Publicerat September 11, 200718 yr Jag funderar på att köpa ett kikarsikte till min kulautomat som komplement till Aimpointen. Sitter Leupold QR-fästen på den. Vill ha ett förstorande om det blir lite längre håll på älgjakten eller oxå för att kunna knäppa ett rå upp till 100 kanske. Lätt och smidigt ska det vara. Det jag hittat är antingen ett beggat Zeiss Diatal DA 6x42 25år gammalt med riktm. 1 eller ett nytt Leupold vx3 2,5-8x36 m. duplex som kan tas hem från USA. Det blir ungefär samma pengar, runt 3500 tot som passar min plånbok just nu. Variabelt är bra, men jag skulle vilja ha riktm. 1... ??? Nån som har några synpunkter? /Må
Publicerat September 11, 200718 yr Satsa hellre en 1.5-6x42 med tyska ettan. Men en 6x42 är ju inte fel heller. Har du dessutom det utmärkta tyska ettan så klipper du rådjur på 150 meter om det behövs. 200 meter går också bra : //Micke
Publicerat September 12, 200718 yr Jag funderar på att köpa ett kikarsikte till min kulautomat som komplement till Aimpointen. Sitter Leupold QR-fästen på den. Vill ha ett förstorande om det blir lite längre håll på älgjakten eller oxå för att kunna knäppa ett rå upp till 100 kanske.Lätt och smidigt ska det vara. Det jag hittat är antingen ett beggat Zeiss Diatal DA 6x42 25år gammalt med riktm. 1 eller ett nytt Leupold vx3 2,5-8x36 m. duplex som kan tas hem från USA. Det blir ungefär samma pengar, runt 3500 tot som passar min plånbok just nu. Variabelt är bra, men jag skulle vilja ha riktm. 1... ??? Nån som har några synpunkter? /Må Zeiss Conquest 1,8-5,5x38 finns med riktmedel 4 och ligger i samma prisklass vad jag vet.
Publicerat September 13, 200718 yr Hade nog valt den gamla Zeissen.Gammla Z är ett bra sikte men man ska väga in att den är 25 år gammal. Den kan läcka in fukt och så har ju faktiskt utvecklingen gått framåt vad gäller precision i slipning av linser och cotingen. Ett zoom sikte är ju dessutom lite mer allround, köp nytt är mitt råd.
Publicerat September 18, 200718 yr Författare Det blir ett Trijicon 3-9x40 i stället. Lite sugen på att testa riktmedlet. F-n va jag har velat mellan olika sikten sista veckan. Tror tillochmed att jag drömde om det nån natt... Hur friskt är det ??? /Må
Publicerat September 18, 200718 yr Det blir ett Trijicon 3-9x40 i stället. Lite sugen på att testa riktmedlet.F-n va jag har velat mellan olika sikten sista veckan. Tror tillochmed att jag drömde om det nån natt... Hur friskt är det ??? /Må Fullständigt normalt : eller som gumman sa en morgon, vem är Zeiss? ;D
Publicerat September 18, 200718 yr Fullständigt normalt : eller som gumman sa en morgon, vem är Zeiss? ;D Jo det är han med nogrann granskning !!!!!