Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur är det möjligt????

Featured Replies

Publicerat

Hej

Ett Bushnell Elite 4200 4-16x50 kostar på OZ 455$ ca 3100kr. Räkna med 30% påslag för att få hem det, 4000kr. På Normark kostar den 8800kr!!!!!.  Jag kan förstå att man lägger på, men det dubbla ???. Det är ett hån mot oss svenska jägare. Mer egen import!!!  /Alfons

Publicerat

;D skulle fler av oss vända sej till USA markanden så kanske de skulle bli känbart!.. men dom som inporterar själva är för få att de ska bli ett genomslag!.. men håller me dej!.. de är kanske lite väl mycket med 100%...  >:(

MVh

Publicerat

Håller med föregående talare. Jag har beställt en del prylar "from over there". Funkat perfa. Fick ett mycket bra kängor för 700:- allt inkl.

Micke

Publicerat
Hej

Ett Bushnell Elite 4200 4-16x50 kostar på OZ 455$ ca 3100kr. Räkna med 30% påslag för att få hem det, 4000kr. På Normark kostar den 8800kr!!!!!.  Jag kan förstå att man lägger på, men det dubbla ???. Det är ett hån mot oss svenska jägare. Mer egen import!!!  /Alfons

Det här skrev jag till en annan person på ett annat forum !! och man blir alltid lika less! att se (jag är själv anställd)

konstigt på hur man resonerar !! eller så är man jävligt snål och blind!!

Folk klagar på att det är dyrt och att det är hög marginal!!

Men när svenson ska köpa kläder så är inget som gnäller ! tex att köpa en skjorta med 2,5 x på slag för 600kr så är det ingen som klagar !

eller att köpa dyra fina skor med 2 x påslag för 1000kr ingen klagåmål . och dem är utslitna efter 2 år .

eller att man köper snus för dyra pengar så är det ingen som klagar !

eller en säng .soffor. möbler mm DEM HAR 2,5X påslag ! men ingen klagar!

När du köper skidor snowbord med 30 % marginal är de t ingen som klagar!!

köper man en volvo i sverige för 270 000 så är den 45 % billigare i usa hur föklarar man det! det är ju nästan svenkt!

Men usa canada omsätter 200 gånger mer på pengarna än va vi omsätter i sverige!

.

dyrt i sverige men kolla här i sverige betalar vi 25 % moms + att arbetsigivar avgiftt är bland det hörgsta du kan söka i världen + att företaget ska betala dig lön + din egen semester !! snitt marginal på ett siktet tex av märket zeiss swarosvki är 10 -15 marginal alltså 10-15 % påslag!

men va får jag ju gratis vård ´gratis tandläkare ,gratis skola , en pansion ,drar av räntan på lånet ,drar av bensin om man pendlar , ++ så mkt mer !

Men va gör folk ju gnäller på ATT DET INTE FINNS NÅ JOBB ELLER ATT ALLT ÄR DYRT ! men man gör det inte lättare för företagerna i sverige att sänka priserna!

Låt pengarna rullar i sverige ge in te bort dem till ett annat land!

i usa är det kanske billigt men tyvärr är det bara den starka som överlever där!

bryter du benet när du ute o jagar så hoppas att man har ett skjukförsäkring annars är ba åka hem mm.

tänk efter grabbar lite !

RÄKNA UT DET HÄR NEDAN DET ÄR ENKEL MATEMATIK!

Därför är det dyrt att köpa i sverige 

Ta tex en vi säger att en zeiss handkikare kostar tex 14000kr inkl moms LIST PRISET VAR 16500KR  och vi drar till med att man har en marginal på 10 % vilket idag är det omöljigt att få på en ziess på grund att det går att beställa billigare från ett annat land! hur många handkikre får en anställd sälja för att tjäna sin egen lön ,om den anställda har en lön på 18000kr före skatt !

RÄKNA DET NI !  och glöm inte det som tillkommer nedan !! 

Det är det som kostar ett företag!!

kom ihåg att arbetsgivar avgiften tillkommer + sociala avgifter mm.

se nedan!!

