Publicerat September 15, 200718 yr Hej, Efter ett år i tjänsten ska nybörjarbössan bytas ut mot nåt mer professionelt... Står och funderar mellan olika alternativ, med pipbyte som huvudkritetriet: - Blaser R93 - Mauser M03 - Merkel KR1 - Sauer 202 Kalibrar 308 Win och 9,3x62 är tänkta. Har blivit avråd från Merkel av vapenhandlaren av olika anledningar. Tacksam för alla tips!!! Hälsningar, Alexis
Publicerat September 16, 200718 yr Har bara erfarenhet av Sauer 202 så min röst ligger på den! Men alvarligt talat så är det en förbannat skön bössa med säkring som inte överträffas av nån annan bössa jag sett... Sen kan du ju alltid ha fler pipor till en 202:a så du behöver inte välja mellan 9,3x62 eller .308, det är bara att ha båda två eller fler om du så vill! ;D Brorsan har en sån och jag skulle lätt köpa en lika dan om jag hade råd...
Publicerat September 16, 200718 yr ;D.. för att förvirra dej ännu mer!.. så tycker ja Sako cal 308.. ;D ;D ;D.... Mvh ThomasMamre
Publicerat September 16, 200718 yr Jag kan rekommendera blaser R93 har en sån och har bara positivaerfarenheter av den trots all kritik den får av vissa på olika forum. Det enda som man är lite ovan är magasinet fast det börjar släppa det med ///Mats Hej,Efter ett år i tjänsten ska nybörjarbössan bytas ut mot nåt mer professionelt... Står och funderar mellan olika alternativ, med pipbyte som huvudkritetriet: - Blaser R93 - Mauser M03 - Merkel KR1 - Sauer 202 Kalibrar 308 Win och 9,3x62 är tänkta. Har blivit avråd från Merkel av vapenhandlaren av olika anledningar. Tacksam för alla tips!!! Hälsningar, Alexis
Publicerat September 16, 200718 yr min röat går tll r-93an, har en själv i 308, suverän bössa, köp! mvh
Publicerat September 16, 200718 yr Författare Tack för feedbacken! Ingen som har erfarenhet av M03:an? Var o klämde på den i fredags och den känns mycket bra om än lite tung... Fick jämföra den med nya R93 Nordic och det är tät dem emellan!
Publicerat September 16, 200718 yr Har ingen erfarenhet alls, men M03 e klart snyggast och lyssna bara Mauuuuuuser ;D R93? låter som en RC-bil sauer? låter som en tysk sur rätt Merkel? Låter som gubben i saltkråkan nästan Mauser! Klassiskt, låter helt rätt 8)
Publicerat September 16, 200718 yr Har blivit avråd från Merkel av vapenhandlaren av olika anledningar Varför? Jag har varit och klämt på de bössor du har nämnt och jag tyckte bäst om just KR1. Sen att det blev något helt annat är ju en annan historia mats
Publicerat September 16, 200718 yr Författare Handlaren avråde om KR1 eftersom den har inte fördelarna av varken R93:an (rak rep) eller M03:an (pipbyte med samma kikarsikte). Samt att den säljs inte bra och då får man tänka på handrahandsvärdet. Det var annars den jag var mest sugen på... Jag tycker M03:an är snyggast, R93 är mest funktionell och KR1:a mitt i mellan. Svårt att bestämma sig!
Publicerat September 16, 200718 yr Jag har klämt och känt lite på både R93 och Sauer 202. Jag fastnade för Sauern. Jag fastnade för dess utseende först. Men även greppet, ballansen och säkringen mm. Visst är det smutt med rak repetering men jag gillar den klassiska cylindermekanismen. Jag har ett 3-skottsmagasin och ett 5-skottsmagasin till min vilket är skönt till älgbanan. Slutstycksgången i 202 är rena drömmen!! Snabbfästena för remmen är helt suveräna och du tar bort det främre när du vill montera isär bössan och när du vill byta pipa. Det jag kan känna spontant om 202 är den ökända trätjockleken i främre delen av förstocken. Men den har hållt för mig. Ska du ha en studsare i kal. 9,3x62 samt någon mindre så måste du byta både pipa och magasin då 9,3 har för bred kula och passar bara till 9,3. Till de mindre/Mellan-kalibrarna kan du använda samma magasin. Sen som sagt så tycker jag att Sauer 202 är en fröjd för ögat!!
