Publicerat Juli 1, 200520 yr Vilka delar i handladdning kräver att man har vapenlicens på viss kaliber när man köper prylarna? Hur är det med laddutrustningen? Hur är det med komponenter, hylsa, tändhatt, kula och krut? /Marcus
Publicerat Juli 1, 200520 yr Vid köp av krut och tändhattar begär vissa handlare och få se vapenlicensen, i alla fall i Stockholm. Eftersom man inte får inneha ammunition utan vapenlicens och inte ladda åt andra utan tillstånd, så skulle man kunna säga att hela processen är licensbelagd
Publicerat Juli 24, 200520 yr Eftersom man inte får inneha ammunition utan vapenlicens och inte ladda åt andra utan tillstånd, så skulle man kunna säga att hela processen är licensbelagd Kari, nu blev jag lite fundersam. Det är en kompis som precis har frågat om jag kan ladda åt honom. Är det inte så att man får ladda åt andra, men det är när man tar betalt / säljer som man måste ha tillstånd? Eller? ???
Publicerat Juli 24, 200520 yr Att ladda åt någon annan, skulle jag inte rekommendera med tanke på riskerna. Händer det en olycka, kommer livet bli surt både för den som drabbas och den som handladdat skotten.
Publicerat Juli 24, 200520 yr Du får absolut inte under några som helst omständigheter ladda åt andra utan speciellt tillstånd. Inga undantag och inga men. Du kan söka tillstånd för det hela, men det blir en rätt jobbig process. Erbjud kompisen att han laddar hemma hos dig istället och att du kan komma med goda råd och tillrop....... Jag laddar ALDRIG åt andra. MVH Håkan
Publicerat Juli 24, 200520 yr Kari, nu blev jag lite fundersam. Det är en kompis som precis har frågat om jag kan ladda åt honom.Är det inte så att man får ladda åt andra, men det är när man tar betalt / säljer som man måste ha tillstånd? Eller? ??? Du behöver dessutom ha licens på den kalibern för ammunitionen du laddar, har för mig att det finns en antalsgräns 10 plugg, men jag kan missminna mig.
Publicerat Juli 25, 200520 yr Kari, Håkan och Mats. Tack för rättelsen!! Jag hadde fått för mig att det skulle vara ok. Men nu vet jag bättre. "Händer det en olycka, kommer livet bli surt både för den som drabbas och den som handladdat skotten." Precis min tanke när han frågade. Jag ska erbjuda honom, att köpa verktyg till hans kaliber så får han komma hem till mig och låna min laddutrustning istället så laddar vi tillsammans.
Publicerat Juli 26, 200520 yr Svaret på ursprungsfrågan är annars som jag fattat det själva tändhatten.
Publicerat Juli 27, 200520 yr Vad jag vet är det ej licens på krut,kulor ,tändhattar det är först när dom är hopsatt till färdig patron man ska ha licens för den kalibern......