Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har nått en vändpunkt, inom livet och jakten!!

Featured Replies

Publicerat

Japp nu har det hänt, jag tror jag smäller av!!

För att göra en lång historia kort!

När jag för några månader sedan var på jakt efter en Tikka M65 i kaliber 6,5x55 för ombyggnation så sökte jag över hela Sverige i ett starkt lampsken, men hittade inte en enda M65 i 6,5 Shocked

Så helt plötsligt en dag så fann jag en i en vapenaffär för 3300kr, det lät billigt tyckte jag och dagen efter ringde jag på den, synd 10minuter för sent Sad

Efter det så la jag ut en köpesannons på forumet, en kille hörde av sig. Vi kom fram till ett pris och att bössan skulle skickas uppefrån och ner till mig. Visst allt var FINE men så krachade bilen ihop och ville inte vara med mer. Fick byta delar för mina insparade slantar och vips så var den bössan ur världen Sad

Nu har jag så fått ett bekymmer, jag tycker det är fult med en kolvkamshöjare på min plaststock till min 6mmBR och vill ha tag i en trästock i stället så att jag kan göra ett ställbara kolvkamsstöd. Men en sådan kolv finns inte att frambringa tydligen! Sad

Då kom jag så på idén på jobbet idag att jag kan ju lika gärna göra en riktig jäklar trippel och ta steget ut och göra 3 bössor på 3 M55 mekanismer. Visst bra tanke va Smile

Men så har jag ju en pipa på min 6mmBR modell super duper temos och en continentalstock är således ett måste!

Planen gick ut på att hitta en M55 continental i 308win, behålla den + min 6mmBR och sedan kompletera med en till M55 i 358win för drev och eftersök.

Anledningen till att jag vill ha tag i en M55 continental är att jag iså fall bytar stock, plast på 308:an och trä på 6mmBR:en, lågt kikarsikte på 308:an och högförstorande högt sikte på min 6mmBR.

Har letat på blocket, jaktaffärer runt om osv osv. Men nu hittar jag bara en MASSA M65 i 6,5x55 Evil or Very Mad

Varför är livet så orättvist?

MVH/Jocke som inte har det lätt Wink

Publicerat

Ähh.. ryck upp dig nu... du kan få köpa en M55 av mig för 67995:- ;)

Publicerat
Ähh.. ryck upp dig nu... du kan få köpa en M55 av mig för 67995:- ;)

;D  ;D  ;D

Publicerat

Rättvisa i livet är inget man får rifle,det är något man skapar.

Men det hade onekligen underlättat att få rättvisa i livet om du hade baserat dina projekt på Rem 700 mekanismen ;D

/Micke

Publicerat

Visst har du rätt där Micke, men då hade kostnaderna också skenat iväg. Jag hittade ju min 6mmBr ompipad och klar hos en handlare för 3000kr, dumnt att inte slå till  ;)

D¨tar jag nog hellre lite detektivarbete nu på restrerande bössor :)

MVH/Jocke

Publicerat
Planen gick ut på att hitta en M55 continental i 308win, behålla den + min 6mmBR och sedan kompletera med en till M55 i 358win för drev och eftersök.

Jag tror att vi måste sluta skriva om våra planer och drömmar då dessa är extremt smittosamma och svårbotade!

Du är inne på en Tikka M55 trippel för att fylla det gapande tomrummet i ditt inre.

Nu känner jag att det är dags för mig att ha en trippel men i mitt fall blir det en Amerika finest trippel.

Grunden har jag redan i min Remington 700 LTR i .308 Win.(som jag för övrigt sköt tre träffbilder med ikväll på 14,16 och 17mm cc med 165grains Ball tip)

Del två blir att i vår byta ut min nästan utslitna Anschütz i 22hornet mot en Ruger K77/22VHZ i 22Hornet.

Del tre blir att fylla ut det där sista gapande tomrummet i min vapengarderob med en Winchester M70 i 7mmRem Mag alt 300 Win Mag.

Vad tror Dr.rifle är detta rätt medicinering mot min svårbotade diagnos?

Märkligt vad lite whiskey kan få fart på tankarna ;D

/Micke

Publicerat
Jag tror att vi måste sluta skriva om våra planer och drömmar då dessa är extremt smittosamma och svårbotade!

Du är inne på en Tikka M55 trippel för att fylla det gapande tomrummet i ditt inre.

Nu känner jag att det är dags för mig att ha en trippel men i mitt fall blir det en Amerika finest trippel.

Grunden har jag redan i min Remington 700 LTR i .308 Win.(som jag för övrigt sköt tre träffbilder med ikväll på 14,16 och 17mm cc med 165grains Ball tip)

Del två blir att i vår byta ut min nästan utslitna Anschütz i 22hornet mot en Ruger K77/22VHZ i 22Hornet.

