Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pricka rätt !!!!

Featured Replies

Publicerat

Japp,på förekommen anledning är det dags att starta en ny tråd där vi får gnugga geniknölarna litet igen.

Meningen är att vi skulle diskutera det här med att svinga våra bössor utan att bomma eller värre skadeskjuta viltet !

Jag har en hel del smolk i min bägare eller om man så vill flera skelett i garderoben,,kan dock inte ta dom nu då frugan vill till datorn.

Det har faktist redan börjat i en annan tråd som heter....mått dåligt.. typ!! ;D

Publicerat
bomma eller värre skadeskjuta viltet

Jaha, då var vi här igen då... Vad är då en skadeskjutning... hur långt ska djuret gå/flyga/simma för att anses vara skadeskjutet om det inte dör med omedelbar verkan?

Publicerat

Kanske inte är frågan om hur långt det hinner utan mer hur länge efter skottet det lever

eller om skottet har  träffat där man avsett men då borde ju viltet ligga iaf :P..

För mig är det iaf tiden efter skottet men hur länge det ska leva för att det ska ses som en

skadeskjutning kan jag inte säga... Men sitter mitt skott där jag menat att träffa så anser jag

det inte vara en skadeskjutning för då dör det fort ;D... å träffar jag inte så är risken att det

lever ett tag å då får jag erkänna en skadeskjutning även om jag inte vill :(....

Publicerat
Jaha, då var vi här igen då... Vad är då en skadeskjutning... hur långt ska djuret gå/flyga/simma för att anses vara skadeskjutet om det inte dör med omedelbar verkan?

Tja doktorn..vet du jag har alltid undrat vad du är doktor i....off topic,men ändå ;D

Till saken,skytte med hagelbössa sker ju ibland mot stillastående mål eller kutande eller flygande..

Vad fan är en skadeskjutning..??? Ja,det måste väl vara när man ser det på skjutna viltet komma ur synhåll,låter lixom logiskt tror jag ??? Antingen måste man följa spår på marken eller låta hundar följa det om det gått ur synhåll. Att en fågel synbarligen ramlar ner stendöd i en buske fast man har svårighet att hitta den är ju inte samma sak som en skadeskjutning,snarare en taskig planering enligt mitt sätt att se det..

Jag menar att bommar eller skade skjutningar mer handar om taskigt skytte,där man antingen tagit på sej för svåra uppgifter som skytt eller helt missbedömt avståndet..

Vindar,avstånd,solen,storleken lurar oss ibland,tror egentligen att de flesta skadeskjutningar sker på långa avstånd..eller om man uttrycker sej så här..det skjuts på åt helvete för långa håll !!

Vet..jag är en av dom som gärna provar,lite grövre hagel bara så skall det nog gå bra 8)

Emellertid har jag försökt att lugna ner mej litet,precis som i kampsporten som dom flesta här vet att jag sysslar med så vill jag ha utdelning på slagen/sparkarna..allt annat är slöseri med både tid och energi.

Omvänt kan detta med "petningar" mot offret på långa håll bli öderstiget för just viltet då dom säkerligen kommer få sota av vårat "tafsade" i fråga om långa skott håll som en långsam död i följd av en blyförgiftning!!

Ser ni det signifikanta jag skriver om....avstånd ;D ;D ;D Förut var det kula nu är det hagel ;D

Kulan har jag lämnat nu till bättre vetande,finner lixom ingen anledning att fortsätta detta tjatande då det redan framkommit vad jag anser. Finns för övrigt många som kan detta betydligt bättre än jag,fast saken med mej är att jag vågar öppna käften ;D

Nåväl,härifrån och nu..slut med det..tror jag 8)

Alltså,nu snackar vi hagelskytte,jag påstår att de flesta skadeskjutningar orsakas av för långa avstånd..PUNKT !!!

Vad har vi sen..jo framförhållning,det gäller alla vilt som rör sej,kanske dock mest fåglar på streckskytte,här har vi problemet att vi måste svinga(finns många olika sett ) men tanken är ju att skjuta framför viltet så att svärmen träffar viltet efter ett visst rörelsemönster hos både viltets framfart+svärmens framfart och inte minst vårat egen avtryckarfinger i samband med vår/skyttens hjärna !!!

Alltså,vi kan inte matematiskt räkna ut våra framförhållningar på rörligt vilt utan vi måste skjuta på känn!!

Här är också passningen till kolv-axel ett synnerligen viktigt fenomen,då alla här vet att skjuta med en bössa som inte passar slutar i bom efter bom..

Vågar nästan påstå..och det är tanken bakom det hela ;D Har man en bössa som passar och man övat lite grann mot lerduvor eller stilla stående mål och inte skjuter på (nu kommer det igen) långa håll..så träffar man !!!!! Och viltet dör ..

Ehh.efter att ha varit i Ålands skärgård och skjutit mot gudingar ,svärtor mellan skären på våren ser man tydligt hur långt efter man kan ligga och detta resulterar inte i skadskjutningar när man ser svärmen i vattnet 2 meter efter fågeln i vattnet då dom flyger strax ovanför detsamma..

