Publicerat September 3, 200718 yr God dag Jägarkamrater jag sitter här och funderar på vilken jakthund som skulle passa bäst för mig och min jakt. jag vill ha en hund som driver klövvilt men inte för länge, hur är det med dom "kortdrivande raserna" hur ser drevtiderna ut? jag vill också att hunden funkar fint på eftersök och apportering. Mvh Jocke
Publicerat September 3, 200718 yr Enkelt Wachtel. Min som är 20 månader har drevtider på 5-15 minuter beroende på viltart och hur det buktar. Sitter jämte fötterna efter 5 minuter då drevet är slut. Skäller även ståndskall. Lite osäker på hur länge om han inte får loss viltet! Apporterar hyggligt på land och relativt bra i vattnet. Är godkänd i anlagsklass på blodspår, funkar rätt bra har dock lite för bråttom. Men uppvägs av att man kan släppa honom om det behövs. Mats
Publicerat September 3, 200718 yr ;D håller med mats_bengt.... Wachtel!.. har sj under en längre tid funderat på flera olika raser!.. kemmer hela tiden tbx till Wachteln eller en korsning Grå/Wachtel.. de jag har hört ang Wachteln är att de kan vara svårt att få tag i bra linjer!.. så dom tipps ja fått är att var noga när du letar!. Mvh ThomasMamre!..
Publicerat September 3, 200718 yr så dom tipps ja fått är att var noga när du letar!. Helt rätt och snåla inte lägg gärna någon tusing extra om du hittar en bra valp! Mats
Publicerat September 3, 200718 yr tack för era svar, Wachtel ligger just nu överst på listan, jag är dock lite intresserad av Kleine Münsterländer, någon som har erfarenhet av dessa jyckar och deras drevtider och övriga jaktliga kunskaper? mvh Jocke
Publicerat September 12, 200718 yr Erfarenheter av münsterländer.. jaaa...? För snart tre år sedan skaffade jag min första egna hund och det blev en münster. Ett val som jag många gånger förbannat men ändå fler gånger prisat. När jag skulle välja ras stod valet mellan wachtel och münsterländer. Jag använder min münster till all jakt. Kortdrivare, stående fågelhund, apportör, eftersök, en riktig jaktkompis. Började spåra hare med honom redan som valp och har när tillfälle givits tränat på fågelarbeten. Sommrarna har jag tränat apportering. och nu måste jag nog säga att han funkar godkänt på det mesta, fågelarbetet är väl inte perfekt än. Som kortdrivare håller han i upp till 5 minuter och det räcker där jag jagar. hade jag jagat in honom i skogen hade han nog hållt i längre. Och han verkar driva det han hittar i skogen, hare, kanin, rådjur, älg, räv, hjort, men har inte stött på vildsvin än. Iom att jag började spåra med honom tidigt så har han i dag lätt till skall. Många menar att få münstrar skallar på löpa men det stämmer inte på min hund. Hittar han en färsk löpa så drar skallet igång direkt. Det var ett visst motstånd i jaktlaget hemma att jaga rådjur med "en fågelhund". men nu tror jag ingen har något emot att jag kommer hem. De får ju se mer djur än när de jagar med drever... de har i efterhand erkänt att de inte trodde att såna hundar drev med skall.. ;D Problemet med münsterländer ligger nog i att en del kennlar bara avlar för fågel. Men dom brukar inte vilja sälja om man säger att man ska ha hunden till kortdrivare. Så valet av uppfödare är minst lika viktigt om man vä'ljer münster som om man väljer wachtel. Har du fler frågor så hör av dig.... //Johan
Publicerat September 13, 200718 yr Jag har en 16 veckors Springer spaniel från http://www.hjortjagarens.se/ Mycket trevliga hundar. Avlade för att stöta med skall/kortdriva. Men fungerar även för apportering och viltspår. Mycket lättlärda. //Micke