Del tre blir att fylla ut det där sista gapande tomrummet i min vapengarderob med en Winchester M70 i 7mmRem Mag alt 300 Win Mag.

Vad tror Dr.rifle är detta rätt medicinering mot min svårbotade diagnos?

Märkligt vad lite whiskey kan få fart på tankarna ;D

/Micke

Det är bara bra att du tränar med whiskey..rätt stavning så tror jag på US mål.. ;)

För din dag med mej kräver sin man,oavsett om det är tjeckisk öl som Bud eller inte !!!! ;D

Vänta nu..??? Viskey??  eller whisky.eller whisky....vad fan Micke.... du HAR STAVAT FEL !!!!!

Publicerat
Vänta nu..??? Viskey??  eller whisky.eller whisky....vad fan Micke du HAR STAVAT FEL !!!!!

Här stavas inte fel!

Whiskey=amerikanskt uttal finns i sex olika kategorier:

Bourbon.

Tennessee

Rye

Wheat

Corn

Blended

Just nu dricker jag Wild Turkey Borubon.

Pilutta dig :-*

/Micke

Publicerat
För din dag med mej kräver sin man,oavsett om det är tjeckisk öl som Bud eller inte !!!! ;D

Frågan är om du verkligen klarar av en dag med mig och mina åsikter?

Det kan bli så att du måste åka på vilohem en vecka eller två ;D

Kvällens träffbild ;D

Natti natt

/Micke

post-240-1188512652_thumb.jpg

Publicerat
Frågan är om du verkligen klarar av en dag med mig och mina åsikter?

Det kan bli så att du måste åka på vilohem en vecka eller två ;D

/Micke

Ehh..det här med stavningen kommer kollas upp var så säker...

För övrigt angående alkoholen är jag inte direkt nervös,då jag ständigt tränar  ;D ;D

Åsikterna...ja det är dom jag längtar efter... vet du! ja det vet du säkert :D

Jag gillar folk med åsikter  ;D

Ps,ibland funderar jag själv varför jag inte slagit mej  in på den politiska banan som direkt i mitt fall skulle leda till  stadsminister ;D ;D  ,.... Hybris??? Nix och nejdå ;D ;D ;D ;D

Tänkte att jag nu skulle bli planeringsöverhuvud för missanpassade rovdjurskramare eller vegitarianer,,vad tror du om det ???

Publicerat
Ehh..det här med stavningen kommer kollas upp var så säker...

.......stadsminister ......

......vegitarianer......

Passa då på att kolla upp din egen stavning ;D

Sorry för urspårningen rifle! åter till ämnet.

/Micke

Publicerat

Dear Mr. Mauser

Wild Turkey Borubon, ny sort ?

Publicerat

Nepp bara två omkastade bokstäver..när man har så många nerslag/min som jag har så hinner tangentbordet inte alltid med ;D särskilt i samband med intagandet av destillerade drycker.

/Micke

Publicerat
Nepp bara två omkastade bokstäver..när man har så många nerslag/min som jag har så hinner tangentbordet inte alltid med ;D särskilt i samband med intagandet av destillerade drycker.

/Micke

Fan har du en fyllekompis i form av ett tangentbord Micke? :o

Förlåt, var bara tvungen  :-[

Vad det gäller vapnen och det igenteliga ämnet så tror jag på din trippel. Låter ju inte dumt. Jag är fortfarande osäker på hur jag vill ha det.

Vet lixom inte vad jag skall prioritera. Kanske ska man hoppa över älgjakten iår då jag inte har någon bössa för detta ämndamål. Eller kanske man skall vara med på älgjakten. Hur som helst, skall jag vara med så måste jag köpa mig en ny bössa. Vilket kommer att bli en Tikka M55 continental i 308win, också kommer stockarna att bytas mellan 6mmBR:en och 308:an.

Alternativ två är att jag lånar pappas 6,5:a på älgjakten och köper mig en ny stock i C2 klass av Boberg, och ber honom att grovfräsa den. Den ska så klart då åka på min 6mmBR.

Alternativ tre (som det lutar åt) är att jag köper en M55 308win först, så jag hinner få den till älgjakten, och sedan på sista lönen från jobbet beställer jag en stock till 6mm:en och en stock till 308win, av Boberg, båda i klass runt C2  8)

MVH/Jocke

Publicerat

Det är inte ofta man hittar Tikka M55 continetal i .308 nu för tiden...däremot finns det hur många 6,5x55 som helst till salu.

En M55 i .308 ska däremot inte vara några större problem att hitta.

Förutom din 6mmBR,vad har du för andra bössor?

Är både 280 och kombin borta som du har under din bild?

