Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Zeiss Varipoint 1,5-6*42T vs 3-12*56T

Featured Replies

Publicerat

Hej alla, ville bara dela med mig mina lite av mina tankar efter ett nära kikarsiktesbyte.

Som ni kanske vet har jag sedan en tid tillbaka haft en Varipoint 3-12*56T men har under en tid funderat på att byta denna mot en mer allround modell som 1,5-6*42..också Varipoint. Efter en del funderande och utvärdering av vilken jakt jag mestadels bedriver såg jag det som ett bra val att gå "ner" till 1,5-6. Jag klubbade beslutet och åkte och kikade på en ny i den interessant dimensionen. I butiken såg allt helt ok ut och jag åkte hem glad i hågen och monterade på den nya Zeissen.......dagen efter blev det avmontering och på med 3-12*56T igen !!! Följande detaljer/punkter gjorde att 1,5-6*42 blev kortvarig i min garderob:

1. Blasermontagen gjorde att mellanrummet mellan pipa och kikarsikte blev onödigt stort, anläggningen är ju givetvis den samma som med 3-12 men det känns bara som ett "dö-utrymme" med en 42 tub.

2. Jag tycker att det blev ett ganska ordentligt "tunnelseende" i förstoring från 3ggr och ner till 1,5 vilket gör att jag hellre ligger på 3 ggr som jag även klarar av med 3-12:an.

3. Viktskillande är ju inte stor alls....1,5-6*42T(utan skena) väger 525gram och 3-12*56T(utan skena) väger 605 gram. Alltså ingen märkbar skillnad.

Så !! Om jag använder en 1,5-6*42 skilljer inte mycket i vikt, samt att jag troligen kommer använda 3 ggr`s förstoring mestadels av tiden. Och nu med 3-12*56T får jag ett till synes kanonlågt montage där jag inte har ngt "dö-utrymme" ovan pipan. Och givetvis är det skönt att då och då kunna nyttja 12 ggr`s förstoring.

Så min slutsats av detta "lappkast" gällande min optik är att behålla 3-12*56T och sedan komplettera med en Aimpoint 9000L 2 MOA istället.

Bara mina funderingar om 1,5-6*42 vilken många anser som den ultimata dimensionen.

Go kväll !

Publicerat

Tunnelseende är inte kul , men fördelen som jag ser det med 1,5-6 är snabba skott på korta håll, jag har själv löst det hela med QR och öppna riktmedel

Publicerat
  • Författare

Jo det är ju givetvis ett alternativ också, men jag har inte övat så mycket med öppna. Dock har jag skjutit en del med Aimpoint och är helnöjd. Anledningen till att jag skulle välja 1,5-6 är ju till stor del att få bra bild på lägre förstoring men så blev inte fallet.

Publicerat

Jag har dylika 1,5-6 varipoint, fast utan tunnelseende ??? 1,5 vs 3 är en ruskig skillnad när du står trångt till. 6 vs 12 också förvisso men till detta har jag annan bössa och kikare.

Att inte Blaser har ett lägre sadelmontage torde ju öppna för Maks som faktiskt är lite lägre. Rödpunkt är väl bra, men begränsande över 50 meter. En 1,5-6 är den optimala kikaren för jakt med vilt i rörelse. Har en VP 1,1-4 på drillingen också men detta är mer för hagelskyttet.

Men det löser du nog på det sett det passar din jakt bäst. :)

Publicerat
  • Författare
Jag har dylika 1,5-6 varipoint, fast utan tunnelseende ??? 1,5 vs 3 är en ruskig skillnad när du står trångt till. 6 vs 12 också förvisso men till detta har jag annan bössa och kikare.

Att inte Blaser har ett lägre sadelmontage torde ju öppna för Maks som faktiskt är lite lägre. Rödpunkt är väl bra, men begränsande över 50 meter. En 1,5-6 är den optimala kikaren för jakt med vilt i rörelse. Har en VP 1,1-4 på drillingen också men detta är mer för hagelskyttet.

Men det löser du nog på det sett det passar din jakt bäst. :)

Jo jag använder MAK då de är lägre än org.montagen. Ja det kanske var så olyckligt att det var ngt knas med kikaren jag hade hemma även om risken är ganska liten.

Som du säger så fungerar rödpunkt upp till kanske 65m realistiskt, givetvis beroende på viltets storlek och hastighet. Därefter torde jag kunna täcka med 3 ggr och uppåt.

