Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa änder?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Var vänder man sig om man vill köpa änder för utplantering? Vad ligger styckpriset på?

Mvh,

Publicerat

Har inte full koll på det idag savin men kolla på Rydsgårds gods eller Ruuthsbo gods. Sist jag köpte änder kostade en 6 veckors 35 kronor. Är iof några år sedan.

Publicerat
Har inte full koll på det idag savin men kolla på Rydsgårds gods eller Ruuthsbo gods. Sist jag köpte änder kostade en 6 veckors 35 kronor. Är iof några år sedan.

Tackar!

:-*

Publicerat
Hejsan!

Var vänder man sig om man vill köpa änder för utplantering? Vad ligger styckpriset på?

Mvh,

Du kan även höra med http://www.svenskviltfagelforening.se/asp/index.asp så kanske Du kan få tips där också. :D

Publicerat

Tjena.

Viltmästare Micke Gustavsson i Köping säljer och föder upp det mesta,han har en firma som heter perdix. Om du nu är i dom krokarna.

Men ska du ha nu? Är det rätt tid egentligen?  Mvh

Publicerat
Tjena.

Viltmästare Micke Gustavsson i Köping säljer och föder upp det mesta,han har en firma som heter perdix. Om du nu är i dom krokarna.

Men ska du ha nu? Är det rätt tid egentligen?  Mvh

Nope, ska inte ha det nu!

Inför ett ev. kommande projekt.

Publicerat

Tro om det finns Bisamråtter att köpa?

Hade velat i sjön i stugan... :)

• 3 months later...
Publicerat

jag föder upp änder,, jag tar 40KR/St för dom som är 4-6V,,, men jag bor ju i norra delen av landet,, det finns nog nån mycket närmare,,

men är det nån i Västerbotten som är intreserad av att köpa till våren så är ni välkommna att höra av er,,

Publicerat
jag föder upp änder,, jag tar 40KR/St för dom som är 4-6V,,, men jag bor ju i norra delen av landet,, det finns nog nån mycket närmare,,

men är det nån i Västerbotten som är intreserad av att köpa till våren så är ni välkommna att höra av er,,

Det var ju intressant att veta. :D Föder Du upp andra fågelarter också ???

Publicerat

intressant det här. hur gör man när man sätter ut änder? hur gamla ska de va osv, matning?

Publicerat
intressant det här. hur gör man när man sätter ut änder? hur gamla ska de va osv, matning?

När man skall sätta ut kan jag ej besvara men däremot matningen.

Man kan givetvis göra på många olika sätt. Tre sätt som jag vet används i hemma i krokarna är:

En foderautomat på en ö i viltvattnet

Mata "för hand", dvs. kasta ut några gr i veckan

En tunna med hål i halva botten som man fyller på ovan ifrån. Efterhand som viltet äter kommer det ut mer. Bultas fast i en betongplatta eller någon annan konstruktion.

Publicerat

Jag gör som följer.

Köp 6-8 veckors ällingar. Sätt ut i slutet av juni början av juli.

Jag rekommenderar dagligt besök / utfodring. Dels för att se hur många änder som finns kvar dels foderåtgången. Det sker en viss avgång på utsatta änder. Mink , katt , rovfåglar tycker det är mumma med and.

När det närmar sig jakttid så sätt dig en kväll eller två och räkna vad som kommer in.

Om man inte vill sitta o räkna så kan man av foderåtgången göra en beräkning av följande.

1 spann med 10 l spannmål så kommer det in ca 100 änder 2 spannar foder 200 änder osv.

Var restrikiv med jakten. Max en gång per 10 dagar. Så har jag gjort här i Skåne och det har fungerat hittills.

Publicerat

tack för era svar! tycker det är kul med viltvård och andjakt också såklart, funderar på om man inte skall sätta ut lite änder.

Publicerat
Hejsan!

Mvh,

Har hittat änder för 17 kr för daggamla och 29 för 3 veckors. Utan tvekan hade jag valt 3 veckors. Änder är iof en väldigt tålig fågel jämfört med fasaner som kan drunkna på ett tefat med vatten men med 3 v gamla ällingar har man passerat den mest kritiska punkten i deras liv.