Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fästing?

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som har nått bra medel mot fästingar? Dom börjar ju dyka upp mer o mer i mina hemtrakter.

Publicerat

jag är mycket intreserad av ett fungerande festing medel, jag lycka nämligen

att dra på mig fästingar bara av att gå 5 meter i trägården. skumaste av allt är

nog att jag alldri haft en festing som sutit fast.

tigivon spoton funkar på hundarna men jag skulle inte villa exprimentera med

det då de luktar satan.

Mvh Lalle

Publicerat

MyggA ska ju tydligen funka bra mot fästingar också... (har inte haft nån på 2 år.. :) )

Annars har la apoteket kommit med nått nytt dedikerat fästingmedel nu med tror jag..

Publicerat
Är det någon som har nått bra medel mot fästingar? Dom börjar ju dyka upp mer o mer i mina hemtrakter.

Framgår inte riktigt om det ska vara till dig eller jycken...

Till dig, vet inte vad som kan funka och har heller aldrig hört om ngt verkligt effektivt. Till jycken finns det numera många olika preparat. Jag är hyggligt nöjd med Frontline Spot-On till mina hundar.

Publicerat

Det var tänkt till vovven.

Publicerat

HP

Vet du om halsbanden funkar halsbanden bra? Har hört både och.

Publicerat

För de hundar som inte inte reagerar med biverkningar är resultaten varierande. En del djurägare tycks nöjda, men i en nyligen genomförd klinisk studie fick halsbanden usel kritik pga dålig verkningsgrad.

För egen del skulle jag aldrig ens överväga den typen av halsband. Bakgrunden är de varningsföreskrifter som gäller. Nedanstående 2 textavsnitt finns att läsa i FASS vet:

"Normal kontakt med vatten minskar inte effekten hos halsbandet, men halsbandet bör alltid tagas av innan hunden skall bada. Deltametrin är skadligt för fisk och vattenlevande organismer samt bin."

"Skulle hunden tugga i sig av halsbandet kan följande symptom förväntas uppträda: Okoordinerade rörelser, tremor, salivering, kräkningar och stelhet i bakdelen. Symptomen klingar vanligtvis av inom 48 timmar. Diazepam kan användas för symtomatisk behandling om nödvändigt.

Observera

I sällsynta fall kan fästingar uppträda på en hund som bär halsbandet. Överföring av infektionssjukdom via fästingar eller fjärilmyggor under ogynnsamma omständigheter kan därför inte helt uteslutas.

Om hudlesioner iakttas avlägsnas halsbandet till dess symptomen avklingat.

Övrigt

Tvätta händerna med tvål och kallt vatten efter applicering av halsbandet.

Produkten skall ej hanteras av personer som är allergiska mot trifenylfosfat.

Tillåt inte barn, särskilt ej barn yngre än 2 år, att hantera halsbandet, leka med det eller stoppa det i sin mun.

Se till att små barn inte tillåts ha långvarig, intensiv kontakt, t.ex. sova, med en hund som bär halsbandet."

Jag kommer som sagt aldrig att sätta ett sådant halsband på mina hundar eller för den delen rekommendera någon att använda det till sin hund, men det är givetvis upp till var och en.

Publicerat

Då glömmer vi det. Låter verkligen inte roligt.

Och eftersom laikan drar runt drevern i nackskinnet varenda morgon så är det ju helt uteslutet.

Blir att köra med Frontline i år också. Är bara lite knepigt att få på hundarna det.

Publicerat

Jag använder fästinghalsband av sorten Scalibor vet. och är helnöjd. Hundarna har inte haft en fästing sen jag satte på halsbanden. Att det sedan skulle vara skadligt för hunden att bita i halsbandet vet jag inte om jag tror på, sväljer de det så visst men inte av att bita i det. Tydligen löses giftet upp av kroppsfetterna och inte av vatten och saliv.

