Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Charles Boswell

Featured Replies

Publicerat

Har alltid varit sugen på en brittisk sbs och har nu hittat en Boswell  i 12/65 som verkar intressant. Har inte sett den ännu, men enligt säljaren så är den i bra skick. Min tanke var att brotcha upp den till 12/70 för att få ett större utbud av ammo och möjligheten att skjuta stål. Efter vad jag har hört så är det ingen fara att skjuta lätta stålladdningar i gamla bössor så länge borrningen inte är för trång.

Nån som har bra koll på engelska bössor? Har dom några brister och vad ska man titta efter när man synar bössan? Vad är skäligt att betala?

Är intresserad av alla åsikter och tankar om detta.

Mvh

• 4 weeks later...
Publicerat
Har alltid varit sugen på en brittisk sbs och har nu hittat en Boswell  i 12/65 som verkar intressant. Har inte sett den ännu, men enligt säljaren så är den i bra skick. Min tanke var att brotcha upp den till 12/70 för att få ett större utbud av ammo och möjligheten att skjuta stål. Efter vad jag har hört så är det ingen fara att skjuta lätta stålladdningar i gamla bössor så länge borrningen inte är för trång.

Nån som har bra koll på engelska bössor? Har dom några brister och vad ska man titta efter när man synar bössan? Vad är skäligt att betala?

Är intresserad av alla åsikter och tankar om detta.

Mvh

Superlätta stålladdningar i s f genom max 1/4 choke. Boswell har jag nog aldrig sett men generellt är gamla engelska bössor övervärderade och snarast ett investeringsobjekt. Annars gäller samma som med alla äldre bössor, kolla efter glapp o förslitningar. Skottbulor och spräckta trädelar tilhör även det som måste kollas. Annars är nästa alla engelsmän underbara i balans och förighet. Lycka till!
Publicerat

Kolla om bössan glappar i sidled, om inte, så ta bort förstocken och kolla om den glappar då. Inget glapp då så är den tät och fin. Sen kolvträt osv som RW skrev om..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Tackar för infon, men det verkar som om det inte blir något då jag inte har hört av säljaren. Har fått nys på en Webley&scott istället....