Publicerat September 19, 200718 yr Tjenare Jag håller på och letar efter en till bössa, det finns ju lite att välja på, iockmed att jag är väldigt ny innom detta med jaktvapen så vänder jag mig till er mer kunniga Det jag är ute efter är en ren smygbössa, vissa hatar det andra älskar det, men jag är nog faktist ute efter en bössa med syntethstock. Vi kan säga såhär, jag är ute efter en bössa med syntethstock, ska självklart kunna montera benstöd. Och jag skulle villja ha ljuddämpare på den, dels för att skona min redan dåliga hörsel, men även för att vad jag har _läst_ mig till ska ge mindre rekyl och mynningsflamma. Jag vill ha en ganska tätskjutande bössa (det vill väll alla.. ^^) men det som kanske är viktigast av allt, vill ha justerbar kolvkam! Sen har vi ju dethär me kaliber.. bössan ska kunna användas till allt från att kasta rävar i backen men även kunna fälla en älg... Kan även påpeka att jag inte har några planer på att börja handladda dom närmaste åren så det är fabriksammo jag kommer att använda. Kan klargöra att jag absolut inte är intresserad av 6.5-55 och det håller jag fast, klass 2 kaliber... Prisklass är ju ganska svårt, men MAX 15-17papp för bössa exklusive sikte. Tack för er hjälp! MVH Andreas
Publicerat September 19, 200718 yr Hej ajV. caliber tycker iaf jag du ska välja 308:an de är en bra allrund caliber!.. ja jagar de mesta med den!. bössa är svårare!.. men har sj en Sako 75:a som ja e skit nöjd med!.. den är lätt å smidig bestöd sitter på och väntar på ljud dämpare!. när de gäller kolvkam höjning!.. så finns iaf inte vad jag vet så många standar bössor som har de!. men de är dock inte så dyrt att fixa till 17-1900 hoss en vapensmed!. men de är juh min åsikt!.. du lär säker få fler!... 8).. "men dom ska du själklart inte lysna på"... ;D ;D.. Mvh ThomasMamre!..
Publicerat September 19, 200718 yr Författare hehe mja 308 har jag helt klart tankar om, har ju en 308 nu och ska ut och göra premiär med den ikväll, men vad jag kan läsa mig till så värkar det vara det "självklara" valet som en allroundkaliber. Ska genast ta och läsa på om sakon har provskjutit en sako 85 finnlight under jägarexamen och det kändes som en ganska bra bössa, förutom att trycket på den var helt odugligt imo, men det går ju alltid att ordna till . haha klart jag inte lyssnar på dom andra :
Publicerat September 19, 200718 yr En smygbössa i plast, kräver lite eftertanke :, kaliber 270win-308win skulle jag valt, remington verkar ju vara i ropet just nu 700vsf eller vad de nu heter, Blaser är en annan plastis, Tikka T3 finns också, du vill ha precision kan du precisera detta lite, vilka krav har du en krona på 300m 3 skott eller 5 skott kanske mera? En smygbössa vill jag ha lätt och smidig, men då faller det bort med benstöd.
Publicerat September 19, 200718 yr , vilka krav har du en krona på 300m 3 skott eller 5 skott kanske mera? En krona på 300 meter med 5 skott, hör av er när ni hittar den ;D ;D
Publicerat September 19, 200718 yr En krona på 300 meter med 5 skott, hör av er när ni hittar den ;D ;D Träffbilden eller bössan? måste prova vad den går för snart alltså, har ju inte gjort någon 5 skottserie på det avståndet än, kanske blir besviken :'(
Publicerat September 19, 200718 yr Träffbilden eller bössan? måste prova vad den går för snart alltså, har ju inte gjort någon 5 skottserie på det avståndet än, kanske blir besviken :'( Även om bössan i teorin skulle fixa det skall man ha jäkla optimala betingelser för att nå detta med en standardbössa tror jag. Har som bäst fixat runt 40mm på 5 skott @300m, en krona innebär 25mm, det flesta standrad bössor fixar ju inte det på 100 ens ävem med en erfaren skytt. En bössa som du gång efter gång kan fixa snusdosan med på 300 meter / 5 skott dräper allt aktuellt vilt på det avståndet, kanske undantaget en orre. För att komma tillbaka till AjVs önskemål tror jag en Tikka T3 Varmint i 270WSM skulle fixa de flesta av dina önskemål. Den har erkännt god precision, 270WSM är en potent och flack patron och bössan är lätt 2,9 kg vilket innebär att du skulle kunna ha en rejäl termos och benstöd på utan att vikten blev över 4 kg. Att jag inte personligen gillar plastbössor kan du med gott samvete förbise ;D MVH
