Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Laika

Featured Replies

Publicerat

Hello..

Vad är skillnaden mellan öst och västsibirsk laika?

Hur jagar dessa gentemot jämte och gråhund? Tänker mest i storlek på sök osv.

Hur är hunden i sig? Hundarna verkar ju jaga det mesta tycker jag...

Mvh,

Publicerat

Det där är svårt rent jaktmässigt, det finns bra hundar och dåliga hundar av alla sorter och ge dig en bild är svårt, välj efter meriterade föräldrar, inget annat. Laikan är populär och det finns många lycksökare som poppar upp och tar valpar på sitt kräk som kanske aldrig varit i skogen ens, har själv en östlaika som jag triv mycket bra med, smidig i skogen och bra tempo i söket, ska visst jaga allt man skjuter för den enligt de vise.

Västlaikan är lite lägre rent fysikskt.

Publicerat
Det där är svårt rent jaktmässigt, det finns bra hundar och dåliga hundar av alla sorter och ge dig en bild är svårt, välj efter meriterade föräldrar, inget annat. Laikan är populär och det finns många lycksökare som poppar upp och tar valpar på sitt kräk som kanske aldrig varit i skogen ens, har själv en östlaika som jag triv mycket bra med, smidig i skogen och bra tempo i söket, ska visst jaga allt man skjuter för den enligt de vise.

Västlaikan är lite lägre rent fysikskt.

Mjo. Går nämligen i Laika tankar. Iofs går jag i mycket olika tankar..

Funderar nämligen på att lämna spanieln hemma då hon och vår terrier trivs väldigt bra tillsammans. Det är synd att dela på dom. Nästa år har jag som sagt tillgång till 3000 ha och en tilldelning på 14 vuxna. Tror inte spanieln kommer kunna agera så mycket. Och givetvis de helger jag är i Skåne kommer hon medverka i fågeljakten. Jämte/gråhund tror jag är för mycket älg. Samt ökar grisen allt mer. Laikan kanske även kan göra sitt nere södra sverige på 650 ha markerna. Laikan verkar vara lite mer "allhund".

Jag vet inte riktigt men... tänker jag rätt?

Publicerat

Jag har fortfarande inte sett Laikor på de grisjakter i Mälardalsregionen som så säkert jagar gris som de flesta gråhundar. Skulle jag vilja ha en spets som så gott som säkert jagar gris skulle jag välja en gråhund. Vet också att de tyvärr i bland blir tagna av gris då de arbetar lite nära framvagnen på grisen i besvärlig terräng.

Visst finns det bra grislaikor, men i mina ögon verkar gråhunden som ras säkrare. De brukar väl jaga älg också..... ;)

Publicerat
Jag har fortfarande inte sett Laikor på de grisjakter i Mälardalsregionen som så säkert jagar gris som de flesta gråhundar. Skulle jag vilja ha en spets som så gott som säkert jagar gris skulle jag välja en gråhund. Vet också att de tyvärr i bland blir tagna av gris då de arbetar lite nära framvagnen på grisen i besvärlig terräng.

Visst finns det bra grislaikor, men i mina ögon verkar gråhunden som ras säkrare. De brukar väl jaga älg också..... ;)

Hördu du! Nu får du öppna ögonen. Du har nog varit på för många stövarprov. ;D

Brukar väl jaga älg också... :(http://www.svenska-laikaklubben.com/jaktpr...älg%2006-07.pdf

Åtminstone östlaikorna har väl gått skapligt på älg senaste åren. ???

Och tycker man att en hund som ser ut som en fotpall är lämplig för grisjakt så varför inte en Grå. ;D

Publicerat

oups, nu vaknade någon ;D. Kanske trampade jag på en öm tå när jag lyfter Gråhunden som den grissäkraste spetsrasen (dvs jämnast vad gällar antal individer som gärna jagar gris och gör det bra). Jaja sanningen gör ont som det brukar heta... 8) kanske inte lika ont som att cyckla sittande över ett fruset plöje på en cykel utan sadel ;D ;D

Musköt!