Sociala avgifter

Ett företags sociala avgifter 2007 uppgår till totalt nästan 40 procent av bruttolönen för arbetare och drygt 48 procent för tjänstemän.

Förutom lön betalar arbetsgivaren lagstadgade avgifter till staten för de anställdas pensioner, socialförsäkringar och arbetsmarknadsåtgärder vid arbetslöshet. Arbetsgivaravgifterna kallas ibland också sociala avgifter. Utöver lagstadgade avgifter finns avgifter som har avtalats med de fackliga organisationerna.

De avgifterna administreras av parternas egna organ och bekostar försäkringar vid omställning till nya arbetsuppgifter, vid skada eller sjukdom samt premier till avtals- eller tjänstepension.

Arbetsgivaren betalar full arbetsgivaravgift till och med det år då den anställde fyller 65 år. År 2007 gäller det anställda födda 1942. För arbetstagare som är födda 1938-1941 betalar arbetsgivaren 2007 endast ålderspensionsavgiften om 10,21 procent. För anställda födda 1937 och tidigare betalar arbetsgivaren i stället för arbetsgivaravgifter en särskild löneskatt om 24,26 procent.

Arbetstagaren betalar själv en allmän pensionsavgift. Avgiften uppgår till 7 procent på förvärvsinkomster upp till 349 400 kronor.

I tabellen uttrycks arbetsgivaravgifterna som procentandelar av årslönen.

Sociala avgifter 2007

Procent av årslönen

Arbetare Tjänstemän

Arbetsgivaravgifter enligt lag

Ålderspensionsavgift 10,21 10,21

Efterlevandepensionsavgift 1,70 1,70

Sjukförsäkringsavgift 8,78 8,78

Arbetsskadeförsäkring 0,68 0,68

Föräldraförsäkringsavgift 2,20 2,20

Arbetsmarknadsavgift 4,45 4,45

Delsumma lagstadgade avgifter 28,02 28,02

Allmän löneavgift 4,40 4,40

Totalt 32,42 32,42

Avtalförsäkringar

Grupplivförsäkring (TGL) 0,30 0,20

Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) 1,49

Omställningsförsäkring* 0,21

Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) 0,20 0,01

Trygghetsrådet** 0,30

Avtalspension

– Pensionspremie*** 3,50

– Premiebefrielseförsäkring**** 0,60

– ITP***** 12,40

Delsumma avtalsförsäkringar 5,70 (6,30) 12,91

Skatt på pension

Särskild löneskatt på pensionskostnad 0,85 3,00

Arbetsgivarens totala avgifter 38,97 48,33

Allmän pensionsavgift 7,00 7,00

Källa: Svenskt Näringsliv

* Företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv betalar i premie 0,42 procent.

** Företag som inte är medlemmar i Svenskt Näringsliv betalar i premie 0,7 procent.

*** Tas ut från 21 års ålder.

*** Premien är 0,6 procent men en rabatt ges 2007 på hela avgiften.

**** ITP-premien beräknas individuellt för varje tjänsteman och kan därför variera kraftigt mellan olika tjänstemän och företag.

Publicerat
  • Författare

Oj så man kan brusa upp. Tycka ialla fall det är dyrt här. Har man möjlighet att köpa billigare så gör man det/SnålAlfons

Publicerat

Jag kan säga att jag hellre köper ett exakt liakdant sikte för 4000:- Än för 8800:-

Även om det så ska beställas från USA. Jag har bättre nytta av min lön än att betala överpriser på det jag köper.

• 3 weeks later...
Publicerat

Nu var det ju inte handkikare med 10% påslag utan kikarsikten med över 100% påslag som diskuterades.

Dessutom kan man ju anta att en handlare i sverige borde få bättre inpris på sina produkter än en privatperson som importerar själv från USA. Dvs det blir förmodligen mer än 100% påslag. För moms måste man betala även på privatimporterade prylar. Dessutom är frakten dyr då man beställer enstaka prylar, men trotts det blir det ofta halva priset eller mer som skiljer mot sverige.