Publicerat September 16, 200718 yr Heym SR30 Och även jag lägger, precis som Pertan min röst på SR-30!!!! Den klart vackraste, bästa och smidigaste bössan av dem alla (enligt mig) MVH/Jocke
Publicerat September 16, 200718 yr Jag har ägt Sauer 202 tidigare men har sedan ett tag tillbaka bytt till Blaser R93. Har än sålänge inte ångrat mitt byte. Sauer har ju "pipbytessystem" men du skall ju kontrollskjuta efter pipbyte enl. den tekniska manualen. Detta är givetvis inga problem när det gäller Blaser då kikarsiktet fästs i pipan och inte lådan. Det argumentet tycker jag är ganska starkt om du planerar att använda 2 st pipor. R93:or kan iof kännas ganska små om man jämför med ex. Sauer men man bär ju på bössan 99,9999999% av tiden så det anser inte jag som en nackdel ;D Så min röst ligger solklart på R93 !!!!!!!
Publicerat September 16, 200718 yr Hej,Efter ett år i tjänsten ska nybörjarbössan bytas ut mot nåt mer professionelt... Står och funderar mellan olika alternativ, med pipbyte som huvudkritetriet: - Blaser R93 - Mauser M03 - Merkel KR1 - Sauer 202 Kalibrar 308 Win och 9,3x62 är tänkta. Har blivit avråd från Merkel av vapenhandlaren av olika anledningar. Tacksam för alla tips!!! Hälsningar, Alexis Sauer 202, Blaser R93 och Merkel KR1 är samtliga bra vapen som kommer att göra dess ägare nöjd. Jag stog inför valet mellan dessa tre fabrikat för två år sedan (Mausern var ej aktuell på grund av vikten). Jag var ute efter en lätt studsare med pipbytessystem och träkolv. Jag jämförde noga de tre fabrikaten utifrån de kriterier jag satt upp, och valet blev inte svårt, Merkel KR1 uppfyllde mina krav bäst av dessa. Merkel KR1 är nykomlingen som plockat godbitarna från såväl Blaser R93 (pipbytessystemet, "slädslutstycket", kikarmontaget) som Sauer 202 (6 låsklackar som låser i pipan och ett löstagbart magasin). För att tydliggöra varför jag valde Merkeln tänkte jag redovisa mitt resonemang genom att jämföra Merkel KR1 med Blaser R93 och Sauer 202 i standardversioner med trästock. Merkel KR1 - Blaser R93 *Pipbytessystemet är utformade på samma sätt, lossa två skruvar plocka ur pipan det vill säga ingen skillnad. *Båda har magasinet placerade ovanför varbygeln istället för framför, vilket gör att man kan få en kort smidig studsare med standardlängd på pipan. *Båda har ett "slädslutstycket" som löper otroligt fint, och tack vare utformningen minskar risken för att snö och skräp ska rasa ner i patronläget vid repetering. + för Merkel KR1 * Kikarmontaget är på båda studsarna ett sadelmontage monterat på pipan, vilket minimerar riskerna för förflyttning av träffbilden vid pipbyten. Ingen skillnad här heller förutom att det går att få ett lägre montage till Merkeln vilket jag ser som ett +. * Merkeln har ett smidigt löstagbart kryssmagasin, till skillnad mot Blaserns i mina ögon krångliga lösning. * Merkelns trelägessäkring är placerad på det enda rätta stället, kolvhalsen. * Merkeln har inte en delad stock vilket jag ser som ett +. Med en delad stock anser jag att risken ökar med att framstocken ska ge efter och lägga sig mot pipan vilket påverkar precisionen. * Merkelns konstruktion med vanliga låsklackar som låser i pipan känns säkrare än Blaserns lösning. * Merkeln är ca 15000 skr billigare än Blasern i standarutförande. * Merkeln är i standardutförande utrustad