Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så jävla nöjd!

Featured Replies

Publicerat

Jag var hos den lokale handlaren idag för att köpa jaktmatch till 9,3:an.

Passade på att köpa mig en skjutstav och ett par viltsäckar också.

När jag ändå var där passade jag också på att fråga om dom hade några vettiga begagnade kikarsikten inne.

Gissa om jag blev glad när han kom ut med EXAKT det jag letat efter.

Ett Zeiss Diavari Z 3-12x56 i mycket fint skick. Det enda felet är en liten repa på varje sida efter montage. men mina ringar kommer sitta nästan exakt på samma ställe så det gör absolut ingenting. Prislappen........8000:-

;D

Publicerat

;D.. FAN va skoj!.... Zeizz e Zeizz!....  ;D ;D ;D.... grattis på dej!....

MVh

Publicerat

Bra, härligt när sånt händer...själv har jag funderat och snålat i några år nu men det har inte blivit nått nytt sikte :D :D..

Publicerat

Kul :D Ska oxå köpa fina kikare till mina bössor sen när jag börjat tjäna pengar ;D Grattis

Publicerat

Kul att Du hittade ett sikte som Du blev nöjd med! Grattis! :D

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha. Ja, det känns skönt.

Publicerat
Jag var hos den lokale handlaren idag för att köpa jaktmatch till 9,3:an.

Passade på att köpa mig en skjutstav och ett par viltsäckar också.

När jag ändå var där passade jag också på att fråga om dom hade några vettiga begagnade kikarsikten inne.

Gissa om jag blev glad när han kom ut med EXAKT det jag letat efter.

Ett Zeiss Diavari Z 3-12x56 i mycket fint skick. Det enda felet är en liten repa på varje sida efter montage. men mina ringar kommer sitta nästan exakt på samma ställe så det gör absolut ingenting. Prislappen........8000:-

;D

Är det MC eller T* linsbehandling?
Publicerat
  • Författare

Det är MC. Men det duger till mig!  ;)

Publicerat

Jag har haft en likadan som din och jag var grymt nöjd. Snacket om att T coatingen skulle vara sååå stor skillnad mot MC ger ialla fall inte jag mycket för. Jag sköt ett antal rävar i becksvarta natten med denna Zeiss plus två vildgrisar så skymningsvärde finns det i den så det räcker och blir över ;)

Har nu en belyst Victory 3-12x56 på LTR´en och det jag märker är att tunnelseendet är borta på den. Hur som helst är jag övertygad om att du kommer att vara nöjd med din kikare.

Synd bara att du ej såg min annons för då hade du tjänat en tusing ;)

Publicerat

Riktigt fint sikte...

Provade det lite i helgen, och det är grymt bra!  ;D

Ser löven på buskarna 200 meter bort mitt i natten!

Publicerat
Riktigt fint sikte...

Provade det lite i helgen, och det är grymt bra!  ;D

Ser löven på buskarna 200 meter bort mitt i natten!

Mmmmm, det betyder att Conquesten också är ok för det är samma linsbehandling på den serien (MC) vilket en del inte tror. ;)
Publicerat
  • Författare

Linsbehandling ja. Men är det samma linser?

Publicerat
Linsbehandling ja. Men är det samma linser?
Ja, det är inte helt enkelt att få reda på för en som inte jobbar på Zeiss men vad jag vet så är Conquest:s linser (slipning) samma som Diavari-Z men då med MC istället för T* MEN min Conquest handkikare har T* linsbehandling!!! Vad gäller glaskvalitén (flouritglas??) så kan det skillja men varför skulle de göra olika blandningar när glasmassan står för en liten del av tillverkningskostnaden.
Publicerat

Om jag inte är ute och seglar så har jag läst att det troligtvis är Meopta som levererar linserna och tuben till Conquest-serien (i vartfall så kommer de ifrån Tjeckien). Mekaniken från tyska Zeiss och så monteras siktena med gamla Z-maskinparken i USA...

