Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regler för jakten?

Featured Replies

Publicerat

Vad har erat jaktlag för regler och föreskrifter som ska följas nu under jakten och vilka skyttekrav som ska vara uppfyllda har ni?

Här kommer våra regler

Säkerhetsföreskrifter

1. Jakten ska bedrivas enligt svensk lagstiftning

2. Samtliga jaktdeltagare ska bära röda hattband eller annan signalbeklädnad

3. Vid all förflyttning ska vapnet bäras plundrat och öppet/brutet

4. Skott ska endast avlossas med godtagbart kulfång. Skog är inget kulfång

5. Skott får inte avlossas efter att jakten avbrutits

6. Hundförare ska säkerställa sig om passkyttarnas positioner före skott

7. Älg får inte påskjutas om hund befinner sig inom riskzonen

8. Passkytt ska informera sig om övriga passkyttars positioner och andra farliga skottvinklar

9. Passkyttar får inte lämna sitt pass utan order från jaktledaren

Grundläggande regler för jakten

1. Jaktdeltagarna ska medföra vapenlicens och statligt jaktkort

2. Jaktdeltagarna ska inneha jägarförsäkring och vid behov kunna uppvisa försäkringsbevis

3. Jaktdeltagarna ska endast använda väl inskjutna kulvapen av klass 1-typ

4. Jaktdeltagarna ska rapportera avlossade skott, viltobs och fällt vilt till jaktledaren

Vid skottchans på björn

1. Skytten ska säkerställa sig om att björnen inte är fredad

2. Första skottet bör vara ett rakt sidoskott i centrala lungpartiet på stillastående björn som befinner sig minst 50 meter från skytten

3. Skott bör inte avlossas om inte chans till ett andraskott föreligger

Vid påskjuten björn

1. Skytten ska stanna på sitt pass och omedelbart kontakta jaktledaren

2. Skyttens avfångningsskott ska avfyras från passet

3. Skytten ska noga memorera skottplats och eventuell flyktväg för att kunna avlägga rapport

4. Jaktledaren ska i samarbete med skytten avgöra hur situationen ska hanteras samt vilka åtgärder som ska vidtas

5. Skottplatsundersökning och eftersök utförs endast av utsett eftersöksekipage

6. Administration gentemot polisen och länsstyrelsen samordnas via jaktledaren

Tänk på

1. Även små kvistar kan ändra kulbanan – Se till att ha rent skottfält

2. Du är ansvarig för alla dina skott – Säkerställ vad du skjuter på

3. Man behöver aldrig ångra ett icke avlossat skott

För att få vara med och jaga så ska jaktlagets medlemmar ha skjutit minst brons på älgbanan med sitt jaktvapen under innevarande år.

Vet att det förekommer små avvikelser från både regler och skjutprov bara i närområdet och tänkte det skulle vara intressant att se hur det ser ut som i resten av landet :)

Publicerat

Visst har Vi regler och föreskrifter men inte i den mängden som Ni har. Vi får inte jaga björn under pågående älgjakt för det anses vara för tidskrävande om björn skulle fällas.>:(

Björn får endast skjutas i nödfall när den går till anfall t.ex.:D

Den får endast bedrivas enskilt el. sällskap av jägare som är ute för att jaga björn.>:(

Passkyttar får inte gå på ståndskall utan hundförarens tillstånd. Enbart skjuta på älg om den har hunden efter sig.:D

Sedan har Vi en hel del liknande dina föreskrifter samt en hel del pilar med förbjudna skjutriktningar.:D

Skytten är ansvarig för avlossat skott.:D

Vi har endast krav på högviltdekalen samt minst 2 löpande serier.:D

Publicerat

Brons på älgbanan, och sunt förnuft kommer man långt med ;)

Även vi har mycket regler, för mycket kan tyckas ibland men det mesta går ju under sunt förnuft....

Däremot så använder då jag skogen som kulfång.

Publicerat

jakten är slut först när alla hundar är tillbaka,,

Publicerat

Har ett PM som delas ut varje år den första dagen. Mkt sunt förnuft, ladda på passet, inte lämna det etc etc.....men ingen björnreglering som ni har.

Är bra med en påminnelse varje år trots att det är sunt försnuft....

Publicerat
  • Författare

Jo, dessa regler gås igenom på första mötet och hänger sedan uppe i slakteriet, som är samlingsplatsen varje dag innan jaktstart.

Och visst är det mycket logik och sunt förnuft, men som du säger: Det skadar inte med lite påminnelser och vi har överlag ytterst få skadskjutningar inom laget.

Publicerat
  • Författare

Läste följande på nättidningen..

Klockan hade passerat fem på morgonen när XX var på väg till sitt älgpass i YY i måndags.

Innan han kom fram hade han skjutit sitt livs första älg.

- Jag var på väg mot tornet när jag såg en älgoxe. Det var dimmigt så jag smög närmare. När jag var 50 meter från den såg jag tre till på samma ställe.

Pulsen gick upp men XX lyckades behålla lugnet. Han höjde bössan, siktade på den största och sköt.

Jag sa i radion att jag skjutit en älg. Då kom resten av jaktlaget och hjälpte till. De tyckte att jakten börjat bra.

Detta hade då inte varit ok i vårat lag.. Att skjuta älg innan man kommit på passet utan att ha kontaktat jaktledaren eller hundföraren eller ens förvisat sig om var övriga skyttar befann sig innan skott avlossas  ???  :-  >:(  :-X

Säkerligen kul för skytten att få fälla en älg första älgjaktsdagen, men som sagt i detta lag hade det inte varit ok alls att göra på det viset.

Finner det ibland märkligt att det inte sker mer olyckor under älgjakten än vad det gör  :o

Publicerat
Läste följande på nättidningen..

Detta hade då inte varit ok i vårat lag.. Att skjuta älg innan man kommit på passet utan att ha kontaktat jaktledaren eller hundföraren eller ens förvisat sig om var övriga skyttar befann sig innan skott avlossas   ???  :-   >:(  :-X

Säkerligen kul för skytten att få fälla en älg första älgjaktsdagen, men som sagt i detta lag hade det inte varit ok alls att göra på det viset.

Finner det ibland märkligt att det inte sker mer olyckor under älgjakten än vad det gör  :o

Ja, det händer väl inte såå mycket olyckor? Det flesta dödsfall förra året var väl rena avrättningarna/mord?

Konstigt att det inte har hänt något än, vi får väl vänta in oktoberjakten! :P

Publicerat
Har ett PM som delas ut varje år den första dagen. Mkt sunt förnuft, ladda på passet, inte lämna det etc etc.....men ingen björnreglering som ni har.

Är bra med en påminnelse varje år trots att det är sunt försnuft....

Vi får också ett PM med alla regler nedskrivna som Vi går igenom dagen innan jakten. :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Det är svårt att sia om ifall det var farligt eller inte, men jag antar att det var koll på övriga passkyttar och hundföraren borde inte släppt förrän ryggsäckarna är på plats, är jag ensam om att gå åt ett håll till mitt pass så hade jag nog gjort samma sak, men på den tiden jag satt på ryggsäcken så såg jag till att vara på pass i god tid före utsatt tid som oftast var klockan 07:00 med dagens tideräkning, då kunde skramlarna stöta fram en älg om man hade tur.

Publicerat

3 silverserier på älgbanan samma år.