Visst finns det duktiga laikor på gris...så fort grävlingarna gått i vinteride... ;)

Publicerat
oups, nu vaknade någon ;D. Kanske trampade jag på en öm tå när jag lyfter Gråhunden som den grissäkraste spetsrasen (dvs jämnast vad gällar antal individer som gärna jagar gris och gör det bra). Jaja sanningen gör ont som det brukar heta... 8) kanske inte lika ont som att cyckla sittande över ett fruset plöje på en cykel utan sadel ;D ;D

Musköt!

Visst finns det duktiga laikor på gris...så fort grävlingarna gått i vinteride... ;)

Själv hade jag nog sagt att en jämte varit säkraste kortet. :o

I Linas fall verkar det inte hjälpa om det är grävlings tomma marker. :(

Publicerat

Men liksom vad anser ni att jag ska välja för ras då?

Jag har en jaktspaniel som nu är min apportör, jagar kanin/hare, rådjur. Modern fungerar fint på hjort med. Förövrigt gick jag i tankar om en Wachtel först men kom fram till att väldigt lik min spaniel, dock med ett skarpare pyske. Så jag är inte i ett direkt behov av en sådan.

Jag får som sagt tillgång till större marker med förhoppningvis god tillgång på älg och grisen är ju på stark ingång även uppåt landet.

Storlek på sök osv. vad det gäller spetsraserna antar jag beror på föräldrar etc.?

Vet att de finns dom som går flera mil men även dom som går lite kortare..

Undrar om jämta har något att säga om detta?  :-*

Publicerat

Notera att jag bara går i tankar om ett valpköp och det är i sådant fall aktuellt fram emot sommaren..

Publicerat

:D Hon hade som du märker en hel del att säga.. Du har svarspm  :-*

<<-- Dödade effektivt myten om den tystlåtne norrlänningen  ::)

Publicerat
Notera att jag bara går i tankar om ett valpköp och det är i sådant fall aktuellt fram emot sommaren..

Jakthundsvalpar ska man köpa under vintern, för påbörjan av injagning första hösten när de är runt 9-10 månader  ;D  ;)

Publicerat
Jakthundsvalpar ska man köpa under vintern, för påbörjan av injagning första hösten när de är runt 9-10 månader  ;D  ;)

Detta finns det förstås olika synpunkter på ;)

Publicerat

Givetvis är det så, men eftersom jag avlar på tidig jakt och hellre börjar injagningen vid 9-10 månaders ålder än runt 2 års ålder så....  ;)

Publicerat
Givetvis är det så, men eftersom jag avlar på tidig jakt och hellre börjar injagningen vid 9-10 månaders ålder än runt 2 års ålder så....  ;)

Själv hade jag första ståndskallet vid 5 mån på älg med laikan ;)

Publicerat
Själv hade jag första ståndskallet vid 5 mån på älg med laikan ;)

:-*

Bra jobbat det :)

Publicerat
:-*

Bra jobbat det :)

Det var egentligen inte meningen men hoppsan så råkade det finnas en älg där jag minst anade det ::) räknade ut att han fick ca 80 jaktdagar i fjol, visserligen på väldigt älgtomma marker, men det gjorde söket större.

Publicerat
Men liksom vad anser ni att jag ska välja för ras då?

Jag har en jaktspaniel som nu är min apportör, jagar kanin/hare, rådjur. Modern fungerar fint på hjort med. Förövrigt gick jag i tankar om en Wachtel först men kom fram till att väldigt lik min spaniel, dock med ett skarpare pyske. Så jag är inte i ett direkt behov av en sådan.

Jag får som sagt tillgång till större marker med förhoppningvis god tillgång på älg och grisen är ju på stark ingång även uppåt landet.

Storlek på sök osv. vad det gäller spetsraserna antar jag beror på föräldrar etc.?

Vet att de finns dom som går flera mil men även dom som går lite kortare..

Om du är ute efter en spets till vildsvin och älg så kan du säkert hitta mycket bra linjer inom alla älghundsraserna bara man är noga när man söker.Kolla upp så föräldrarna verkligen funkar på gris och kontakta rasens avelsråd. Nu är det väl egentligen så att det bara är laika raserna som ska jaga vildsvin enligt rasbeskrivningen.