Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst med kulbanekompensator i riktmedlet?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har funderat mycket över vad riktmedel jag vill ha till min nästa vakkikare.

Om jag fick definiera mitt drömriktmedel så skulle det vara ett av typen Leupolds Varmint Reticle/Swarovski TDS4, där endast den centrala delen av mitten-korset skulle vara belyst eller alternativt med en belyst Mildot i kombination med nämnda riktmedel.

Motivation:

Jag har behov av den enkla kulbanekompensator som dessa riktmedel utgör då jag använder min 243:a för relativt långa skott (läs toppjakt), samtidigt så finns behovet av belysta riktmedel för vakjakt på räv och rådjur.

Jag har sett belysta riktmedel där det finns en slags kulbanekompensator inbyggt, bl.a. så har Nightforce's MLR detta. Men jag skull vilja se ett riktmedel där jag inte nödvändigtvis måste lysa upp hela riktmedlet som en julgran i mörkret, likt Nightforce MLR, det bländar nämligen mer än det hjälper. Dessutom så skjuter jag inte gärna långa skott i mörkret varför behovet av belyst kulbanekompensator är mindre. Delvis beror min motvilja till sådana skott på att snabb avståndsbedömning i mörker är allt annat än tillförlitlig.

Någon som känner till om det finns något belyst riktmedel som kan göra det jag önskar? Eller har ni erfarenheter av någon annan lösning som skulle vara likvärdig?

Publicerat
  • Författare

Jösses, det finns ju  :o :o :o :-[ :-[ :-[

Läste en annan tråd http://jaktsnack.se/index.php?topic=8232.0 och såg en kommentar om Swarovski PVI-2 HIGH GRID 4-16x50 P.

Efter en sökning så kom denna sida upp http://www.swarovskioptik.at/index.php?c=n...a8b1e3.78561883 och där finns ett riktmedel TDS-4I.

Som jag har sökt men aldrig funnit ett riktmedel som passat mina önskemål, och så helt plötsligt så finns där ett som är 100% kompatibelt med min beskrivning av dröm-riktmedlet  :) :) :)

Publicerat
  • Författare

Hittade ett till: Schmidt & Bender P4 Mil-dot reticle.

Det finns dock ett mindre trevligt mönster i mina fynd, det verkar som om det bara är dom allra dyraste siktena som kan erbjuda denna typ av riktmedel.

Finns där verkligen inget billigare? Någon som känner till något alternativ?

Publicerat
Hittade ett till: Schmidt & Bender P4 Mil-dot reticle.

Det finns dock ett mindre trevligt mönster i mina fynd, det verkar som om det bara är dom allra dyraste siktena som kan erbjuda denna typ av riktmedel.

Finns där verkligen inget billigare? Någon som känner till något alternativ?

Jag undrar om inte Burris lyser upp mittdelen av riktmedlet också. Deras nya digitala belysning verkar bra men jag har inte sett det i verkligheten. Den gamla analoga verisionen lös starkt och inte helt distingt (suddigt).
Publicerat
  • Författare

Tackar,

Det verkar som om du har helt rätt :)

Det finns ett "LRS Ballistic Plex" riktmedel som ser intressant ut. Jag har ännu inte hittat vilka kikare man kan få denna med, men jag jobbar på det.

Tack igen!

Publicerat
Tackar,

Det verkar som om du har helt rätt :)

Det finns ett "LRS Ballistic Plex" riktmedel som ser intressant ut. Jag har ännu inte hittat vilka kikare man kan få denna med, men jag jobbar på det.

Tack igen!

Kolla på theopticzone.com så ser du vad som finns och vad de kostar. Dock tror jag att den digitala belysningen bara finns på deras toppsikte (euro dimond, signature m fl) och inte på de billigare men jag är inte helt säker. Sänd en fråga til dem så får du veta. ;)

Min uppfattning om Burris är att de är helt ok. De dyrare modellerna är i klass med Leupold VX-3 d v s snäppet under det bästa men priset är å andra sidan flera snäpp under om man köper från US.

Publicerat

Det du söker är nog mildot riktmedel. Nackdelen med dessa "ballistic plex riktmedel" är att dom är en aning för "grova" i varje steg. Har du otur så kanske just din laddning slår mitt emellan två "steg" i riktmedlet, på ett visst avstånd tex 200 m.

Publicerat
  • Författare
Det du söker är nog mildot riktmedel.
Nja, visserligen så har dessa en fördel i och med att en mildot inte tar upp så mycket av siktet och därmed bländar mindre, men som jag sa i första meddelandet i denna tråd så är det kombinationen av ett mindre belyst område med tillgängligheten till ett "ballistiskt" riktmedel som jag söker.
Dock tror jag att den digitala belysningen bara finns på deras toppsikte (euro dimond, signature m fl) och inte på de billigare men jag är inte helt säker.
Det visar sig att det sikte som närmast passar mig hos Burris blir "Signature Select 4-16x44, LRS Ballistic Plex, PL, Matte", och ja! - Priset skiljer sig avsevärt mot de alternativ jag hittat tidigare.
Publicerat

Här har du hensoldt belysta Mildot med skala för avståndsbedömning. Förstoring 12, 12 ,6 & 3.

