Publicerat Augusti 20, 200718 yr hejsan, ja ha just köpt en orrpipa som härmar orrens blåsande. ja undra hur den låter som i blåsandet, låter den som tjädern eller som ljudprovet på orrpipa här? http://www.stabilotherm.se/fagel.html
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Gå in på denna länk och se och lyssna....efter ca 28 sekunder hör du ljudet som du ska försöka härma...." blåsande ljud".... http://www.alghundklubben.com/vasterbotten/Film/filmer.htm / Lycka till!
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Gå in på denna länk och se och lyssna....efter ca 28 sekunder hör du ljudet som du ska försöka härma...." blåsande ljud".... http://www.alghundklubben.com/vasterbotten/Film/filmer.htm/ Lycka till! Det vara fina filmer och nu har man hört hur en orre låter när den blåser.
Publicerat Augusti 21, 200718 yr tack så mycke, då vet man hur man ska blåsa till hösten då, är det nån som ha pröva att ha orrssiluetter i ställe för riktiga bulvaner. tro ni att de funka bra eller sticker dom när dom landar i träden å se att dom är platta?
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Man behöver egentligen ingen pipa. i vintras hade vi en men efter ett par gånger så lämnade vi den hemma och imiterade ljuden med munnen istället. Fungerar MINST lika bra. "Blåste fast" en orrflock under toppjakten i vintras. Smög mot den och fick skjuta mig en orrtupp
Publicerat Augusti 21, 200718 yr nä man behöver ingen pipa men den låter högre å längre, eller? hur långt ifrån bulvanerna ska man ha gömslet, är de viktigt vilken myr/vilket hygga man jagar på och vart man placerar bulvanerna?
Publicerat Augusti 21, 200718 yr Är det vinter så kan du placera ut dom i björktoppar, på eller i närheten av en spelplats. Jag tycker inte att visslan låter likt en orre. Det går att låta mer likt med bara munnen.
Publicerat Augusti 22, 200718 yr Jag röstar då på pipan....sen är det upp till var och en ....men av egen erfarenhet och andra bekanta så i överlag har då pipan gett bäst resultat.!! Och vad gäller bulvaner så funkar det väldigt bra med att lokalisera var orrarna ofta håller hus....de kommer tillbaks i närheten....var så säker!! Då räcker det oftast med att bara vänta....inte ofta pipan behövs!!
Publicerat Augusti 22, 200718 yr ok, så de gäller å hä ut dom vart man vet att dom bruka varaJa det är bara ett tips, men inget som alltid garanterat funkar!! Men orre är ju ett "vane" djur under vissa årstider....man brukar hitta dem ungefär på samma ställe ....Sätt bulvanerna högt upp, i en stor björk som syns åt många håll..........( du kommer att få skjuta orre...)
Publicerat Augusti 23, 200718 yr man få ju ganska stort självförtroende när man se alla bilder om jakten här på forumet, få ja inte nån nu så är det ju mer orrar till vintern i topp
Publicerat September 5, 200718 yr Fick en sån lockpipa i julklapp för 2 år sedan och har försökt blåsa i den men aldrig lyckats lockalisera eller locka till mig nån fågel, men jag ska kanske pröva nu under älgjakten om det känns dött :D återkom gärna om du lyckas och har några tips!
Publicerat September 7, 200718 yr japp, de ska ja göra. i oktober uppehållet ska vi nog ut å pröva lite! ;D