Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ta ur tjäder!

Featured Replies

Publicerat

Nån som kan förklara lite lätt hur man enklast gör när man ska ta ur en tjäder tupp..

Har tidigare tagit ur Rip bröst, men man kanske gör på ungefär samma sätt?

//Linus

Publicerat
  • Författare

ingen som kan förklara lite lätt?

Annars går jag ut efter middan och gör precis som man gör på Ripor..:)

//Linus

Publicerat

Ska du ta ur den eller skära ut bröstet?

Publicerat
  • Författare

plocka ut det som går att äta? :P

Är ju som sagt första tjädern jag har skjutit så ja har noll koll i ämnet vad som går att äta å så..

//Linus

Publicerat

Lägg ett snitt från bröstbenet och ner mot analen. Plocka ut allt som finns inuti dvs. tarrmar , lever , lungor , hjärta. Skölj noga ut allt blod. Tror nog det är bäst att göra så på en så stor fågel som tjädern. Skillnad på små fåglar som ripor o duvor. Där kan det vara bäst att bara ta brösten.

Publicerat
  • Författare

attans.. lite sent svar..  ;D

De bidde så att ja skar ut brösten bara.. 

Men nu vet jag ju till nästa tjäder.. :)

Frågan är ju nu bara va ja ska göra me brösten?  Nån som har ett kulinariskt recept?

//Linus

• 2 months later...
Publicerat

Salta och peppra fågeln med vitpeppar. Koka skrovet och hjärta samt lever i vatten med enbär salt lök och vitpeppar så länge Du orkar hålla på. Minst tre timmar gärna längre. Fräs upp tärnat rimmat sidfläsk i en gryta och bryn fågelbitarna. Tillsätt fonden som nu ska ha kokat ner till strax under hälften av tillsatt vätska. Har du trattkantareller så smula ner dom och låt puttra tillsammans med fläskbitarna och fågeln annars går det med kantarellfond i mindre mängd. Ta sedan och red med maizena eller gör en redning med mjöl och häll ner i spadet. Låt koka upp ta sedan valfri mängd grädde, matlagnings eller vanlig. Låt det koka upp och smaka av med salt och peppar. Till det potatis eller ris och gelé samt grönsaker. Jag lovar att det blir samma knipholkslook som Telgetok hade efter hargrytan i en annan tråd efter det. Jag blev imponerad av hans svansföring med vinglaset, måste krävas långvarig träning för det.

Publicerat
Salta och peppra fågeln med vitpeppar. Koka skrovet och hjärta samt lever i vatten med enbär salt lök och vitpeppar så länge Du orkar hålla på. Minst tre timmar gärna längre. Fräs upp tärnat rimmat sidfläsk i en gryta och bryn fågelbitarna. Tillsätt fonden som nu ska ha kokat ner till strax under hälften av tillsatt vätska. Har du trattkantareller så smula ner dom och låt puttra tillsammans med fläskbitarna och fågeln annars går det med kantarellfond i mindre mängd. Ta sedan och red med maizena eller gör en redning med mjöl och häll ner i spadet. Låt koka upp ta sedan valfri mängd grädde, matlagnings eller vanlig. Låt det koka upp och smaka av med salt och peppar. Till det potatis eller ris och gelé samt grönsaker. Jag lovar att det blir samma knipholkslook som Telgetok hade efter hargrytan i en annan tråd efter det. Jag blev imponerad av hans svansföring med vinglaset, måste krävas långvarig träning för det.

Klart att det är långvarig träning ;D

Det där lät super gott !!! Eftersom jag aldrig skjutit en tjäder i mitt snart 50-åriga liv så undrar jag om det överhuvudtaget nånsin blir av att få äta en måltid som du nyss beskrev. Nu vart jag hungrig :P !!!!

Publicerat

Brukar aldrig saknas gäster som bjuder in sig efter att jag talat om att jag håller på med tjädergryta. Fick skjuta en hare i höst också. Enda gången jag besöker systemet är för att få tag i vin till marinad till den. En flaska "el toro" mörkt körsbärs vin som blandas med mjölk och syltlök morötter och lite annat gott. Enligt en vinkännare som jag känner så är det enligt honom helt odrickbart men till marinad perfekt.

Publicerat
Brukar aldrig saknas gäster som bjuder in sig efter att jag talat om att jag håller på med tjädergryta. Fick skjuta en hare i höst också. Enda gången jag besöker systemet är för att få tag i vin till marinad till den. En flaska "el toro" mörkt körsbärs vin som blandas med mjölk och syltlök morötter och lite annat gott. Enligt en vinkännare som jag känner så är det enligt honom helt odrickbart men till marinad perfekt.

Skulle gärna bjuda in mej själv till dej,men vi bor ju så satans långt ifrån varann :(