Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en läcker uppleelse. men ändå inte!

Featured Replies

Publicerat

Hejsan allesammans .. idag fick jag se ngt väldigt läckert , men ändå inte! Ett lodjur på 15 m! en liten lodjurs unge! vi åkte förbi med bilen och såg ett rådjur bete sig väldigt konstigt . så det brukar hoppa runt när man lockar in den med buttalo .. vi trodde först att det var ett annat rådjur som lockade . vi skymtade ngt lite längre bort . ngt vitt . som vi trodde var en rådjurs röv! vi åkte vidare . och igenom buskarna ser jag att det är ett lodjur . men farsan tror mig inte som vanligt , men när jag svor på morfars grav . trodde han mig lite iaf! så vände vi .. och då var det borta såklart  .. jag sa te farsan att jag ville gå ut och kolla om jag såg ngt rådjur som slagits eller liknande .. men inte de inte .. vi var på väg till bilen . då ngt kattliknande hoppar ut ut skogen .. jo då är det lodjuret igen! nu sitter det endast 30 m ifrån oss... vi står mitt på gärdet . ca 30 m kvar till bilen och 30 m till lodjuret åt andra hållet . jag som är ivrig som fan . vet inte vad ja skall göra . bestämmer mig för att knäppa lite kort .. hmm det blir suuddigt . dålig kamera ! ja de enda sättet ära att smyga lite närmare .. sagt och gjort . inne på 15 m nu . lodjuret fullständigt skiter i mig.. bara sitter där . knäpper lite kort , men nu är det inte kameran de e fel på . utan mig . skakar lite av både nervositet och iver . men lyckas iaf få ett bra kort .. vågade mig inte på att gå närmare . ifall morsan skulle flyga ur skogen som en kanon och äta upp mig! Väldigt läcker upplevelse , men mindre bra för rådjuren:(

Fyfan om farsans min skulle filmats .. när lodjuret flög ut från skogen .. tänk er en stor jävla fågelholk .. med fett hål.. jag lovar . en kanadagås skulle ha kunnat bosätta sig där . jag skämtar inte ;D

Det kan tilllägggas att observationen endast var 3 km från färjestads ishall .. inte allt långt från tättbebyggt område .. ca 2 km

mvh grundel

post-1170-1188416781_thumb.jpg

Publicerat

Själv kommer jag aldrig mig för att använda kameran fast den är med, håller med dig kul men ändå inte!

Publicerat

;D... i söndax kväll när vi vakade på räv!... vi var fyra ute!.. å passade på några fällt!... så vid 20 tiden fick jag ett sms:.... "ett lo passerar mej här nu". ..... mitt svar var vart e du!.. vid "jordhögen".. .ytliggare ett gammalt namn på ett ställe på våra marker!.. jordhögen e numera en liten ö full med träd å buskar!.. *S*... hur som hellst så var de bara 300 m fågelvägen från där ja låg å passade!..  :o...... synd de int var ja som satt där!....  ::).....

mvh

Publicerat
;D... i söndax kväll när vi vakade på räv!... vi var fyra ute!.. å passade på några fällt!... så vid 20 tiden fick jag ett sms:.... "ett lo passerar mej här nu". ..... mitt svar var vart e du!.. vid "jordhögen".. .ytliggare ett gammalt namn på ett ställe på våra marker!.. jordhögen e numera en liten ö full med träd å buskar!.. *S*... hur som hellst så var de bara 300 m fågelvägen från där ja låg å passade!..  :o...... synd de int var ja som satt där!....  ::).....

mvh

Ser att du har fått samma typ av problem som jag har Thomas.

Jag beklagar! :(

Publicerat
Ser att du har fått samma typ av problem som jag har Thomas.

Jag beklagar! :(

Tror de är rätt lungt!... vi vet den har funnits där i rätt många år!.... men vi har inte funnit så många spår av att den tokriver!... finns väldigt gott om rå på markerna ja jagar på å även runt omkring oss!.. 

anledningen ja misstänker de är så var att han som såg den!.. var att en liten pinnbock började uppföra sej konstigt!.. å sedan satte den av direkt mot "katten" men den brydde sej inte!..  :)...

Mvh

Publicerat

hehe:D är det ngn som ahr ett bra svar på denna fråga!!

Varför var lo ungen såpass orädd?

Publicerat

Kul händelse!! Inte alla som får se ett lo på 15 m :D :D

Har ingen aning om varför ungen betedde som den gjorde, men oerfarenhet ligger väl nära till hands...

Publicerat

Jag vet egentligen inte heller... men vi har haft fler observationer här, både ungar och vuxna, där lona inte uppvisat det skygga beteende man förväntar sig... Jag har fått för mig att de uppför sig så här pga att de helt enkelt är ganska nyfikna av sig?!?

Publicerat

Det där rådjuret ni såg, fick du känslan av att det var friskt? Skulle kunna tänka mej att honan tufsat till rådjuret så ungen fått lättare att öva sin jakt på det..

Gillar inte kissar...  :-

Mvh!

Publicerat
Det där rådjuret ni såg, fick du känslan av att det var friskt? Skulle kunna tänka mej att honan tufsat till rådjuret så ungen fått lättare att öva sin jakt på det..

Gillar inte kissar...  :-

Mvh!

Allvarligt...tror du dom tänker så ?????

Publicerat

Mycket möjligt... dom jonglar ju med sitt byte för att träna sin jaktteknik, så varför inte "hjälpa igång" ungarna?

