Publicerat Augusti 30, 200718 yr Ska starta min Wachtel på unghundsprovet den 22 sept. Så jag satt och läste provreglerna då det är första gången jag startar en Wachtel och såg följande under skogsarbete. "Hundföraren anvisas ett område, som lämpar sig för såtjakt med förhållsskyttar. Hundföraren sänder in hunden i detta skogsavsnitt men stannar själv utanför." Liknar detta verkligen vanlig jakt! Åtminstonde brukar jag följa med hunden in i såten. Kan nog bli lite problem att kunna sända i väg honom, visserligen har han ett bra sök med rundor på ca 10 minuter. Får försöka träna lite i helgen på detta men hur? mats
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Tror inte de är så svårt!.. väl ut en såt där de är tydlig makering av var den börjar!.. Allså skogen!.. sedan börja med att följ med hunden in en liten bit!.. sedan följer du med kortare å kortare stäcka in i såten!.. till slut står du utan för å komenderar hunden sök eller vilket tecken du nu använder!.. så har jag gjort å de har fung bra!... Mvh!...
Publicerat Augusti 30, 200718 yr Författare Var ute ikväll och tränade och det gick över för väntan, fösta gången jag komenderade ut och jobba bara tittade han på mig. Men efterhand fattade han mer och mer vad jag ville och när jag sen gick fot med honom mellan släppen så blev han riktigt sugen när jag komenderade ut och jobba. Fortfarnde är väl inte djupet på söket något att skryta med men vidden var bra eller ett par hundra meter. Sen att det ledde till tre upptag två korta drev och ett lite längre ståndskall på vad förmodligen var älg, gör ju inte saken sämre :D Men fortfarnde tycker jag det är ett märkligt sätt att för hunden att jobba, för hur skickar man hunden i en såt på 200 ha vilket inte är ovanligt här i Småland! mats