Publicerat September 19, 200718 yr Plast? huvva då Nåväl som smygbössa så ska du smyga på djuret, dvs du kommer troligen inte att skjuta på vidare långa håll. För skjuter man på 200 meter pluss, ja då har man inte smygit ;D Jag skulle kika på en lätt bössa, så lätt som möjligt. Ska de vara klass 1? Om så är fallet så skulle jag kika på 308,3006, för dom pengarna du är beredd att betala så skulle jag nog kika på en remington classic (mums), lätt, snygg och funktionell. För de slantarna får du även med en kikare. hatar du verkligen träkolv så skulle jag kika på deras 700 titaniummodell eller Seven SS Mountain http://www.remington.com/products/firearms...ountain_LSS.asp Classic http://www.remington.com/products/firearms...del_700_CDL.asp Seven http://www.remington.com/products/firearms...l_seven_XCR.asp http://www.remington.com/products/firearms...es/model_seven/ Seven torde vara optimalt. Kontakta jaguargruppen och hör vad de har samt priser. ps, de verkar ha slutat med deras titaniummodell?? Ah, hittade den http://www.remington.com/products/firearms...an_Ti_specs.asp
Publicerat September 20, 200718 yr För att komma tillbaka till AjVs önskemål tror jag en Tikka T3 Varmint i 270WSM skulle fixa de flesta av dina önskemål. Den har erkännt god precision, 270WSM är en potent och flack patron och bössan är lätt 2,9 kg vilket innebär att du skulle kunna ha en rejäl termos och benstöd på utan att vikten blev över 4 kg. Detta är nästan precis (Super Varmint) vad jag för tillfället har, och jag kan bara lovorda valet av den bössan och den kalibern. Visserligen kan jag inte placera mina skott inom en enkrona på 300 meter ;) men den gör iallafall det resultatet på en 100 meters bana. Det är dessutom mycket död i den bössan, då den med Normas fabriksladdade Oryx levererar mer anslagsenergi vid 300 meter än vad 30-06:an gör vid 200 meter. Rekylen är behaglig, bössan är lite framtung (Varmintpipa i kombination med plaststock) och den rymmer bara 4 skott (tre i magasinet samt en i loppet).
Publicerat September 20, 200718 yr Kan rekommendera blaser r93 köp en i 308w eller 30-06 så har du bössa som fäller allt svenskt vilt+att det finns jaktmatch och ammon kostar inte en förmögenhet. En r93 i offroad eller proffessional utförande borde man säkert kunna hitta för dom pengarna du talar om. Sen att ifall du vill ha annan kaliber så köper du bara en ny pipa lycka till ////Mats TjenareJag håller på och letar efter en till bössa, det finns ju lite att välja på, iockmed att jag är väldigt ny innom detta med jaktvapen så vänder jag mig till er mer kunniga Det jag är ute efter är en ren smygbössa, vissa hatar det andra älskar det, men jag är nog faktist ute efter en bössa med syntethstock. Vi kan säga såhär, jag är ute efter en bössa med syntethstock, ska självklart kunna montera benstöd. Och jag skulle villja ha ljuddämpare på den, dels för att skona min redan dåliga hörsel, men även för att vad jag har _läst_ mig till ska ge mindre rekyl och mynningsflamma. Jag vill ha en ganska tätskjutande bössa (det vill väll alla.. ^^) men det som kanske är viktigast av allt, vill ha justerbar kolvkam! Sen har vi ju dethär me kaliber.. bössan ska kunna användas till allt från att kasta rävar i backen men även kunna fälla en älg... Kan även påpeka att jag inte har några planer på att börja handladda dom närmaste åren så det är fabriksammo jag kommer att använda. Kan klargöra att jag absolut inte är intresserad av 6.5-55 och det håller jag fast, klass 2 kaliber... Prisklass är ju ganska svårt, men MAX 15-17papp för bössa exklusive sikte. Tack för er hjälp! MVH Andreas
Publicerat September 20, 200718 yr För att komma tillbaka till AjVs önskemål tror jag en Tikka T3 Varmint i 270WSM skulle fixa de flesta av dina önskemål. Den har erkännt god precision, 270WSM är en potent och flack patron och bössan är lätt 2,9 kg vilket innebär att du skulle kunna ha en rejäl termos och benstöd på utan att vikten blev över 4 kg. Tikka T3 Varmint väger 3.6 kg ren. Så det blir en ganska tung bössa med kikare och benstöd (Jag har en själv). För ren smygjakt så skulle jag kolla efter en Remington Seven, Kimber Montana syntet eller Rugen no1.
Publicerat September 20, 200718 yr Kan rekommendera blaser r93 köp en i 308w eller 30-06 så har du bössa som fäller allt svenskt vilt+att det finns jaktmatch och ammon kostar inte en förmögenhet.En r93 i offroad eller proffessional utförande borde man säkert kunna hitta för dom pengarna du talar om. Sen att ifall du vill ha annan kaliber så köper du bara en ny pipa lycka till ////Mats Kan bara hålla med om du vill ha syntetstock och pipbytessystem! Rekommenderar då helst kaliber 308W, med lite billigare ammunition och bra precission. Väljer du 30-06, känns den lite väl nära 9,3x62 om du vill komplettera med en sådan pipa. Har du inga funderingar på att skaffa en extra pipa tycker jag att en Tikka T3 i kaliber 30-06 det bästa valet.
Publicerat September 20, 200718 yr Titta på en Kimber Montana, finare smygbössa får du leta efter.. Har själv köpt en Kimber Classic i 308, jäkligt fin 2,5kg och skjuter bra. /kalle