Publicerat

Ja varför inte? Sett tamkatter släpa hem allsköns stackars halvskammat oknytt för att små katterna ska få öva på..

Tror inte de tänker utan de har det i sina gener helt enkelt. Ungarna måste ju lära sig. Sett spåren av hur det kan se ut, en hona som legat på en hög sten på ett hygge medan hennes två ungar ägnat sig åt att jaga rådjur på samma hygge under hennes överinseende..

Det är steg två, i hanteringen. Kissarna är så pass duktiga jägare så visst plockar de rådjur som de sen överlåter åt ungarna att öva på.

Mvh!

Publicerat

katter är katter...vi såg blod spår av ett rådjur som blivit slaget av en kisse i cirka 300meter innan en annan katt plocka den så skulle mycke väl kunna stämma,,dock vet jag så lite om dom där djuren,men elaka är dom,mot hundar och mot djur...

;)

post-1234-1188557754_thumb.jpg

Publicerat

jadu mkt svårt att sä'ga hipshot.. fast när du väl säger de! De första som dök upp , innan vi såg lodjuret var att " va äre för fel på de där rådjuret då" men de stack som en kanon kula ut på en annan slagen åker . och det såg inte ut att ha ngra som helst problem med att gå/springa!

tror inte att lodjuren kommer att vara kvar speciellt länge . då jag såg de endast 60 m från en väl mycket väl trafikerad väg. där det körs ihjäl mkt rådjur varje år! + att det springer folk i skogarna dag ut och dag in . såg lodjuret endast 100 m från en gård . med hästar och allt vad det finns på djur gårdar! och endast 2 km från tätbebyggt område!

men en annan fråga .. har hört att hundar blir väldigt (finner inte order) när de får känna på lodjurs lukt eller liknande! hade ngra tanker som svävade av att jag skulle hämta hunden i bilen så han fick lukta lite! men stog över det!

inte undra på att vi inte sett gnra rådjur ute på gärdena runt omkring ! Men ikväll blir ett , ja får vll säga sista försök på att skjuta en bock till!

Publicerat
Tror nog inte att det är en tanke men dock en instinkt att lära ungarna att jaga. Geparden gör så att den tar en antilopkalv och låter ungarna träna på den. Går ganska snabbt för dom att fatta det hela.
Publicerat
Hejsan allesammans .. idag fick jag se ngt väldigt läckert , men ändå inte! Ett lodjur på 15 m! en liten lodjurs unge! vi åkte förbi med bilen och såg ett rådjur bete sig väldigt konstigt . så det brukar hoppa runt när man lockar in den med buttalo .. vi trodde först att det var ett annat rådjur som lockade . vi skymtade ngt lite längre bort . ngt vitt . som vi trodde var en rådjurs röv! vi åkte vidare . och igenom buskarna ser jag att det är ett lodjur . men farsan tror mig inte som vanligt , men när jag svor på morfars grav . trodde han mig lite iaf! så vände vi .. och då var det borta såklart  .. jag sa te farsan att jag ville gå ut och kolla om jag såg ngt rådjur som slagits eller liknande .. men inte de inte .. vi var på väg till bilen . då ngt kattliknande hoppar ut ut skogen .. jo då är det lodjuret igen! nu sitter det endast 30 m ifrån oss... vi står mitt på gärdet . ca 30 m kvar till bilen och 30 m till lodjuret åt andra hållet . jag som är ivrig som fan . vet inte vad ja skall göra . bestämmer mig för att knäppa lite kort .. hmm det blir suuddigt . dålig kamera ! ja de enda sättet ära att smyga lite närmare .. sagt och gjort . inne på 15 m nu . lodjuret fullständigt skiter i mig.. bara sitter där . knäpper lite kort , men nu är det inte kameran de e fel på . utan mig . skakar lite av både nervositet och iver . men lyckas iaf få ett bra kort .. vågade mig inte på att gå närmare . ifall morsan skulle flyga ur skogen som en kanon och äta upp mig! Väldigt läcker upplevelse , men mindre bra för rådjuren:(

Fyfan om farsans min skulle filmats .. när lodjuret flög ut från skogen .. tänk er en stor jävla fågelholk .. med fett hål.. jag lovar . en kanadagås skulle ha kunnat bosätta sig där . jag skämtar inte ;D

Det kan tilllägggas att observationen endast var 3 km från färjestads ishall .. inte allt långt från tättbebyggt område .. ca 2 km

mvh grundel

Har själv inte sett något lodjur ännu trots att man har bott här uppe nu i 17 år. Inte ens ett spår, men det finns ett iaf på marken där jag jagar. Det är en annan som har sett det i våras. >:( Ett fint djur och fin naturupplevelse men man vill ändå inte ha det på marken. >:(

• 2 weeks later...
Publicerat
Tror nog inte att det är en tanke men dock en instinkt att lära ungarna att jaga. Geparden gör så att den tar en antilopkalv och låter ungarna träna på den. Går ganska snabbt för dom att fatta det hela.

I Degerberga/Wittskövle obersverades en kisse för två år sedan nu ungefär. Vet du om de har sett något sen dess?

Publicerat
I Degerberga/Wittskövle obersverades en kisse för två år sedan nu ungefär. Vet du om de har sett något sen dess?
Har inte hört ngt om lo på ett bra tag härnere. Har sett spår efter lo på 70-talet en vinter det var lite snö. Det var strax utanför Sjöbo och ja det var lospår ;D