/Micke

Publicerat

Jodå jag har hittat ett par stycken, men snåltarmen inom mig krålar runt. mellan 7 - 9000kr får man punga fram, vet inte om jag tycker det är värt det?  ???

Vad det beträffar mina vapen så har jag gjort mig av med 280rem (Ruger skrammeljunket ;) ), kombin finns kvar, men jag skjuter gudomligt dåligt med den, jagar aldrig med den, den bara står i skåpet då jag ärvde den av farfar, det var hans 60-års present från släckt och vänner och det är en silver platta på kolven med namn ingraverat + "Grattis på 60-årsdagen 1990"   Så den lämnar aldrig mitt skåp, även om jag inte lär mig att skjuta med den.

MVH/Jocke

Publicerat

Tänkte meddela i den här tråden att i eftermiddag efter jobbet, närmare bestämmt vid klockan 14.00 så tar jag och åker inom Långås jakt och skytte på vägen hem från jobbet. Jag jobbar med att mäta virke, vilket betyder att jag "bor" i en huggarbod också kommer det lastbilar på rad som skall mätas in. Och en dag som denna så blir man less på jobbet och livet och man behöver helt enkelt piggas upp lite när man sitter här som en dränkt katt mellan ronderna med lastbilar.

Ska se ifall jag kan hitta mig en Tikka M55 i 308win, hos honom annars kanske det finns något annat kul där.

MVH/Jocke

Publicerat
Ska se ifall jag kan hitta mig en Tikka M55 i 308win, hos honom annars kanske det finns något annat kul där.

MVH/Jocke

Är man tillräckligt öppen i sinnet så finns det alltid något kul!

Låt oss veta vad du hittade.

/Micke

Publicerat

Klart att DU Micke skall få veta, först av alla dessutom :)

Frågan är ju dock om jag hittar något över huvudtaget. Kanske lyckas hamna i diskution med den goda Melker Lind som vanligt, om inte annat :P

Nä men det blir bara en hastig vesit, har varken tid eller lust att gå där i timmvis (idag), så det blir nog bara att jag skummar över kasunen för att se om jag hittar någon M55 eller något liknande.

MVH/Jocke

Publicerat
Här stavas inte fel!

Whiskey=amerikanskt uttal finns i sex olika kategorier:

Bourbon.

Tennessee

Rye

Wheat

Corn

Blended

Just nu dricker jag Wild Turkey Borubon.

Pilutta dig :-*

/Micke

Ähhhh, du som verkar vara amerikainfluerad i det mesta, varför har du Mr Mauser som nick? Med det nicket borde du vara insnöad på tyska bössor från förra sekelskiftet.
Publicerat
Ähhhh, du som verkar vara amerikainfluerad i det mesta, varför har du Mr Mauser som nick? Med det nicket borde du vara insnöad på tyska bössor från förra sekelskiftet.

;D bra fråga!

När jag började vara på jaktforum för några år sedan så var jag lika tyskinfluerad som MKJ.

Hade två mauser 98.or och ansåg(anser än idag) att bättre mekanism går icke att finna.

Kunde hela Mauserfabrikens historia utantill och var maskinerna tog vägen efter kriget m,m,

Hade bild på bröderna Mauser ovanför vapenskåpet ::)

Men nu är jag periodare såtillvida att mina hangupps sitter i några år, sedan får jag någon sorts vapenvirus som gör att "There might just be something a little bit better out there"för att citera Craig Boddington.

Är just nu i en Amerikansk period som kanske märkts ;D

Bli inte förvånad om jag kommer släpandes på en bygelrepeter i 30-30 vad det lider.

/Micke

Publicerat
;D bra fråga!

När jag började vara på jaktforum för några år sedan så var jag lika tyskinfluerad som MKJ.

Hade två mauser 98.or och ansåg(anser än idag) att bättre mekanism går icke att finna.

Kunde hela Mauserfabrikens historia utantill och var maskinerna tog vägen efter kriget m,m,

Hade bild på bröderna Mauser ovanför vapenskåpet ::)

Men nu är jag periodare såtillvida att mina hangupps sitter i några år, sedan får jag någon sorts vapenvirus som gör att "There might just be something a little bit better out there"för att citera Craig Boddington.

Är just nu i en Amerikansk period som kanske märkts ;D

Bli inte förvånad om jag kommer släpandes på en bygelrepeter i 30-30 vad det lider.

/Micke

Ok, tänkte att det var nåt sånt. Du kunde ju ändra nicket till Captain Amerika alias mr Mauser!!  ;)
Publicerat
Ok, tänkte att det var nåt sånt. Du kunde ju ändra nicket till Captain Amerika alias mr Mauser!!  ;)

;D Eller varför inte Stars and Stripes!

/Micke