Publicerat September 7, 200718 yr Hello! Var o hämtade ved på gården idag, som vanligt brukar wachteltiken rasta kaninerna lite under tiden. Nu bar det sig inte bättre än hon tog, avlivade och leverrerade en st vuxen kanin med igenvarade ögon. Rätt snygg avlämnig iofs något att glädjas åt Slog mig då att kaninpest, om det nu är det, smittar det hund? Finns kanske en uppsjö sjukdommar på kanin men frågan är om det smittar andra djur?
Publicerat September 7, 200718 yr Nope det smittar inte till hund, men jag undrar om man inte förr var anmälnings skyldig när man hittade på harar eller kaniner med myxomatos......vet faktiskt inte hur det är med den saken i dag.
Publicerat September 7, 200718 yr Författare JO, det är nog så att det inte smittar hund, var väl det jag trodde. Om det är anmälningsplikt så borde jag anmäla det ungefär vart år vid den här tiden isåfall.... Brukar vara en massa kaninen under sommarn fram tills hösten o sen dör de lagom till det blir etiskt att jaga dem, tyvärr. Några blir dock alltid kvar till nästa år. Vet inte om det är myxomatos som slår till men smittar det även hare? Har lite svagt minne av j-drans trevliga jakter på Gotland när jag var en tvärhand hög. Myxomatosen slog emellanåt ut kaninerna men nog har jag för mig att vi såg hare ändå? Men vi var ju bara där nån vecka per år o jagade o minnet är inte sådär glasklart.
Publicerat September 8, 200718 yr JO, det är nog så att det inte smittar hund, var väl det jag trodde.Om det är anmälningsplikt så borde jag anmäla det ungefär vart år vid den här tiden isåfall.... Brukar vara en massa kaninen under sommarn fram tills hösten o sen dör de lagom till det blir etiskt att jaga dem, tyvärr. Några blir dock alltid kvar till nästa år. Vet inte om det är myxomatos som slår till men smittar det även hare? Har lite svagt minne av j-drans trevliga jakter på Gotland när jag var en tvärhand hög. Myxomatosen slog emellanåt ut kaninerna men nog har jag för mig att vi såg hare ändå? Men vi var ju bara där nån vecka per år o jagade o minnet är inte sådär glasklart. Myxomatos smittar ej hare
Publicerat September 10, 200718 yr Myxomatos och tularemi går väl både på kanin & hare......vet att det diskuterades för ca 2-3 år sedan att man spårat på båda arterna, trodde med bestämdhet att det sedan fastslogs att det var helt möjligt...... ......hittar bara gamla uppgifter när jag googlar, inte en sida där det är säkert daterat med "färska" uppgifter.....så amakulu,färsk källehänvisning tack, så jag får läsa på.
Publicerat September 10, 200718 yr Myxomatos och tularemi går väl både på kanin & hare......vet att det diskuterades för ca 2-3 år sedan att man spårat på båda arterna, trodde med bestämdhet att det sedan fastslogs att det var helt möjligt............hittar bara gamla uppgifter när jag googlar, inte en sida där det är säkert daterat med "färska" uppgifter.....så amakulu,färsk källehänvisning tack, så jag får läsa på. Har levt i kaninland i hela mitt liv och ALDRIG sett en hare med myxomatos däremot tusentals kaniner. Myxomatos och tularemi är två vitt skilda sjukdomar. Myxen är en virussjukdom och enl. statens veterinär anstalt eller vad det heter sprids tularemi via myggor. Det har jag läst ngnstans för en del år sedan