Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågelhundsmarker i Skåne!

Featured Replies

Publicerat

Nu ska Kirunabon flytta söderut!  :o :o

Jag o familjen ska flytta söderut efter jul, närmare bestämt till Svedala utanför Malmö, och undrar om ni skåningar på detta forum har några tips om vem eller var man ska kontakta/leta efter fågelmarker att släppa min Breton på snart 2 år på! Det viktigaste till en början är inte att själv få skjuta, även om det är en önskan som kommer med tiden..  ::) :), det viktigaste är att jag hittar mark i närheten av Svedala som hunden får träna på fågel på!

Hjälp mig!!! Jag har inga kontakter alls i Skåne och hoppas på att få fortsätta se på en överlycklig fågelhund som flyger fram i marken!!

Hojta till om ni har tips, eller pm:a om ni har inofficiella tips!

Publicerat

Jag hoppas att du har kontaktat regionombudet Svensk Breton Klubb  för skånes distrikt!!!

Däremot VET jag att du kommer få dåndimpen när ni diskuterar priser för jakt.

Finns en anledning till at jag inte jagar (forna) hemmavid (Hässleholm)

Lia bra du lämnar jycken på förvaring hos mig tills du kommer uppöver  ;):)  ;D ;D ;D

Jag skulle behöva ett extra projekt just nu o även framöver ;)

Fasiken va jag saknar valp/unghund!!

Publicerat
  • Författare

Jag har tänkt kontakta regionsombudet i skåne, han bor nog bara några km ifrån vårat kommande hus.

Men jag slängde ut en lina här också, med förhoppning att någon själv eller någon bekant har marker och skulle vilja ha hjälp med en hundförare och en Breton!  :) Som sagt, det viktigaste är inte att jag sälv ska få skjuta och gå på marken när jag vill. Det viktigaste är att hunden får jobba på fågelmarker, med mig som förare. Om det sedan är någon annan som håller i bössan är inte så noga.  :)

Det där med priser för jakt är jag lite mörkrädd inför, här i Kiruna har jag en yta stor som hela skåne för 800 kr/år... :o :o ::)

Ingen som har tips om personer/marker?

Publicerat

Inga tipps men jag KRÄVER att du bjuder in mig på kaffe då jag kommer hemöver.

Tyvärr e man hemma allt för sällan då all jakt o fiske finns häruppe!

Men hittar du marker så kanske man skulle dra sig hemöver lite oftare ;) ;D

Publicerat
  • Författare
Inga tipps men jag KRÄVER att du bjuder in mig på kaffe då jag kommer hemöver.

Det är en självklarhet!! :D

Publicerat
Jag har tänkt kontakta regionsombudet i skåne, han bor nog bara några km ifrån vårat kommande hus.

Men jag slängde ut en lina här också, med förhoppning att någon själv eller någon bekant har marker och skulle vilja ha hjälp med en hundförare och en Breton!  :) Som sagt, det viktigaste är inte att jag sälv ska få skjuta och gå på marken när jag vill. Det viktigaste är att hunden får jobba på fågelmarker, med mig som förare. Om det sedan är någon annan som håller i bössan är inte så noga.  :)

Det där med priser för jakt är jag lite mörkrädd inför, här i Kiruna har jag en yta stor som hela skåne för 800 kr/år... :o :o ::)

Ingen som har tips om personer/marker?

Vill du arrendera mark själv så börjar arrendepriser på 500:-/ha bli vanliga och du behöver väl minst 500ha så har du 250 000:-/år att spendera?? :o

Har du en välmeriterad hund kan du kanske få hjälpa till på godsens köpjakter men du ska veta att det finns en kö av jägare med meriterade hundar som verkligen gör allt för att bli den lycklige som får chansen.

Ett annat alternativ kan vara att du erbjuder dig att stå för fåglarna (utsättning & skötsel) och sen aggerar som hundförare när arrendatorerna jagar, det kan kanske funka men de flesta jägare i Skåne har inte större samanhängande bitar mark som verkligen passar för jakt m stående fågelhund. Oavsett, lycka till!

Publicerat
  • Författare
Vill du arrendera mark själv så börjar arrendepriser på 500:-/ha bli vanliga och du behöver väl minst 500ha så har du 250 000:-/år att spendera?? :o

Har du en välmeriterad hund kan du kanske få hjälpa till på godsens köpjakter men du ska veta att det finns en kö av jägare med meriterade hundar som verkligen gör allt för att bli den lycklige som får chansen.

Ett annat alternativ kan vara att du erbjuder dig att stå för fåglarna (utsättning & skötsel) och sen aggerar som hundförare när arrendatorerna jagar, det kan kanske funka men de flesta jägare i Skåne har inte större samanhängande bitar mark som verkligen passar för jakt m stående fågelhund. Oavsett, lycka till!

