Publicerat Augusti 23, 200718 yr Blev uppringd av ordförande i jaktlaget häromdagen och han lät meddela att vårat årsmöte ska hållas nu på söndag. Nuvarande jaktledare har efter tio år sagt ifrån sig ansvaret och nu skall en ny jaktledare väljas. Dom har påtalat att jag skulle vara lämplig för den rollen men jag har väl tagit det med en nypa salt men nu sa ordförande att han med fler vill se mig som jaktledare. Jag har endast jagat i 5 år men är väl ute i skogen mest av alla, har bra kontakter med grannlagen osv. Jag har lovat att tänka på saken till söndag får vi se vad det blir av det. Frågan till er luttrade jaktledare och fd jaktledare, vad ska man tänka på mer specifikt vad gäller jaktledarrollen? Förutom pondus och att våga stå för sin åsikt (vilket jag ej haft svårt för tidigare och som stuckit vissa i laget i ögonen)
Publicerat Augusti 23, 200718 yr Ja Du vad ska man säga. Goda ledaregenskaper. Typ militär ledaregenskap. Vi har själva en f. d. militär just nu och han är inne på sitt sista år. Vi måste hitta en ny till nästa årsmöte -08. Han har varit bra f. d. kapten och helikopterföare från Boden. Du ska få folk att lyssna på Dig och våga säga ifrån om någon gör fel. Kunna ge order med hela handflatan. ;D Det gör våran. ;D Lycka till!
Publicerat Augusti 23, 200718 yr Det finns massor att skriva i ämnet men jag väljer istället att hänvisa dig till en av jägarförbundets kurser för jaktledare. Där får du bland annat insikt i följande: Jaktledarens roll, möjligheter, ansvar, befogenheter, konflikthantering och personliga egenskaper, etik, respekt för viltet, omtanke om jaktkamrater, hänsyn, lagstiftning, krav på jaktledare, roll och ansvar, jaktledarens befogenheter samt Jaktledaren och juridiken. Jag gick den kursen för ett par år sedan och jag kan rekomendera den till alla även om ni aldrig kommer bli jaktledare... ni kommer få en helt annan syn på era jaktledare efter fullgjord kurs vilket nog är bra för många.
Publicerat Augusti 23, 200718 yr Grattis! Om du blev tillfrågad så tycker dina jaktkollegor att du har jaktledaren i dig! Alltså, var dig själv. Tror inte du behöver tänka på hur du ska bete dig i olika situationer. Du är ju den du är, och du är (kommer att bli) utsedd att leda jakten! Fundera sedan vad du vill göra med jakten. Är det nåt som du vill göra på ett annat sätt än din företrädare? Sen tror jag att med stor empati och intresse för dina enskilda jaktkollegor kommer man långt. mvh /Må
Publicerat Augusti 23, 200718 yr En jaktledare bör vara pensionär, så att han har tid att sitta i fängelse ;D
Publicerat Augusti 23, 200718 yr En jaktledare bör vara pensionär, så att han har tid att sitta i fängelse ;D ;D ;D ;D
Publicerat Augusti 23, 200718 yr Det finns massor att skriva i ämnet men jag väljer istället att hänvisa dig till en av jägarförbundets kurser för jaktledare. Där får du bland annat insikt i följande: Jaktledarens roll, möjligheter, ansvar, befogenheter, konflikthantering och personliga egenskaper, etik, respekt för viltet, omtanke om jaktkamrater, hänsyn, lagstiftning, krav på jaktledare, roll och ansvar, jaktledarens befogenheter samt Jaktledaren och juridiken.Jag gick den kursen för ett par år sedan och jag kan rekomendera den till alla även om ni aldrig kommer bli jaktledare... ni kommer få en helt annan syn på era jaktledare efter fullgjord kurs vilket nog är bra för många. Jättebra förslag.. då jaktledarskapet kan vara ett elände om det uppstår problem,dock finns ju fördelarna då man kan lägga upp jakten precis som man själv vill med passkyttar och så vidare. Säkerhetstänket skall alltid komma i fokus precis som du måste våga säja ifrån nån gång då och då. Kan vara bra att veta för dej att man som jaktledare blir hyllad när allt går bra,men samtidigt kan man få skit när saker och ting inte funkar som dom ska.. eller andra har olika åsikter. Som jaktledare gäller det att ha lite skinn på näsan och stå för sin åsikt. Ibland kan det löna sej att disskutera efter jakten,men ALDRIG under jakten !! Då är jaktledarens ord lag.... Såklart inte om det bryter mot säkerheten,för då skall det tamefan utbryta myteri !!!! Telgetok fd.jaktledare nu endast bitr. jaktledare och marksamordnare
Publicerat Augusti 23, 200718 yr jaktledare är ofta mer jobb än roligt,,specielt när det kommer till ansvarsbiten som jaktledaren alltid står för... lite olika beroende på hur jaktlaget funkar och antalet,,men en jaktledare ska vara en problem lösare och en som ser till att det blir gjort,..inte en snackare...men en utbildning är nog väldigt nyttigt,för allt ansvar så bör man få en bra utbildning mer i ryggan innan man tar beslut..
Publicerat Augusti 24, 200718 yr Runar är klok igen...mer jobb än roligt. Fick jobba rätt hårt med auktoriteten närt jag ärvde ämbetet som 25 åring, idag är det lättare. Jag behöver aldrig höja rösten och drar det i hop sig till allvarliga diskussioner i samband med eftersök exempelvis bestämmer jag till 100% och ingen moppsar. Men annars är det väldigt högt i tak. Jag lägger ner mest arbete i särklass men så skjuter jag hälften av allt som skjuts också så det är OK. Lyhörd är nyckelordet, groende missnöje måste omedelbart upp på bordet. Likså ställer jag min plats till förfogade varje år för att alla skall känna att demokratin råder vilket är viktigt. Likaså är kommunikation görviktigt, ibland till överdrift såväl internt som externt. Är jaktledare i 2 av mina 3 Upplandslag. Ibland är det bara så välsignat att bara få segla med utan att ha en masterplan. ;D Visa er jaktledare lite uppskattning ibland, det är inget glidargöra utan bara en massa ansvar. Jag skrev PM till dig Mickel tidigare när det var på tal, fick du det?