Hur som haver så skulle man väl ha följande kikarsikten i ryggsäcken för att på ett bra sätt täcka alla tänkbara situationer ;D ;D ;D

1. Aimpoint

2. 1,5-6*42

3. 3-12*56

4. 6-24*56

Jo som jag skrev så vet jag att många ser 1,5-6 som den bästa allroundkikaren för drevjakter men men.....även här är ju smaken som baken ;D

Publicerat

Min 1,1-4 är generation 1 dvs, påslag på topp och on-off i vridet. 1,5-6an är generation 2 dvs påslag på topp medans on-off när man lyfter tornet. Ingen är således victory varipoint som är generation 3.

Hippen kikade i min och blev kär och beställde en 1,5-6 victory VP och fick tunnelseende ??? Mer än en slump tror jag men om så är fallet skulle minst en busslast tyska ingenjörer ha spöstraff. Tunnelseende har ju inte Zeiss haft sedan Z -serien ???

MVH

Publicerat
  • Författare

Detta låter ju interessant....kanske trots allt var knas med just detta ex. Jag har ju istort sett haft bara Zeiss sedan jag tog jägarexamen och som du säger så fanns ju endast tunnelseende på den gamla Z-modellen. Ja ja...kanske är jag som är petig också men det tycker jag att man kan få lov att vara om man pungar ut 16000:- för ett kikarsikte. Då skall man vara 100% nöjd med alla detaljer.

Efter test av 1,5-6:an fick jag ju perspektiv på helheten vilket har gjort mig mer än nöjd med min 3-12:a...Så allt ont för ngt gott med sig. ;D ;D

Jag pratade lite med Zeiss ang. kommande projekt för att inte tappa fans nu när Swarovski har kommit med Z6 modellen men de var ganska lugna i dessa nya modeller av Varipoint..Vet ej men jag skulle nog tro att en del Zeiss-fans redan nu har sneglat på swarre efter att denna modell släppts.

Själv kollade jag in en Z6 i 1-6ggr belyst om jag måste säga att jag blev mäkta imponerad av vidvinkel seendet...Detta torde ju vara det ultimata drevsiktet !!! Denna effekt gäller ju bara i de lägre förstoringarna men ack så tufft. Vi får väl se vad som händer!! Skulle swarovski få för sig att göra en prissänkning till Zeiss-nivå för denna modell lär det nog hända en del i folks garderober.

Ja ja....mycket flummande !! Ha en fortsatt trevlig dag herrar och damer !

Publicerat

Jag har gått å sneglat på Helia, Swarre, SoB och Zeiss på olika mässor och som jag tycker har Helia klart minst tunnelsende.

Förutom Meopta 1-4*22 som är helt jä..a grym i synfält.

Men som du säger Z6 är ju på ingång och det är väll svårt att slå deras synfält, ska bli kul och se hållbarheten på dessa sikten.

Mvh......

Publicerat

Har en 1.5-6x42 Diavari V och har inget tunnelseende. Min står oftast på 2.25x. 1.5 när jag går med byrackan. 6x räcker gott när man ska peta omkull en dovhjort ute på 200 meter.

//Micke

Publicerat
  • Författare
Har en 1.5-6x42 Diavari V och har inget tunnelseende. Min står oftast på 2.25x. 1.5 när jag går med byrackan. 6x räcker gott när man ska peta omkull en dovhjort ute på 200 meter.

//Micke

Ja det låter ju mer o mer som jag stött på ett måndagsexemplar av Varipoint :( Jo visst räcker 6ggr långt men man kan ju precisionsplacera kulorna mycket bättre med 12ggr.

Som jag skrev så skall man nig ha ett gäng med kikarsikten för att täcka alla behov ;)

Publicerat
Jo visst räcker 6ggr långt men man kan ju precisionsplacera kulorna mycket bättre med 12ggr.

Som jag skrev så skall man nig ha ett gäng med kikarsikten för att täcka alla behov ;)

Precisionsplacera? Vid skjutning på 80 meter så skjuter man en smäll och använder det kulhålet som riktpunkt... Gör det med 12 ggr och medförstorande tysk 4a  ;) Nu har du ju en Varipoint utan medförstorande punkt (dock medförstorande stolpar gissar jag) men har har ändå en känsla av att den täcker ett kulhål i tavlan.

Tyska ettan är fantastisk  8)

Ser egentligen inget större behov men ska jag skaffa en kikare till blir det en Schmidt u Bender 8x56 med tyska ettan.

//Micke