Publicerat Juni 30, 200520 yr Såg idag en hva-kombi, en svs i kaliber 16-9,3x57 R. Öppna hanar var det åxå. Görs dom numer, det måste dom för den var då i det skicket. 12500:- tror jag dom skulle ha för den.
Publicerat Juni 30, 200520 yr Det är oftast modell 17, och de är väl runt 80-100 år gamla. Normalt pris för en bra brukar vara 1500-3500kr. Kulkalibern är klass 2 MVH Håkan
Publicerat Juni 30, 200520 yr Författare Men den här var NY, inte en skråma nånstans. Om den är 80-100 år måste den ha legat infettad i plast eller nåt.
Publicerat Juli 1, 200520 yr Den kan ju faktiskt vara renoverad... Verkar vara för dyr i alla fall... Hade den öppningsvredet mellan hanarna eller på undersidan? Pettson
Publicerat Juli 1, 200520 yr Författare Den kan ju faktiskt vara renoverad... Verkar vara för dyr i alla fall...Hade den öppningsvredet mellan hanarna eller på undersidan? Pettson Bra fråga, tänkte inte på det.
Publicerat Juli 1, 200520 yr Författare Den kan ju faktiskt vara renoverad... Verkar vara för dyr i alla fall...Hade den öppningsvredet mellan hanarna eller på undersidan? Pettson Om prisklassen är 1500-3500 måste det vara en riktig stolle som renoverar den till nyskick
Publicerat Juli 1, 200520 yr Det är inget ovanligt. Har sett ett antal HVA m20 hagelgevär som är renoverade till nyskick och de är knappt värda 500 kr, varken före eller efter renoveringen. MVH Håkan
Publicerat Juli 1, 200520 yr Om prisklassen är 1500-3500 måste det vara en riktig stolle som renoverar den till nyskick På den tiden Husqvarna fortfarande var igång kostade det inga astronomiska summor att fabriksrenovera, så det var relativt vanligt. Och bössorna hade ofta mer känslovärde än i dag. "Fars gamla bössa jag fick och som jag sköt första haren med, osv." Det fick väl många att skicka in dem till gubbarna på HVA, och sedan fick bössan hänga framme som prydnad. På den tiden brukade förresten bössorna hänga parad på väggen, och då fick de gärna vara fina. Pete
Publicerat Juli 2, 200520 yr Författare På den tiden Husqvarna fortfarande var igång kostade det inga astronomiska summor att fabriksrenovera, Pete Det kan väl va sant men den här bössan måste va renoverad igår i så fall, o då undrar man om det är värt det hur sentimental man än är
Publicerat Juli 2, 200520 yr Jag minns inte exakt, men Ni får rätta mig om jag har fel. När Husqvarna började "nyproducera" vapen på licens hos Antonio Zoli med sitt Husqvarnanamn så vet jag att det fanns studsare, kombi, drilling? hagelbössa (1410 C, 1430 trap (var den hulken efterlyste) studstaren var samma som 1900-mekanismen och sedan var det kombin men sedan minns jag inte om dom gjorde en drilling åt Husqvarna också. Någon som vet el. minns detta???
Publicerat Juli 2, 200520 yr det finns nyare husqvarna drillingar vet dock ej om det är antoni zoli som byggt dom
Publicerat Juli 2, 200520 yr Jag tror att det var dom som byggde dom annanrs kan Du ringa Tommys Vapenverkstad, 036/14 22 20. Det han inte vet om Husqvarnavapen är knappt värt att veta. :D
Publicerat Juli 3, 200520 yr Visst man tillverkade lite olika bössor. Men man gjorde ALDRIG en sida sida kombi med hanar, i kaliber 9,3x57R/360 som är en orehört död kaliber. Det är en gammal bössa, basta. MVH Håkan
Publicerat Juli 3, 200520 yr Det kan väl va sant men den här bössan måste va renoverad igår i så fall, o då undrar man om det är värt det hur sentimental man än är Jo, men om inte bössan används, utan bara förvaras rätt med lite rostskydd och stockolja då och då, så fortsätter den att se ny ut. Det finns förresten knappt någon idag som kan utföra en helrenovering med flamhärdning och annat. Pete
Publicerat Juli 3, 200520 yr Precis. När HVA fortfarande höll igång kunde man ju få hela bössan renoverad så att säga uder samma tak. Samma helrenovering idag skulle nog kräva inblandning av flera smeder med viss geografisk spridning... Vansinne eller ej? Det beror väl på hur man värderar bössan. Ur en strikt monetär synvinkel är det idag naturligtvis vansinne att helrenovera en dylik pjäs. Men det finns förstås andra värden att ta hänsyn till än de ekonomiska. Har bössan ett stort emotionellt värde, eller om man helt enkelt bara gillar den, och inte tänker sälja den, kommer hela saken i att annat ljus. Den gamla .360:n är f.ö. en trevlig och kapabel patron, fast tyvärr i klass två. Det är klurig handladdning eller detektivjakt efter gamla originalpatroner som gäller. Pettson
Publicerat Juli 3, 200520 yr Författare Visst man tillverkade lite olika bössor.Men man gjorde ALDRIG en sida sida kombi med hanar, i kaliber 9,3x57R/360 som är en orehört död kaliber. Det är en gammal bössa, basta. MVH Håkan Ska inte säga emot dig för du vet säkert att det är så, men det var kul att se en så gammal bössa som ser ut att komma direkt från kartongen. Det hör nog inte till vanligheten.
Publicerat Januari 5, 200620 yr Författare Lyfter tråden lite då jag var in på Sportia idag och köpte lite grejer, bla en Sauer&Sohn SvS cal 16 för 200 svenska pesetas ;D. Nu ska de byggas dubbelpuffra. Nåväl bössan hängde kvar än och jag frågade om den och dom sa att det var en relik från när Sportia låg i startgroparna, den är genomgången för lääänge sen och sen har den hängt på väggen. Jag mitt dumma arsle kom ju på sen att jag har ju en modern telefon med kamera : så man hade ju kunnet ta lite bilder.