Publicerat Augusti 20, 200718 yr Gjorde en tur till Flatruet igår och på vägen mellan Mittådalen och Hede, i diket, stod en 6:a och betade. Tvärnit med bilen. Inget hände. Han stod kvar, tuggade på björkruskan så det stod härliga till. Lite längre fram såg jag en 4:a (brorsan ?) som åt och härjade med sin björkbuske. Vi satt stilla i bilen en stund och tittade på älgarna, de var bara intresserade av mat. Efter en stund gick jag ut, ingen reaktion alls, jag gick på vägen, avståndet var bara 6-7 meter, ena tittade lite nyfiket på mig och fortsatte att äta. ??? Vad är detta tänkte jag, halvtama älgar, gick närmare och de brydde sig inte. Tanken att klappa älgen fanns, men sedan insåg jag att den faktisk kan gå till anfall ifall jag upplevs som hot. Som närmast var jag 3 meter ifrån, då gick han lite sakta till kompisen och jag backade tillbaka till min kompis i bilen. Häftigt värre att komma så nära, en härlig upplevelse för en älgjägare. ''Våra'' älgar hemma drar så fort man öppnar bildörren.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Så där nära har jag själv aldrig varit en Älg. Det närmaste jag kommit är ca 10 meter innan den stack. Detta skulle vara en trevlig uplevelse att få komma riktigt nära en Älg.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Inte undra på att det är ont om älg i Härjedalen om de är halvtama............
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Trevligt!! Under jakten är de som du säger andra varelser - då skulle det aldrig hända ...hehe.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Vars var kameran ? Jo, vår kamera, den var i kaffekorgen bak i bilen. Jag är inget vidare för fotografering. Då är det ju en sabla tur att vi hade tyska jaktkompisen med oss i bilen, han har fotat svenska älgen från alla sidor, säkert 100 bilder, med fotoapparat, mobilen och allt annat han hade. Det kan dock bli helt bakvänt alltihopa, han tror väl nu att älgarna i Sverige bär sig åt på detta viset. Han kommer igen i oktober, för älgjakt, och blir grymt besviken när älgarna drar så fort de får syn på honom. Jag har lagrat synen på hjärnkontoret, där blir älgarna och upplevelsen kvar. Bara att blunda så ser jag älgpojkarna igen framför mig.
Publicerat Augusti 20, 200718 yr Det måste ha varit en upplevelse. Det är kul när man komma inpå dom på detta sättet.