Publicerat
Om jag inte är ute och seglar så har jag läst att det troligtvis är Meopta som levererar linserna och tuben till Conquest-serien (i vartfall så kommer de ifrån Tjeckien). Mekaniken från tyska Zeiss och så monteras siktena med gamla Z-maskinparken i USA...
Det lär bara vara swarre som gör hela sitt sikte själv, övriga på marknaden sammarbetar på olika sätt och sätter ihop siktena i fabriker där lönen är låg. Detta betyder egenligen inte så mycket för slutprodukten OM kvalitékontrollen och övrigt sker efter samma spec. som om de vore tillverkade i tyskland. Förövrigt hörde jag att Merca var en av de sämsta bilarna enl. bilprovningen..... :-
Publicerat

Om jag inte missminner mig så går Swarre och Helia under samma koncern.

Publicerat
Det sägs så ja men jag har aldrig sett att Helia gör grejer till Swarre men troligen gör Swarre grejer till Helia men, vem vet... Leupolds sikte lär ju vara samansatta i Kina och de är troligen inte de enda tillverkarna som gör så. Såg nåt reportage om en fabrik i Kina som tillverkade LCD skärmat (tv apparater) och de var störst i världen på detta och deras skärmar var försedda med alla de stora namnen (Panasonic, Samsung, Sony mfl).
Publicerat
Det sägs så ja men jag har aldrig sett att Helia gör grejer till Swarre men troligen gör Swarre grejer till Helia men, vem vet... Leupolds sikte lär ju vara samansatta i Kina och de är troligen inte de enda tillverkarna som gör så. Såg nåt reportage om en fabrik i Kina som tillverkade LCD skärmat (tv apparater) och de var störst i världen på detta och deras skärmar var försedda med alla de stora namnen (Panasonic, Samsung, Sony mfl).

Jag hörde detta redan på 80-talet medans jag jobbade på Husqvarna AB. :D

Publicerat

Om jag inte missminner mig så köpte väl swarre upp helia för ett antal år sedan men jag tror att kahles är "fristående" idag.

Det är vad jag vill minnas att jag läst någonstans men jag är inte helt säker på att det stämmer.

Mvh Fredrik

Publicerat
Det lär bara vara swarre som gör hela sitt sikte själv, övriga på marknaden sammarbetar på olika sätt och sätter ihop siktena i fabriker där lönen är låg. Detta betyder egenligen inte så mycket för slutprodukten OM kvalitékontrollen och övrigt sker efter samma spec. som om de vore tillverkade i tyskland. Förövrigt hörde jag att Merca var en av de sämsta bilarna enl. bilprovningen..... :-

Man kan ju onekligen undra vad Daimler-Benz pysslar med som sunkar ett så välrenommerat varumärke? Lite som att Zeiss eller Swarovski helt plötsligt skulle börja kränga Kinagluggar med sin logga på känns det som...

Publicerat
Om jag inte missminner mig så köpte väl swarre upp helia för ett antal år sedan men jag tror att kahles är "fristående" idag.

Det är vad jag vill minnas att jag läst någonstans men jag är inte helt säker på att det stämmer.

Mvh Fredrik

Okej! Jag vet inte.

Publicerat
Man kan ju onekligen undra vad Daimler-Benz pysslar med som sunkar ett så välrenommerat varumärke? Lite som att Zeiss eller Swarovski helt plötsligt skulle börja kränga Kinagluggar med sin logga på känns det som...
Å hur säker är du på att de inte gör just så??? Att saker är gjorda i kina betyder inte automatiskt att de är sämre. Hur är din dator idag jämfört med din förra dator? Det finns inga datorer idag som inte härstammar från kina.
Publicerat

Kineserna kommer ta över världen, det är ett faktum vi får lära oss att leva med och lära oss Kinesiska!  :-

;)

Publicerat
Kineserna kommer ta över världen, det är ett faktum vi får lära oss att leva med och lära oss Kinesiska!  :-

;)

Inte riktigt säkert, Indien går även de fram med stormsteg. Var det inte Volvo som anstälde en hel hög med civilingenjörer därifrån, halva priset, lite flitigare men samma kunskap.
Publicerat

prvokikade i en jaktkamrats nya sikte igår på älgbanan.....belyst Helia 2,5-10 * 50

riktigt riktigt nice!