med snälltryck - för Merkel KR1 * Merkeln har ännu inte samma kaliberutbud som Blasern. * Merkeln går ännu inte att komplettera med syntetstock om man så vill. * Blaserns lösning med att spänna mekanismen först vid osäkring känns tryggare. Merkel KR1 - Sauer 202 * Båda har en låsning med 6 låsklackar som låser i pipan. + för Merkel KR1 * Merkeln har ett sadelmontage monterat på pipan, vilket minimerar riskerna för förflyttning av träffbilden vid pipbyten. Bättre än Sauers lösning med kikarmontaget på lådan. * Merkeln har ett smidigare pipbytessystem än Sauern. * Merkelns lösning på slutstycke tror jag minskar risken för att snö och skräp ska rasa ner och lägga sig i patronläget vid repetering. * Merkeln har magasinet placerat ovanför varbygeln. Denna placering gör att att man får ett kortare och smidigare vapen än Sauren som har magasinet placerat framför varbygeln. * Merkeln har ett kryssmagasin till skillnad från Sauerns radmagasin. Fördelen med ett kryssmagasin som jag ser det är att det enkelt går att fylla på med magasinet sittande kvar i vapnet. * Merkeln har en trelägesäkring placerad på kolvhalsen, vilket i mina ögon är det enda rätta stället, i jämförelse med Sauerns lösning där man osäkrar med att trycka in en sprint framför avtryckaren i varbygeln, vilket inte känns riktigt lika säkert. * Merkeln har inte en delad stock vilket jag ser som ett +. Med en delad stock anser jag att risken ökar med att framstocken ska ge efter och lägga sig mot pipan vilket påverkar precisionen. * Merkeln är i standardutförande utrustad med snälltryck. - för Merkel KR1 * Merklen går ännu inte att komplettera med syntetstock om man så vill. * Sauern är ca: 2000 skr billigare i standardutförande. * Sauern går att komplettera med ett 5 skottsmagasin som då sticker utanför stocken. * Sauern går numer att komplettera med en säkring likt Blasern, där man spänner mekanismen först när man osäkrar vapnet. Slutsats: De fördelar som jag ser Blaser R93 och Sauer 202 har väger inte upp mot fördelarna för Merkel KR1. Merkeln kommer troligtvis såsmåningom att utöka kaliberutbytet och kommer troligtvis även med syntetstock. Den enda fördelen som är kvar är uppspänningsfunktionen då man osäkrar samt Sauerns möjlighet till 5 skottsmagasin. Det var min personliga jämförelse av fabrikaten, det finns säkert andra åsikter. Till sist är det viktigaste att köpa ett vapen som ligger rätt vid anläggning, man skjuter bra med och är tillförlitligt. Då är mycket av ovanstående jämförelse av mindre betydande vikt. Vapenhandlarens snack om att använda samma kikarsikte begriper jag inte. Det krävs hellre en testskjutning mellan pipbytena med en sådan konstruktion som Mauser har, då kikarmontaget sitter på lådan istället för på pipan. Merkelns och Blaserns lösningar gör att det lätt går att flytta över kikarsiktet på den andra pipan. Använder man samma kikarsikte till två olika pipor är det svårt att komma undan provskjutning. Chansen är dock större att hamna "rätt" genom att endast räkna antalet klick på Merkeln eller Blasern då montaget sitter på pipan. Att Merkeln skulle säljas dåligt, är tvärt emot vad jag hört från generalagenten Classic.
Publicerat September 17, 200718 yr Författare Tack för att du tog tiden att lägga in din jämförelse! Jag ska nog ta lite tid på mig o klämma på KR1:an.