Vet...har förenklat nu,lixom meningen att ni skall fylla i ;D

Har jag utryckt mej oklart ber jag om ursäkt,då kan ni gärna be mej förklara mej bättre,,ni vet jag har en fru och 2 ungar som disskuterar annat i bakgrunden,dom vill att jag är med, och jag påminner ....jag skriver på datorn ;D

Puss vänner :-*

Publicerat

Jag för min del tror att många mindre bra avlossade skott beror på att skytten har övat för lite med sitt vapen på skjutbanan. Övning ger färdighet helt enkelt. Att enbart träna trap eller skeet ger en viss träning men jag anser att man ska testa duvor i alla möjliga vinklar så sporting och jaktstigar är att rekomendera för alla. Många behöver nog även testa att skjuta en stor mängd skott mot stillastående mål för att lära sig vart träffarna sitter...

Det finns väl ingen som tror att exempelvis Gunde Svan blev bäst i världen enbart genom att åka på tävlingar?

Publicerat
Jag för min del tror att många mindre bra avlossade skott beror på att skytten har övat för lite med sitt vapen på skjutbanan. Övning ger färdighet helt enkelt. Att enbart träna trap eller skeet ger en viss träning men jag anser att man ska testa duvor i alla möjliga vinklar så sporting och jaktstigar är att rekomendera för alla. Många behöver nog även testa att skjuta en stor mängd skott mot stillastående mål för att lära sig vart träffarna sitter...

Det finns väl ingen som tror att exempelvis Gunde Svan blev bäst i världen enbart genom att åka på tävlingar?

Så klart att du har rätt..fattas bara annat,men allt lär man sej inte på en skeetbana. Jag tex.nåja..skall inte skryta..men jag då på den tiden tillhörde dom man visste kanske skulle kunna vinna tävlingen,fast jag egentligen inte alls var inresserad.

Det här med Åland vart en AHA !! upplevelse då inga lerduvor for så snabbt fram..Satan vad jag vart efter..

Facit hade man direkt på vattenytan !! när fåglarna flög en eller en halv meter ovanför....

Visst träning är alltid bäst,skäms litet nu då jag mer intesserar mej för gräsmattans välmående :-[

Publicerat
Alltså,nu snackar vi hagelskytte,jag påstår att de flesta skadeskjutningar orsakas av för långa avstånd..PUNKT !!!

Detta är en av de extremt få gånger jag faktiskt håller med dig....

Publicerat
Detta är en av de extremt få gånger jag faktiskt håller med dig....

Fan vad skönt !!!!! ;D

Publicerat

Nja jag vet inte ja.. olika från jakt till jakt.. de änder jag skammar handlar uteslutande om skb. Skjuter oftast stålhagel och är ruskigt restriktiv med hållen där oftast och trots det uppstår det trassel ibland.

Trut.. där är det inte lika lätt att avgöra. Vissa fåglar skjuter man på avstånd strax under 50 meter (lasrat) och av träffarna att döma så har man god effekt i hagelkärven. Nästa fågel på samma håll eller något närmre flyger vidare men ser inte frisk ut, då är det skb igen.

Kråkorna.. här är man så otroligt hemma på själva skyttet så de gånger de uppstår trassel är oftast de gånger man ska ta ned nr 2 eller tre i följd, då har de ökat hastigheten rätt rejält och även avståndet. Första fågeln är i regel i backen på första skottet.

Tror att det har mycket med ens förmåga att göra. Jag tycker att jag borde skjuta betydligt mycket bättre givet att jag skjuter väldigt många jaktskott per år och även en del på lerduvor men icke, så jag tror det handlar om ens förmåga.

Har övervägt rätt länge att uppsöka ngn duktig instruktör för det är fan så irriterande att bomma eller ettervärre att skamma en fågel som man upplever som en "macka"..

Mvh!

Publicerat

Först ...är är jag glad att du svarade på detta inlägg,kändes som ett tag att detta föll bort.

Ja du Hipshot...jag känner en stor längtan till skytteskola då mitt skytte inte alls är det, det borde vara efter snart 40 år som skytt och jägare... Fyller snart 50..!!!

Varför ifan skall detta vara så svårt??

Har kompis, som nästan aldrig bommar...frågar hur han gör då vi sitter en meter ifrån varann !!! i samma gömsle.....Måste vara nåt fel på mej i alla fall.... Lika bra att inse att man för alltid är och kommer vara en taskig skytt.....

Får nog satsa än mer på hundarna  8)

Nää föressten,,skall gå på skytteskola,så jag minst har 99% i träff ;D

Publicerat

He he.. känner igen känslan, vissa dagar då Mr Holst är på hugget och INTE har bössa med böjd kolv typ så är han verkligen grymt skicklig och vid dessa tillfällen så börjar man fundera på ett och annat.

Mvh!