Publicerat September 4, 200718 yr Hej, jag är ny här på forumet... Finns det någon som kan beskriva hur man går tillväga för att tillverka egna lockpipor (i detalj)? jag tänker främst på järppipa. Alternativt om någon kan tipsa om litteratur/tidningsartikel om ovanstående. Jag finner nämligen ett visst nöje i att tillverka egna prylar // Per
Publicerat September 4, 200718 yr Då e vi två men tyvärr har folk lite svårt att tillverka bruksanvisningar! Förmodar att du som jag läst reportaget i Jakttidningen ang Järppipor. Å ena sidan skriver han om 6mm mässingsrör o sen om 22hylsor o Tjäderpennor. Skulle va kul om de kunde illustrera hur man gjorde egna saker. På början av -80:talet var det mkt av den varan i många tidningar men de verkar gått över till rena noveller. Nä fram för lite mer gör de själv illustrationer!!!
Publicerat September 5, 200718 yr Jupp, precis den artikeln. Jag hittade den på nätet <http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromfagel/9jarplock.asp> Jag känner igen mig i att ljudet ändras iom fuktig pipa och tyckte det verkade intressant med en grövre som beskrivs i artikeln. Upplever precis som du att jägarnas "gör-det-självare" verkar ha gömt sig Fiskepressen vimlar ju av sånt, och det är kul att syssla med något under icke-säsong.
Publicerat September 14, 200718 yr Har skrivit in till tidningen o bett dem göra ett utförligt reportage ang tillverkning av Järppipa! Hoppas på de bästa!