Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ser era marker ut?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Jag har funderat lite ikväll och tänkte höra hur era marker ser ut. Som några av er vet läser jag till Skogsmästare och under utbildningen har jag börjat funderat allt mer över hur andra gör med sin/a mark/er. Om jag kommer på fler frågor så dyker dom upp här..!

Äger ni själva marken eller arrenderar ni?

Procentuell mängd åker/skog?

Var i Sverige är marken belägen?

Är det ni som förvaltar marken eller har ni någon som gör det åt er?

Om ni äger skog, har ni koll på vad och när åtgärder måste utföras och i vilket stadie er skog befinner sig nu?

Är marken viltanpassad, dvs. har ni gjort några åtgärder för att gynna vilt? Notera allt vilt, inte bara jaktbart.

Mvh,

Publicerat

Är med i jaktklubbar på totalt ca 5000ha. Hälften skog hälften åkermark.Platt som en pannkaka,mitt på Gotland. Äger ca 200 ha själv

Är skogligt bildad så koll på skogen har jag någorlunda,lejer maskinjobben.Har skog i alla stadier.

Viltanpassning,grävt 3 stora viltvatten och tre mindre

10ha viltåker. Släpper ut fasaner,änder och rapphöns.

Det är tacksamt att vara viltvänlig,fågelstammen ökar ganska bra. Men man får hålla kråkfågel ect kort också förstås.

Mvh

Publicerat

Hej

Jagar på 4 olika marker och äger mark på 3 ställen (eller mest banken tyvärr) ;D

1.Byamarken, ca 1100 hektar 65% skog och 35% åker varav mycket i form av inägor i skogen. Här äger jag 60 hektar men tillsammans med min far har vi 200 hektar varav 110 hektar skog i alla åldrar. 1 grävt viltvatten finns, det andra på G. 5-6 hektar viltåkrar + aktivt jordbruk. Ligger mellan Gimo och Alunda

Finns Älg, svin, rådjur, och sporadiska bestånd av kron och dov + småvilt. Hjortstammarna är ej jaktbara ännu.

2 Kompismarken som jag arrenderar med 2 kompisar 340 hektar. Min fars sambos gård på 200 hektar + 140hektar sidoarrende. Ca 70-30 Skog/åker. 2-3 hektar viltåkrar + aktivt jordbruk. Ligger mellan Gimo och Knutby. Älg, svin, dov och rådjur + småvilt

3. Korsnäsarrendet, ca 900 hektar skog och 30 hektar insjö mellan Gimo och Harg. Ingen åkermark, bolagsmark. Älg, svin och en liten rådjursstam pga lodjur.

4. Sorsele, JVO på 6000 hektar skog, äger 300 hektar tillsammans med en kompis, i huvudsak ungskogar 10-35 år. Både vindelälven och Laisälven går igenom marken. Älg, bäver och skogsfågel.

5. Hudiksvall JVO på 1400 hektar, äger 90 hektar tillsammans med samma kompis som ovan. Skog i alla åldrar. Här arrenderas jakten ut.

MVH

Publicerat

Har ganska stor mark i Norrbotten (Piteå)

Marken är en blandning av skog, åkermark och kust. I mitt tycke den perfekt marken eftersom vi har älg, björn, hare, skogsfågel, rådjur, sjöfågel, gäss, duvor mm

Ska man ha mark i Norbotten så är kustmark att föredra om man vill jaga annat än älg, björn och skogsfågel.

Publicerat

Jagar på ca. 4600 ha stor mark i Bondersbyn, Kalix. Delas av Kalix älven som rinner rakt igenom marken. Varierande teräng. En hel del myrmark. Vissa år som förra året var en del myrar så torra så att man kunde gå i lågsko ut på dom utan att skon blev blöt men inte i år. I år går vattnet bra bit upp på skaften och om man inte passa sig så blir det fotbad i stövlarna. ;D

Villebråd är det varierande tillgång med. Älg, björn, mård, räv, mink, utter, bäver, hare, tjäder, ripa, orre och järpe. Finns väl någon mårdhund också, samt att det finns kronhjort som har rymmt från vilthägnet som ligger inne i våran mark, och dom är det skyddsjakt på. Dom ska bort.:D:( Jag vet inte om man ska vara glad el. ledsen för det är ju ett stiligt djur när det kommer travandes. :D

Ni kan ju studera kartan över våran mark här nedan. :D

post-144-1190265369_thumb.jpg

Publicerat
Hejsan!

Jag har funderat lite ikväll och tänkte höra hur era marker ser ut. Som några av er vet läser jag till Skogsmästare och under utbildningen har jag börjat funderat allt mer över hur andra gör med sin/a mark/er. Om jag kommer på fler frågor så dyker dom upp här..!

Om ni äger skog, har ni koll på vad och när åtgärder måste utföras och i vilket stadie er skog befinner sig nu?

Är marken viltanpassad, dvs. har ni gjort några åtgärder för att gynna vilt? Notera allt vilt, inte bara jaktbart.

Mvh,

1) både och

2) Ca 70-80% skog, resten åkermark och myrvåtmark

3) Norra västernorrlands inland

4) Arrenderade marken sköter markägarna

5) Våran egen skog sköter vi (220 hektar). En del är gallrat, en del avverkat och återplanterat och en del medelålders och en hel del gammskog. Försöker ha en ha en bra balans i markerna.

6) Vissa delar av den egna marken är lite viltanpassad, med insådd av lite havre och annat mumsigt i anslutning till vattendrag dit olika vilt gärna kommer. I övrigt har vi foderhäckar, saltstenar och pellets ute för rådjuren. Saltstenar finns även strategiskt utplacerade för älg och vi bedriver en del predatorjakt under vintern för att ge fågel och rådjursstammen bättre chans till återväxt.

Total jaktmark: Högvilt ca 4000 hektar och total småvilt ca 10 000 hektar.

Publicerat

Tack för att ni delar med er!

More more more!  :-*

Publicerat
Hejsan!

Mvh,

1. Är med i 2 st jaktlag. Det ena ligger i södra uppland där vi arrenderar 740 ha av en större markägare. Den andra marken är på 320 ha och ligger mitt i Sörmland där jag själv äger 27 ha.

2. Båda markerna är ca 10 % åker/betesmark resten blandad skog.

3. Jag förvaltar min egen mark.

4. Japp, grön skogsplan är gjord samt att jag samarbetar med Sandåsa timmer kring skötseln. Jag ska gå en 3 dagars grundkurs i skogsbruk hos LRF. Kursen startar idag och riktar sig främst till nyblivna skogsägare.

5. Nej, det tycker jag inte för något av jaktlagen. Intresset finns inte, verkar det som......

Lycka till!

Publicerat

Jagar i två jaktlag.

Det första är beläget mellan Torup och Falkenberg.

Cirka 150ha.

Cirka 50% hygge nu och 30% Mosse, resten är granskog..

Marken arrenderas av en kille i släkten. Vi är 5 gubbar :)

Inte så mycket viltanpassning sker.

Mark nr.2

Belägen mellan Drängsered och Torup.

Mamma äger denna marken, den är cirka 50ha.

70% åkermark, 10% mosse, 10% hygge och 10% lövskog.

Denna förvaltar vi ja.

Tror inte vi har koll på detta med stadierna i skogen  :-[

Viltanpassad och viltanpassad. Det fodras en del på vinter, röjs buskar, fixar skydd osv.

MVH/Jocke