Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är man tokig?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har nu under ett par veckor funderat på att låta min nyinförskaffade 270WSM och min trogna gamla 6.5:a byta plats med en dubbelstudsare av märket Beretta Sliver Sable II i kaliber 9.3x74R (habegäret vet inga gränser :- ).

Finns det några uppenbara nackdelar med dubbelstudsare förutom tragglet med samskjutning?

Hur är rekylen hos 9.3x74R i jämförelse med 9.3x62:an?

Vidare funderar jag på att sätta en aimpoint ovanpå. Synpunkter?

Sanningen att säga så används inte längre 6.5:an (243:an gör allt jag behöver när det gäller rådjur och toppjakt), och 270WSM:en har sin precision och kulbana till trots inte heller kommit till användning i den utsträckning jag hade tänkt mig.

Kanske skulle ha nämnt det........att jag har dragit på mig en allvarlig brytvapensjukdom (besläktad med vapenbytarsjukan) ;) ........enda sättet att bota denna sjukdom är nog att se till att ha ett flertal vapen som fyller det ovan nämnda kriteriet ::) .

Skämt å' sido, gör jag något dumt som ger mig på en dubbelstudsare?

Publicerat

Tycker jag verkligen inte skaffade själv en dubbelstudsare inför denna jaktsäsongen. Sen ska det givetvis vara en s/s om det nu ska vara en dubbelstudsare! Sök lite i forumet har för mig det varit någon intressant diskussion innan om dubbelstudsares fördelar och nackdelar!

mats

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Symptomen blir bara värre och värre :-[

Roade mig med att titta lite på vad som fanns tillgängligt bland dom fabrikanter som jag känner till (nya vapen, ej äldre modeller):

• [li]Blaser S2[/li]
    [li]Beretta Silver Sable II, Gold Sable[/li]
    [li]Merkel 140, 150, 160, 141, 161, 2020D, 2021D, 2022D, 323E (sidlås), B3 Jagd[/li]
    [li]Krieghoff Classic, Essencia[/li]
    [li]Chapuis Armes UGEX, RGEX, REX, Super Orion C5, Super Orion C10, Super Orion C15, Super Orion C25, UGP, RGP, RP, C30, C35, C40, C45, C50, C60, C65[/li]
    [li]Browning CCS525, CCS525 Elite[/li]
    [li]Fabarm ASPER, ASPER Prestige[/li]
    [li]Heym 55B[/li]

Beslutsångesten tilltar för varje tillförd option. Skulle tro att det finns många många fler, sen finns ju alla dessa äldre Engelska varianter.

Hittade dessutom denna http://www.blocket.se/vi/12951501.htm?ca=2_s, ringer ikväll ;D

Publicerat

Har själv grundtestat en Heym 26B i 8x57jrs under ett långt skjutpass. Den påminner om Mekels B3 jagd och använder också merkels svängmontage. Värmestegringen är minimal efter 6 skott och precisionen utmärkt. Den har också säkehetstänket med kulspännare i säkringen ala Blaser.

Priset i Tyskland är runt 30000 och ytterligare 5' för räksallad dvs lyxutförande. En mycket attraktiv bössa men tyvärr saknar Heym en fungerande importör idag.

Annars är ju Berettas modeller fina, ar man som jag en 686a så känns svingen igen ;)

MVH