Är det så illa? Finns det inte markägare som är utan hund och som vill ha gratis hjälp av en stående hund? Eller som har mark som jag kan släppa på och skjuta med startpistol som träning mellan jaktresor hit upp till fjällen?

Finns ju massor med mark i skåne, jag tänkte att det inte skulle vara några problem med att hitta någon som kan tänka sig att låta en hund springa där utan att jag beskattar bestånden.  :-

Publicerat
Är det så illa? Finns det inte markägare som är utan hund och som vill ha gratis hjälp av en stående hund? Eller som har mark som jag kan släppa på och skjuta med startpistol som träning mellan jaktresor hit upp till fjällen?

Finns ju massor med mark i skåne, jag tänkte att det inte skulle vara några problem med att hitta någon som kan tänka sig att låta en hund springa där utan att jag beskattar bestånden.  :-

Det finns inte så många som tycker att det är jättetrevligt med nån som skrämer bort hararna o rådjuren från marken in till grannen. ::)

Det är ett otroligt sug efter jaktmark i Skåne då utbudet är mindre än efterfrågan. Betänk att danska jägare betraktar 1 000:-/ha som normalt och de kan då tänka sig att åka några mil extra när priserna är hälften i Skåne o arealerna större. Det är ju väldigt enkelt att ta bilen över bron numera.

• 3 months later...
Publicerat

Hur gick de me mark o funderinga på jycken?

Publicerat
  • Författare

Det gick bra för jycken, men inte för mig..  :'( :'(

Jag omplacerade honom till en bekant jägare i Kiruna. Hans setter är 11 år och börjar kasta in handduken nu och det passade honom perfekt att få en färdigdresserad hund. Så nu kommer Safir att få jaga hur mycket som helst och det var det viktigaste. Här hade han aldrig fått samma möjligheter insåg jag.

Bland det jobbigaste jag har gjort i mitt liv, därför har det varit tungt att gå in på denna sida och skriva på ett tag nu.  :- :'( :'(

Publicerat

Förstår dig!!

Du får be din vän berätta allt me bilder här i tråden så att du får en glimt av din pärla emellanåt. Dvs om de int bara gör ont!

Men nog får du väl komma upp o jaga över honom vid tillfälle?

Publicerat

Fan va trist för dig. Är svårt i Skåne med mark för stående hundar. Vi har för stor ägosplittring här. Trösten är ju att hunden har det bra. :-*

Publicerat

Usch vilket hemskt ställe att bo där man inte har tillgång för marker att jaga med fågel hund ;)

Lider med dig Rosen men du gjorde rätt val hunden har det säkert bra

Publicerat
Usch vilket hemskt ställe att bo där man inte har tillgång för marker att jaga med fågel hund ;)
Behövs ju egentligen ingen hund här. Man snubblar över viltet bara man går ut ;)
Publicerat
Behövs ju egentligen ingen hund här. Man snubblar över viltet bara man går ut ;)

Just ja så är det därför behöver man inte vara så driven jägare själv heller,annat är det i stora norrland där sållas agnarna från vetet. Här hjälper det inte med fet plånbok och fjolliga kläder ;) ;D ;)

Publicerat

Är det därför du har Border Terrier? ; )

Publicerat
  • Författare

Tack alla, jag tror också att hunden har det mycket bättre där han får jaga obegränsat. Men det är inte roligt att släppa iväg en kompis man har lagt ner så mycket tid och känslor på. :'(

Jag får ju jaga med honom när jag kommer upp och det ska bli roligt i alla fall. Och så får jag lite rapporter från nya ägaren om hur det går. Men det går inte en dag utan att jag saknar honom.

Just ja så är det därför behöver man inte vara så driven jägare själv heller,annat är det i stora norrland där sållas agnarna från vetet. Här hjälper det inte med fet plånbok och fjolliga kläder ;) ;D ;)

hehe, ja lite så verkar det vara här. Lite svårt att förstå när man är van vid obegränsade marker tillgängliga för alla i kommunen. Fast lite mark + privat mark = höga priser. Priset sätts ju efter utbud och efterfrågan, som allt annat här i världen.

Publicerat
Tack alla, jag tror också att hunden har det mycket bättre där han får jaga obegränsat. Men det är inte roligt att släppa iväg en kompis man har lagt ner så mycket tid och känslor på. :'(

Jag får ju jaga med honom när jag kommer upp och det ska bli roligt i alla fall. Och så får jag lite rapporter från nya ägaren om hur det går. Men det går inte en dag utan att jag saknar honom.

hehe, ja lite så verkar det vara här. Lite svårt att förstå när man är van vid obegränsade marker tillgängliga för alla i kommunen. Fast lite mark + privat mark = höga priser. Priset sätts ju efter utbud och efterfrågan, som allt annat här i världen.

En medlem på detta forum satt i en liknande sits som du för många år sedan, han bet också ihop och lät mig ta hand om hans hund. Hunden fick det bra och jag är honom evigt tacksam för detta!