Publicerat September 6, 200718 yr Hej! Jag går och funderar på en hundförarbössa, jagar idag med en 30-06 som jag tycker är i tyngsta laget då jag går med hund. Har funderingar om ovan nämd kaliber men har inte beslutat mig än, 57:an främst kanske för att den går att bygga kortare samt en något mildare rekyl. Har endast skjutit med en 62:a en hq den var mycket obehaglig då pipan stegrade våldsamt vid skott. Men jag har ganska liten erfarenhet av dessa kalibrar så därför hoppas jag på synpunkter.
Publicerat September 6, 200718 yr 57:an är lite mildare än 62.an,men bägge är klart hanterbara med en vettig kolv. Första gången jag sköt med min hva 9,3x62 så var rekylen kraftig och precis som du säger stegrade sig pipan ordentligt. Bytte kolv omgående till en rak syntetsock och rekylen var närmast ett minne blott. Men som hundförare lär du väl knappast behöva 62:ans ökade prestande,9,3x57 låter perfekt. /Micke
Publicerat September 6, 200718 yr Författare Det lutar väl åt 57:an då, men det skulle varit kul att testa en 62:a med en vettig kolv som du säger. Även om det är sällan så kan ju lägen med lite längre håll dyka upp, och man vill ju inte komma till korta
Publicerat September 6, 200718 yr 9,3X62 har klart hanterbar rekyl i mitt tycke (har 338 Win.Mag. själv som jag tycker är avgjort elakare i rekylen) men 9,3X57 har rent snäll rekyl och god verkan på moderata avstånd..Mitt val hade blivit det senare. Dessutom så skulle den komplettera din 30-06 på ett bra sätt, 9,3X57 på korta håll och 30-06 på lite distans...