Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulval till 7X57 Mauser

Featured Replies

Publicerat

Har införskaffat en Ruger 1:a i den klassiska kalibern 7x57 Mauser som jag hoppas bli nöjd med. Väntar bara på att licenstanten ska få tummen ur...

Då uppstår genast det trevliga problemet vad ska jag ladda den med?

Tänkte beställa ett gäng Accubond 140 gr att ha som standardpatron för mindre vilt men jag skulle gärna vilja prova en tyngre kula också för visst har 7x57 ett gammalt gott rykte om sig i klassen 160-175 gr?

Har sneglat mot Woodleigh som har kulor i 140,160 och 175 gr. Det borde väl vara en lagom "blöt" kula och en 160 grainare skulle man kanske kunna få upp i hastigheter som gör det möjligt att skjuta upp mot 100-150 meter utan större problem?

Jag vet att det finns en hel del användare och förespråkare av kalibern där ute så "speak up".

Delge era erfarenheter och synpunkter och har ni laddata så mottages det mer än gärna.

Tack på förhand!

Publicerat

Grattis till ett bra val!

Jag hade en No:1 under många år som det jagades flitigt med.

Kalibern är vekligen supertrevlig.

kan inte hjälpa dig så mycket med kulval då jag bara sköt fabriksladdat.

Använde 11,5 grams Norma alaska(stålmantel) och 10grams oryx.

Slutade använda oryxen efter en säsong då kulorna expanderade dåligt och i två fall inte alls(mot dovhjort).

Bössan sköt dock riktigt bra med bägge sorterna på tavla.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Hm, här var det lite dåligt med respons och MKJ såg jag skulle upp för att jaga älg i en vecka. Annars bör väl han ha lite info att komma med hoppas jag.

Ingen som skjuter med "woodissar" i någon annan kaliber? Hur fungerar de i hastigheter 750-800 m/s?

Publicerat

Till min 7x57R har jag laddat upp med 158gr GROM kulan, billig är den och går bra gör den. Har dock inte skjutit vare sig vilt eller exansionstestat den, men enligt andra uppgifter så löser den jobbet med glans, och det till ett pris som är skamligt lågt dessutom, finns på Vapex.

Publicerat

Hejsan!

Jag har jagat med 280Remington ett tag. Närmare bestämmt en sessong (inte mycket att hänga i julgranen) Jag fälde i vilket fall som helst 2 vilt under denna sessongen. Jag är en stor förespråkare av Rhino, nästan sjukligt förtjust i kulan, men har på sista tiden mer och mer gått mot Barnes X osv då jag vill ha så tunga kulor som möjligt till min 6mmBR.

Nu har jag dock upptäckt att 80grs är maxvikten för min 1/12" stigning och således kan det bli aktuellt med Rhino igen, Rhino kulorna i 6mm väger 70grs och borde klara sig bra. Jag har nu även köpt mig en 308win i dagarna och är inne på att andvända Rhino även till denna. Men jag vet inte det ännu, beror på ifall jag skall beställa laddverktyg från USA eller Sverige. Blir det från USA blir det Barnes TSX.

Hur som helst så vill jag slå ett slag för Rhino i denna tråden. Rhino 160grs andvände jag i min 280remington och jag sköt som sagt var 2 vilt. En älgkalv på drygt 65kg, vilken sköts på ett avstånd av 60meter. Kulan förstörde inte alls mycket, eller kulorna. Den fick tre snabba skott då den var skrämmande nära gränsen. Men som sagt var minimal köttförstöring och den fungerade som jag ville :)

Det andra viltet var ett vildsvin som sköts nu i Juli. Och här visar Rhino kulan att den även kan penetrera. Det var en liten galt (fjoling) som var ute på en åker och bökade upp allt vad den kunde. Jag smög mig på den och sköt ett skott från 80meter. Precis i skottögonblicket så vänder grisen och jag träffar i baklåret, kulan går genom baklåren in i tarmpaketet, genom buken fortsätter in och går på långs längsmed reven och stannar slutligen i bogkulan (heter det så) (överarmsbenet) Grisen stack runt 15meter och var efter 1 timmes väntan väldigt medtagen. Efter ett utfall mot hunden orkade den inte mer.....

Så det blev två korta jakthistorier och en slags "recension" av hur Rhino kulan har fungerat för mig.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Rhino innebär väl moly, eller?

Spontant så är jag lite avig mot molybelagda kulor i mina jaktbössor. Annars så verkar Rhino vara en utmärkt kula dock med låg BC men det spelar ju i och för sig mindre roll i dessa hastigheter antar jag.

Lite off topic men jag har köpt på mig Barnes TSX som jag tänker prova i PPC:n. Har skjutit 3 bockar nu med 95 gr Ballistic Tip men jag borde få upp 85 grainaren i högre hastigheter med bättre kulbana som följd så det skall bli intressant att se vad den kulan kan göra. Många verkar ju vara lyriska över vad den presterat i deras vapen.

Publicerat

Japp det innebär ju tyvärr lite Moly, går dock att gnugga bort, man har ju inte råd att köpa på sig mer än 100 åt gången, och det är inte så farligt att gnugga 100st ;)

Nä men det med Moly är det jag också hakat upp mig på, det är lite synd att det är Moly, men men..... Jag funderar på att börja med "Full-Moly" i min 6mmBR, alltså 70grs Rhino med moly och sedan en övningskula runt 70 - 75grs med Moly...... Men jag har gått om funderingar för tillfället  ::)

MVH/Jocke