 9,3. Ta det där med rekylen med en nya salt, det mesta i rekylen sitter i hur bössan är stockad och en vanesak. Först när du börjar komma upp i 458 osv börja rekylen bli besvärande, i alla fall för mig. Hursom helst så grattis om du väljer en 338, en av de bästa kalibrarna för älgjakt...tillsammans med 9,3
Publicerat September 4, 200718 yr Jag har accubond 225gr. laddad till 850 m/s i 338:an och den slår inte sönder nämnvärt i älgarna. Det där med rekyl är väldigt individuellt så mitt råd är att prova skjuta med den bössan du tänkt köpa innan du bestämmer dig. Jag har även en HQ 1640 i 30-06 och jag upplever den värre än min 1900 i 338 WM. Den har väl inte lika mycket rekyl men mycket otrevligare att skjuta med. Jag har även skjutit med 338:or som är betydligt trevligare att skjuta med än min 1900 för 1900:an är ju inte heller "bra" stockad när det gäller rekylupptagning men jag föredrar ändå mc-stock framför en rak då jag tycker att den funkar bättre för mig förutom vid liggande skytte och än har jag aldrig skjutit liggande på en älg Mvh Fredrik
Publicerat September 4, 200718 yr Jag har accubond 225gr. laddad till 850 m/s i 338:an och den slår inte sönder nämnvärt i älgarna.Det där med rekyl är väldigt individuellt så mitt råd är att prova skjuta med den bössan du tänkt köpa innan du bestämmer dig. Jag har även en HQ 1640 i 30-06 och jag upplever den värre än min 1900 i 338 WM. Den har väl inte lika mycket rekyl men mycket otrevligare att skjuta med. Jag har även skjutit med 338:or som är betydligt trevligare att skjuta med än min 1900 för 1900:an är ju inte heller "bra" stockad när det gäller rekylupptagning men jag föredrar ändå mc-stock framför en rak då jag tycker att den funkar bättre för mig förutom vid liggande skytte och än har jag aldrig skjutit liggande på en älg Mvh Fredrik Vikten betyder också en del. Jag har testat 375HH som var hur "mild" som helst i rekylen däremot en kombi i 7X65 snärtade till så man fick blodsmak i munnen men då vägde den 2,7kg och stockad med bayersk svinrygg...
Publicerat September 5, 200718 yr Jag har 338 Win.Mag. i min fallblockare och jag skulle inte vilja skjuta med den liggande..I bänk är den inte trevlig men hanterbar och stående inga som helst problem med..
Publicerat September 6, 200718 yr Jag skulle välja 9,3x62, men i rätt vapen så är dom flesta kalibrar funktionella rekylmässigt, jag hade en gammal Remington 700 med kort kolv i 308 win, den var inte rolig att skjuta med, min Sauer 202 i 9,3x62 däremot är relativt mild. mvh jocke