Dessutom klagar jag när en skjorta eller ett par skor är dyra också men då skriver jag inte klagomålen på ett jaktforum :)

Publicerat
massa text

Mycket av det där var ju bara rent skitsnack, t.ex vadå ingen klagar ang priset på soffor osv.. folk klagar precis lika mycket vad det än gäller... och jag är en av dom  8)

Och du glömde en väldigt viktig del, företaget som köper in produkten betalar ett inköpspris, ett inköpspris är för det första utan moms + avsevärt mycket lägre än vad butikens utpris på produkten är. (EDIT: att tilläggas, så gäller moms/tullfritt endast innom EU )

Och som sagt, här gällde frågan ang ett sikte med 100% påslag..

Det kan man bara förklara med att butiker precis som vi vanliga dödliga är giriga, dom köper in siktet billigt, sen säljer dom det dyrt jusst pga dom vet att folk betalar det priset. För det är inte många vanliga "svennsons" som skulle våga beställa hem grejer från t.ex USA och spara in en hel del pengar...

Jag är dock glad över att det inte är så många som beställer hem varor från utlandet, det funkar som det är nu, men om halva svenska befolkningen börjar beställa hem grejer så kommer dom höjja tull-avgifterna så mycket att det nästan matchar det svenska butikspriset, jusst för att se till att pengarna stannar i Sverige.

Publicerat
Det kan man bara förklara med att butiker precis som vi vanliga dödliga är giriga, dom köper in siktet billigt, sen säljer dom det dyrt jusst pga dom vet att folk betalar det priset.

Huvudet på spiken som man brukar säga. Om jag säljer en vara på tex blocket så nog fan tar jag så mycket som köparen är beredd att betala. Oavsett vad jag köpt det för.. Jag köper inte resonemanget att ifall fler handlade lokalt så skulle priserna sänkas.. Tror snarare priserna skulle höjas

Men själv så köper jag nästan alla mina kikarsikten och elektroniska grejer på ebay

Publicerat

ok kan ni nämna ett företag i sverige som har 100% vinst marginal på sina kända sikten  till  kunden !!?  alltså 2 x priset i förhållande från nto priset!?

Isåfall ska jag säga upp mig  och starta ett eget firma !!

dem ända jag kan tänka ha det är kina sikterna där dem byter bara namnet för samma produkt!

jag kan tex ta  kamera produkter som säljes i usa till slutkonsument är sveriges nto priser + moms !!  och vilka som styr det ja det är fabrikerna ! i  sverige är känd  för att gilla spenandera pengar !! därför väljer fabrikerna ett högre nto pris till norden tex !  och köper man  ett par kalsonger från salmin i sverige så kostar dem 98 kr åker man till milano så betalar man 390 kr för samma kalingar! alltså har dem ett högre nto från sverige!

klaga hos fabrikerna det är dem som styr priset grossisten + konsumenten !

Men jag håller fast att fortfarande att det är dyrare för ett svenskt företag t med tex sikterna än med usa !!

och det bara att kolla fakta med svensk näringslivet  det är va varje företag ska täcka sina kostnader!! och hoppar man över det så är det  ett företag som svartar!

• 2 weeks later...
Publicerat

Känns naturligt för mig att hitta bästa priset oavsett vad jag ska inhandla!!!!!!!! Jag är inte snål men gillar inta att kasta bort pengar i onödan.

Jag skulle gärna sitta i den sitsen att jag inte behövde bry mig om vad saker och ting kostar men där är jag inte. Sedan kanske  det skulle gynna marknaden på hemma plan om vi sänkte priset på både varor och tjänster. Skulle gärna ta med mig familjen på rest och käka en go söndags middag... låta en firma måla tapetsera. alltid lämna bilen på verkstad osv osv osv

Micke

Publicerat

Ni kan ju kika på www.nollkoll.tk och under affärer för där finns det mesta som har med jakt och fritid att göra. Både innan och utanför landets gränser. :D