Så länge jag inte ser att hundarna får några problem får halsbanden sitta kvar. 

Publicerat

OK Perra, som sagt är en del nöjda och produkten är de facto tillgänglig.

Vad gäller skadligheten är det jag redovisat ovan tillverkarens egen text i FASS vet. Texten behandlar alltså faktiska risker konstaterade i samband med kliniska studier bl.a. avseende toxikologi, alldeles oavsett vad du tror på eller ej.

Dessa risker kombinerat med den rätt nedslående rapporten om produkten (publicerats i Svensk Veterinärtidning) har lett till mitt redovisade ställningstagande, men det står givetvis var och en fritt att agera som den vill i denna fråga.

Publicerat
OK Perra, som sagt är en del nöjda och produkten är de facto tillgänglig.

Vad gäller skadligheten är det jag redovisat ovan tillverkarens egen text i FASS vet. Texten behandlar alltså faktiska risker konstaterade i samband med kliniska studier bl.a. avseende toxikologi, alldeles oavsett vad du tror på eller ej.

Dessa risker kombinerat med den rätt nedslående rapporten om produkten (publicerats i Svensk Veterinärtidning) har lett till mitt redovisade ställningstagande, men det står givetvis var och en fritt att agera som den vill i denna fråga.

Sjysst att jag själv får välja vad jag sätter runt hundens hals! Det vore intressant om du specificerade exakt vilken typ av halsband du skriver om. Att man skulle behöva ta av halsbandet vid bad stämmer inte överrens med vad som står om de halsband som jag använder. Det finns fler än ett fästinghalsband och inte alla är receptbelagda! Oavsett så är jag mycket nöjd, detsamma gäller flera bekanta som använt halsbanden flera säsonger med gott resultat och inga biverkningar... Men som sagt, det står var och en fritt att välja. 

Publicerat

använder fästinghalsband på min hund, och innan jag fick det utskrivet så frågade jag min vetirnär, om det fanns några negativa effekter med halsbanden, det ända var att det inte är bra för valpar, känner många som använder halsbanden och ingen har haft några problem...

Publicerat

Bäste Perra,

Det finns ingen anledning till att spetsa till tonen och jag beklagar om du uppfattat mina inlägg som förolämpande eller på annat sätt stötande. Det har inte varit min avsikt.

Jag är veterinär och mina redovisade synpunkter respektive mitt ställningstagande gällande produkten Scalibor är baserade på fakta. Det jag borde lagt till i min kommentar om den studie (omfattade totalt 31 hundar) jag hänvisade till ovan var att effekten av Scalibor var dålig eller obefintlig på arbetande/jagande hundar med tät päls (tex jämthund), medan effekten på hundar med förhållandevis tunn/mjuk päls (strh tax, breton, labbe) var god samt att inga biverkningar förekom i just den studien. Biverkningar i enlighet med FASS-texten har dock förekommit och redovisats av Läkemedelsverket.

Slutligen, att valet som sagt alltid fritt i frågor av denna typ tycker jag är bra, eftersom det breddar erfarenhetsbasen. Samtidigt kan i det sammanhanget ett lite fylligare beslutsunderlag vara väsentligt och det är vad jag har försökt att bidraga med.

• 3 weeks later...
Publicerat

Ett giftfritt är att ta en liter vatten och en burk rosmarin (krydda) och två matskedar vitt vinäger, koka det och låt det svallna sen är det barar att spruta på sig och hunden.

nakdelen är att man måste göra det varje gång man ska ut.

Publicerat

Har inte fått några fästingar på mina hundar sedan -93 när förste kom in i huset.

;)

• 1 year later...
Publicerat

Vilka erfarenheter finns av exspot? Jag har tidigare mycket goda erfarenheter av halsbandet, scalibor, men tror att min nya hund kommer att tugga på den andres halsband. Därför söker jag efter ett likvärdigt alternativ.  Vad tror ni?