Publicerat September 2, 200718 yr Nån som har koll på denna bössa!! precision ? tung? nackdelar + fördelar !! kal 12/6,5x55 !! eller finns det nån som är intresserad av sälja en kombi (en bra en !) ingen tikkabock med hanen ! eller valmet 412 allt annat är intressant licensen går fort att skaffa! kal 12/6,5 , 7mm, 308 eller förslag !
Publicerat September 3, 200718 yr Själv har jag en Valmet 412S, dvs föregångaren och trivs mycket bra med den. Visst är den tung. Då jag har hagelbock-pipsetet på och man går och bär den i handen en hel jaktdag blir det onödigt tungt. Men då kombi-pipsetet sitter på så tänker man inte på det. Oftast har man då vapenrem till hjälp. Jagar du med trädskällare kan väl kombin vara bra. Men annars har man förmodligen bättre precision, vikt, magasin mm. på separata bössor. Det blir en kompromiss med andra ord. Men det har du säkert redan tänkt på! Kalibervalet kanske du ska tänka på på? Ska du ha en klass 1, varför inte då gå upp till 7x57R så att du får en randhylsa. Utdragaren funkar förvisso bättre med grövre kaliber, men på min .222:a pipa så kan tomhylsan bli kvar i patronläget då det är riktigt kallt ute. Har hänt ett par gånger vid temp under -20grader att man skjutit ett skott och sen sitter tomhylsan fast. Första gången utan verktyg och man får skida hem igen! Det sägs att de tidigare Valmet 412 vilka är gjorda i Finland ska vara bättre än de nyare Tikka och Finn 512. Men det vet jag inget om då jag har en finsktillverkad Försök få tag i en begagnad kombi där du har Valmet/Tikkas snabbfäste påmonterad. Det kostar nämligen skjortan här i Sverige om man vill ha ett i stål. Jag köpte dock det på Sako fabriken i finland till halva priset... Precisionen är hyfsad på min .222:a, men kunde varit bättre. Men detta skiljer sig säkert åt mellan kalibrar också. Jag har än inte hittat perfekta laddningen till min kombi, men är på god väg! Än fast man skjuter många skott så håller sig träffbilden hyfsad, men det beror kanske på att pipsetet har frilagda pipor. Att skaffa ytterligare pipset är inte heller helt billigt. Själv söker jag just nu med ljus och lykta efter ett dubbelstudsarpipset till min, men man kommer att bli ruinerad... Summa summarum så tycker jag att du borde kliva upp till 308W eller helst 7x57R i kaliber. Kolla även trångborrningen i hagelpipan. Mitt pipset hade full trångborrning, vilket inte är riktigt bra på fågeljakten! Lycka till! /Henke
Publicerat September 3, 200718 yr Jag har en Tikka 412 12/76-7x57R italiensktillverkad. Dessa bössor sågas ofta jäms med fotknölarna som fullständigt värdelösa på andra svenska jaktforum. Jag tillåter mig ha en avvikande uppfattning ;D När jag skulle byta ut min förra kombi mot en ny så var tanken att hitta antingen en Äldre Tikka M77k eller en valmet 412 då dessa är säkra kort. Hittade en Tikka 412 och som man brukar göra så i vapenaffärer så kunde jag åtminstone känna på den lite. Vapnet är lite småtungt men det är mycket välbalanserat så vikten känns inte(min bössa väger 4,5kilo med snabbfäste och variabel 3-9x40kikare på) Vad jag framförallt blev imponerad av var trycket på kulpipan,det är riktigt bra,mycket bättre än många nya studsares! Finish och detalj/passningsarbete är dessutom mycket väl utfört. Snabbfästet är som Henrik skriver dyrt,kostar över 1000:- men bra och skottfast. Vid skottställning mitt i med kikarsikte på 100m så skjuter hagelpipan helt centrerat på 30m. Även jag kollar efter dubbelstudsarpipor,helst i .308 eller 7x65R. Lägger in en bild på två typiska träffbilder med min kombi. /Micke
Publicerat September 3, 200718 yr Samskjutningen går dessutom att justera, åtminstonde på mitt pipset. Har aldrig behövt röra det då precis som Micke säger, samskjutningen är perfekt. Viktfördelning/balans är bra på kombi-pipsetet, men med hagelbock-setet (som eg. är till en äldre 412) blev bössan grymt framtung. Numera avkapat till rätt balans och perfekt spridning (med rätt ammo...). Träffbilderna ser bra ut Micke! Jag brukar dock välja en vanlig studsare då jag går ut på toppjakten. På långhåll har jag inte riktigt fått till rätt patron ännu. Jaktmatchen går jävligt dåligt i min .222:a. Till höstjakten väljer jag dock kombin. Nåja, detta är ju inte den kalibern pacco efterfrågar... /Henke
Publicerat September 3, 200718 yr Samma med min som med Henriks har inte heller behövt röra justeringen mellan hagel och kulpipan. Hur helmantel skjuter i min vet jag inte,har ingen sådan jakt. /Micke