Publicerat September 10, 200718 yr Har en fundering... Förutsättning: En vän kommer ut på passet, ko och en kviga befinner sig inom skjutsektorn och valet faller på kvigan. Skottet går och det tar fint precis bakom bogen, älkon befinner sig några meter till vänster om kvigan vid skottet. Kvigan och kon börjar springa men kvigan stannar upp redan efter 15 meter och börjar se groggy ut, ett andra skott skjuts även det ett perfekt lungskott. Älgkon är vid detta laget ej synlig längre. Kvigan fortsätter trots 2 bra träffar att snubbla iväg, ett tredje skott avlossas bakifrån mot halsen, detta skott missar älgen helt. Kvigan hittas några meter in i skogen vid platsen för det tredje skottet, det sitter två stycken perfekta lungträffar och det är blodspår hela vägen från platsen för det första skottet. Nu till det konstiga: Dagen efteråt ringer grannlaget och säger att de funnit en död ko skjuten genom halsen. Det var några drevkarlar som kännt en väldigt stark doft och undersökt vad som luktat och då påträffat älgen 50-70 meter från det de kände doften (Den stank). Då de visste att min väns lag skjutit en kviga och att en ko befunnit sig på platsen så hävdar de att det var den kon och att de skulle ta den på sin licens. de fick en vägbeskrivning till var kon ifråga skulle ligga och det var bara att följa doftspåret som inte gick att missa. det var som sagt en död ko med skottskada i halsen, de gjorde ej någon djupare undersökning då det luktade så jävulskt om djuret... de har nu dragit av kon från sin licens (2 vuxna + fri kalv) för att inte störa grannsämjan i byn. min fråga kan en halsskjuten älg börja lukta så pass dåligt på bara ett dygn då det var ca:12grader på dagen och ca:0-3 grader på natten ? Jag vill tro att det rör sig om ett djur som dött några dagar tidigare, då genom skada av något slag eller tjuvjakt.
Publicerat September 10, 200718 yr Jag skulle nog tippa på att den varit död betydligt länre tid än ett dygn. Det ruttnar ju knappast på ett dygn hängande i en lada, så varför i skogen om det nu inte satt ett vomskott i den. Nä det var nog någon annans misstag! //Roggman66
Publicerat September 10, 200718 yr Det är nog inte bara älgen som luktar surt här, måste varit världens enklaste manöver att få tidspunkten på den döda älgen och dessutom spårat den ko som befann sig på skottplatsen, amatörers stora antaganden och förmåga att dra enkla slutsatser som oftast av någon anledning passar de själva bättre är det längesen jag köpte. Nu är det kanske för sent men jag hade tagit ut en kontrollant och polis om vi hade blivit beskyllda för något dylikt, sen att ni lär få höra detta något sekel eller två och bli beskyllda för att skjuta vilt omkring er är en annan sak, men man blir lite paff när det kommer sådana här historier påflugna.
Publicerat September 13, 200718 yr Enligt min erfarenhet så börjar inte en älg lukta illa på ett dygn nu under hösten även om den inte är urtagen.. Håller med tidigare talare då de säger att det är något skumt i detta, jag skulle i alla fall inte ha gått med på att dra av en älg på licensen om jag deltog i din "vän:s" jaktlag. Uppenbarligen är den ju skjuten vid ett tidigare tillfälle än han sköt kvigan, finns det ingen som vet med sig att dom skjutit ett halsskott på en älgko bland de närmaste lagen tidigare under jakten så är det ju en solklar tjuvjakt och bör därför polisanmälas...
Publicerat September 14, 200718 yr Inte surnar en älg på ett dygn. Flådde och tig ur en gris i söndags kväll. Innälvor, skinn och huvud lämnades i skottkäran utanför slakthuset. Detta luktade inget märkbart i onsdags när jag tömde kärran. De verkar vara nått skumt med älgen med halsskott. /Niklas
Publicerat September 14, 200718 yr Har en fundering...Förutsättning: En vän kommer ut på passet, ko och en kviga befinner sig inom skjutsektorn och valet faller på kvigan. Skottet går och det tar fint precis bakom bogen, älkon befinner sig några meter till vänster om kvigan vid skottet. Kvigan och kon börjar springa men kvigan stannar upp redan efter 15 meter och börjar se groggy ut, ett andra skott skjuts även det ett perfekt lungskott. Älgkon är vid detta laget ej synlig längre. Kvigan fortsätter trots 2 bra träffar att snubbla iväg, ett tredje skott avlossas bakifrån mot halsen, detta skott missar älgen helt. Kvigan hittas några meter in i skogen vid platsen för det tredje skottet, det sitter två stycken perfekta lungträffar och det är blodspår hela vägen från platsen för det första skottet. Nu till det konstiga: Dagen efteråt ringer grannlaget och säger att de funnit en död ko skjuten genom halsen. Det var några drevkarlar som kännt en väldigt stark doft och undersökt vad som luktat och då påträffat älgen 50-70 meter från det de kände doften (Den stank). Då de visste att min väns lag skjutit en kviga och att en ko befunnit sig på platsen så hävdar de att det var den kon och att de skulle ta den på sin licens. de fick en vägbeskrivning till var kon ifråga skulle ligga och det var bara att följa doftspåret som inte gick att missa. det var som sagt en död ko med skottskada i halsen, de gjorde ej någon djupare undersökning då det luktade så jävulskt om djuret... de har nu dragit av kon från sin licens (2 vuxna + fri kalv) för att inte störa grannsämjan i byn. min fråga kan en halsskjuten älg börja lukta så pass dåligt på bara ett dygn då det var ca:12grader på dagen och ca:0-3 grader på natten ? Jag vill tro att det rör sig om ett djur som dött några dagar tidigare, då genom skada av något slag eller tjuvjakt. Det tar nog uppemot 3-5 dagar innan djuret skulle börja lukta vid de temperaturer som nämts. För att den ska börja lukta mycket behövs ytterligare 2-3 dagar!