Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

merkel SL 2 kombibössa!! eller drilling?

Featured Replies

Publicerat

är det nån som har koll på  den i kal 20/ 7x57 R    rekyl eller köttförstöring  på gråfågel?

hur funkar det på rådjur !!?

apel svängmontage  har det funkat bra?

ett annat kan man skaffa sig ett extra pipset med tex kula kula  till den dem var osäker på butiken !!

eller ska man gå på blaser motsvarande kombin!!

Drillingen antonio zoli nån som har koll på den ?

eller merkel motsvarande

Publicerat

merkel sl2 har bara en hane dvs du måste spänna om mekanismen efter varje skott. Var själv inne på den men det slutade med att jag ransakade mig själv och köpte mig en drilling istället. Då jag insåg att jag gör hellre mitt livs investering och skaffar en drilling som jag är nöjd med. Än en kombi som jag inte kommer att vara riktigt nöjd med.

Mitt val föll på en blaser D99 då jag tyckte den uppfyllde mina krav, framförallt den hade en balans som de övriga drillingarna upp till 50 000:- klassen inte hade.

Sen möjligheten att att det finns grymt fina montagemöjligheter till den som gör att jag kan skaffa fler montage och sikten utan dyra hak. Samt att det inte krävs någon inpassning av pipsett om jag skulle vilja kombinera et dubbelstudsarpipsett till den.

Publicerat

Twinn, underbart val av drilling, vad väger den utan optik?

Men du visst måste det ev nya pipsettet passas in lite, min uppfattning var att man skickade pangen till faderlandet och de fixade saken där?

Är det inte så?

/C

merkel sl2 har bara en hane dvs du måste spänna om mekanismen efter varje skott. Var själv inne på den men det slutade med att jag ransakade mig själv och köpte mig en drilling istället. Då jag insåg att jag gör hellre mitt livs investering och skaffar en drilling som jag är nöjd med. Än en kombi som jag inte kommer att vara riktigt nöjd med.

Mitt val föll på en blaser D99 då jag tyckte den uppfyllde mina krav, framförallt den hade en balans som de övriga drillingarna upp till 50 000:- klassen inte hade.

Sen möjligheten att att det finns grymt fina montagemöjligheter till den som gör att jag kan skaffa fler montage och sikten utan dyra hak. Samt att det inte krävs någon inpassning av pipsett om jag skulle vilja kombinera et dubbelstudsarpipsett till den.

Publicerat

Drillingen väger 3,4kg utan optik. Framför allt kombinationen av 9,3x74R/20 är jag barnsligt nöjd med. Mycket snäll att skjuta med oavsett pipa som väljs.

Nej det är det som är det fina i blasers kråksång det är att de kör med så snäva toleranser så att det ska inte behövas passas in, vid köp av fler pipsett oavsett modell S2, K95, R93, D99, DB97 osv.

Det är det svaret jag har fått när jag har rotat runt bland vapenhandlare och generalagenten.

Publicerat

Hejsan!

Jag har en SL 2:a i 20/76 - 7x65 R. Väldigt trevlig bössa som jag är hel nöjd med, smidig och lätt (ca 2,7 kg).

Min bössa väger 3,1 kg med kikare och jag har precis monterat en riktig bakkappa, med originalet i backelit så blev rekylen lite för kraftig för mig!

Jag har Merkel original vridmontage på min och det håller definitivt inskjutningen, tror jag gav 3500:- för det på Torsbo.

Precisionen i kulpipan är klart godkänd, har skjutit 6-7 treskottare på 80 meter och alla har varit under 30 mm även när jag har haft av kikaren mellan varje skott!

Men jag ser nog den bössan som en enkelskottare, med tanke på att den bara har en slagfjäder.

/Sjögren

Publicerat
Hejsan!

Jag har en SL 2:a i 20/76 - 7x65 R. Väldigt trevlig bössa som jag är hel nöjd med, smidig och lätt (ca 2,7 kg).

Min bössa väger 3,1 kg med kikare och jag har precis monterat en riktig bakkappa, med originalet i backelit så blev rekylen lite för kraftig för mig!

Jag har Merkel original vridmontage på min och det håller definitivt inskjutningen, tror jag gav 3500:- för det på Torsbo.

Precisionen i kulpipan är klart godkänd, har skjutit 6-7 treskottare på 80 meter och alla har varit under 30 mm även när jag har haft av kikaren mellan varje skott!

Men jag ser nog den bössan som en enkelskottare, med tanke på att den bara har en slagfjäder.

/Sjögren

tjenare det blev en merkel sl 2 och jädrans va nöjd jag är med den !!  tack grabbar för hjälpen!