Publicerat September 23, 200718 yr Har en 7x33a som jag har ljuddämpare på. Tyvärr försvann ju lite av vitsen med ett lätt och smidigt vapen när ljuddämparen monterades så jag funderar på om man skulle få pipan kapad. Nån som har koll på hur mycket jag kan kapa ner den utan att förlora prestanda och precision?
Publicerat September 23, 200718 yr Har en 7x33a som jag har ljuddämpare på. Tyvärr försvann ju lite av vitsen med ett lätt och smidigt vapen när ljuddämparen monterades så jag funderar på om man skulle få pipan kapad.Nån som har koll på hur mycket jag kan kapa ner den utan att förlora prestanda och precision? Vet inte om det är svaret du söker, men jag lämnade in min Tikka M55 för att kapa pipan på den...detta var för drygt 1 år sedan...pipan var av standardlängd (vet inte exakt hur lång) och dom kapade ca 3cm och precitionen blev absolut inte sämre, nästan tvärt om ....så jag tror inte att precitionen blir lidande...naturligtvis kan jag inte garantera nått :....men det blev iaf inte sämre på min bössa. /Fredde
Publicerat September 23, 200718 yr Författare Vet inte om det är svaret du söker, men jag lämnade in min Tikka M55 för att kapa pipan på den...detta var för drygt 1 år sedan...pipan var av standardlängd (vet inte exakt hur lång) och dom kapade ca 3cm och precitionen blev absolut inte sämre, nästan tvärt om ....så jag tror inte att precitionen blir lidande...naturligtvis kan jag inte garantera nått :....men det blev iaf inte sämre på min bössa./Fredde Låter ju bra! Vad för kaliber var det? Allt väl annars förresten? Hoppas du hämtat dig och är vid gott mod efter det där tråkiga tjafset här! Ber om ursäkt att jag gick på så hårt!
Publicerat September 23, 200718 yr Låter ju bra! Vad för kaliber var det?Allt väl annars förresten? Hoppas du hämtat dig och är vid gott mod efter det där tråkiga tjafset här! Ber om ursäkt att jag gick på så hårt! Det är en .308win. jodå, allt är OK , enda problemet är väl att helgen är slut och det är jobb imorrn ;D....Det är lugnt, du behöver absolut inte be om ursäkt! ... /Fredde
Publicerat September 23, 200718 yr Vihtavouri n110 brinner ut fort och utan att lova tror jag du kan kapa ner pipan till vad som är lovligt och farten kommer inte att sjunka så mycket. Precisionsmässigt vet jag inte men skjuter en contender i 30-30 med 45 cm pipa och 11,7 grams kulor i 700 m/s med godkänd precision så ska en 7x33 göra det också. Jag vet att man gjorde tester i någon av jakttidningarna för 10-15 år sedan och 6,5x55 var en av dom kalibrar som led mest av att kapa pipan fartmässigt. Alla mindre hylsor och grova kulor klarade sig bättre.
Publicerat September 27, 200718 yr Författare Jo nog blir det kapning, men inte nu mitt under brinnande jaktsäsong!
Publicerat Oktober 18, 200718 yr Precis som Nils l skriver är köpes skotten till 7x33 laddade med n110 som är ett snabbt krut så jag skulle utan tvekan kapa pipan till 47-50cm Själv har jag nu lämnat in min Remington titan 7-08 till en smed som fixar en extra pipa i 7br som skall användas till trädskällarjakten den blir 50cm och förses med dämpare och tänkt ladda med Sakos 5,2gramars kula