Hensold31256FF_12x%20valo_tn.jpg

Hensold31256FF_12xzoom_tn.jpg

Hensold31256FF_6xzoom_tn.jpg

Hensold31256FF_3xzoom_tn.jpg

Publicerat

Sajmon, Hur fugerar avståndsbedömningen i det riktmedlet?....dom där strecken som är märkta med 2, 4 ,6 ,8 & 10 är det nån form av hjälpmedel för avståndsbedömningen?

har varit nyfiken länge hur det funkar med dedär strecken.....

Vet att man kan avståndsbedöma med Mil-dotarna, men har ingen aning hur strecken funkar.

/Fredde

Publicerat

Jag är lite tveksam till medförstorande riktmedel i sikte, speciellt när det gäller sikte för skott på långa håll o ev. små vilt. Separat avståndsmätare är bättre och numera någelunda billiga. Smaken är dock som baken. ::)

Publicerat
  • Författare
Här har du en Zeiss (hensoldt) belysta riktmedel 63 (Mildot) med skala för avståndsbedömning.
Okej, jag missförstod dig nog (mest för att det siktet inte är vad jag har förstått vara ett Mildot :-[ ).

Jag hade sett det riktmedlet förut men skippat det för att till skillnad från ditt (med belysning endast i mitten) så såg det ut så här på Zeiss hemsida

Absehen63_2.gif

Ditt riktmedel å' andra sidan passar utmärkt. Enda problemet är väl att den ligger i prisklass med Swarovskin och S&Bn.

Publicerat
Okej, jag missförstod dig nog (mest för att det siktet inte är vad jag har förstått vara ett Mildot :-[ ).

Jag hade sett det riktmedlet förut men skippat det för att till skillnad från ditt (med belysning endast i mitten) så såg det ut så här på Zeiss hemsida

Absehen63_2.gif

Ditt riktmedel å' andra sidan passar utmärkt. Enda problemet är väl att den ligger i prisklass med Swarovskin och S&Bn.

Jag flummade lite igår, det är självklart inte riktmedel 63 jag visade på bilderna. Det är belyst mildot, typ riktmedel 43 (zeiss). Fast med skala för avståndsbedömning.

Publicerat
Sajmon, Hur fugerar avståndsbedömningen i det riktmedlet?....dom där strecken som är märkta med 2, 4 ,6 ,8 & 10 är det nån form av hjälpmedel för avståndsbedömningen?

har varit nyfiken länge hur det funkar med dedär strecken.....

Vet att man kan avståndsbedöma med Mil-dotarna, men har ingen aning hur strecken funkar.

/Fredde

Jag är inte säker. Men tex så lär man sig hur stor en älg är på tex 200 meter i skala 2 (streck 2) om älgen är lika stor under skala 4 så vet man ju då att avståndet är 400 meter. Eller under vilken skala (2,4,6,8,10) en orre fyller ut på tex 200 meter

Publicerat
  • Författare

OK, hittade en till kikare som fyller mina ursprungskriterier "Leupold Mark 4 6.5-20x50mm LR/T M1 Illum. Reticle". Denna har två riktmedel som ger möjligheten att kompensera avståndet direkt i kikaren "Illuminated Mildot" och "Illuminated Tactical Milling".

Vidare så bevisade det ena (det som kallas Mildot) att min uppfattning av vad ett Mildot är antagligen brister, medan Sajmon's uppfattning torde vara den rätta. Jag trodde nämligen att definitionen på Mildot var en enkel punkt i centrum av riktmedlet :-[

Publicerat
Jag är lite tveksam till medförstorande riktmedel i sikte, speciellt när det gäller sikte för skott på långa håll o ev. små vilt. Separat avståndsmätare är bättre och numera någelunda billiga. Smaken är dock som baken. ::)

Visst ska du skjuta på en klisterlapp på 300 meter är nog inte medförstorande det bästa valet, riktmedlet kommer att täcka hela lappen. Men gäller det en orre på 250-300 meter är det inga problem om man bara väljer rätt riktmedel.

Publicerat
OK, hittade en till kikare som fyller mina ursprungskriterier "Leupold Mark 4 6.5-20x50mm LR/T M1 Illum. Reticle". Denna har två riktmedel som ger möjligheten att kompensera avståndet direkt i kikaren "Illuminated Mildot" och "Illuminated Tactical Milling".
Leupolden är dock dubbelt så dyr som Burrisen men troligen inte dubbelt så bra. Jag ser å andra sidan att du redan har en Leupold så du gillar kanske märket... ;)
Publicerat
  • Författare
Jag ser å andra sidan att du redan har en Leupold så du gillar kanske märket... ;)
Om jag ska vara helt ärlig så är optiken bra, kvaliteten bra och vikten bra, MEN, jag önskar att de hade varit lite mer ljuskänsliga.............
Publicerat
MEN, jag önskar att de hade varit lite mer ljuskänsliga.............
Känsliga för ljus....  hmmm... är du vampyr eller??  ;D
Publicerat
  • Författare

Du har nog sett för mycket på 6:ans Sci-Fi fredag ;D

Publicerat
Du har nog sett för mycket på 6:ans Sci-Fi fredag ;D
;D ;D :-*