Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

chok storlek????

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag har precis köpt en benelli comfortech o fick me 5 st choker. hittar ingen beskrivning på vilken chok som används till vad. De enda som står e att chok med 1 & 2 markeringar inte får användas till stålhagel o att med 5 markeringar användes till skeet. e de någon som kan förklara vad dom olika används till som en grund? sen e de ju givetvis olika från person till person misstänker jag.

Publicerat

5->skeet

4->kvart

3->halv

2->trekvart

1->full

Bra val av bössa, har oxå beställt en, väntas anlända vilken dag som helst  ;D!

Sedan valet av chock är ju väldigt personligt, alla är ju saliga över sin tro så att säga men de chocker som används mest av mig vid fågeljakt å sportskytte är kvart å halv..

glömde ju skriva att det jag brukar göra vid köp av ny bössa är att åka till banan å testa olika chocker med den ammo jag vanligen använder, är jag inte nöjd med resultatet på slamtavlan alt pappret så andra chocker elr byta ammo...

Mvh

Publicerat

ok. ungefär som jag trodde de. men vad använder man 1 & 2 till då? eller har man ingen nytta av dom?

Publicerat
ok. ungefär som jag trodde de. men vad använder man 1 & 2 till då? eller har man ingen nytta av dom?

Joråå ;D

På de brittiska öarna används de till fågeljakt, dem till skillnad från oss, kan konsten att plocka ner duvor på 40m, då behövs riktiga chocker ;)..

Jag använder 1&2 vid rävjakt..

Publicerat
Joråå ;D

På de brittiska öarna används de till fågeljakt, dem till skillnad från oss, kan konsten att plocka ner duvor på 40m, då behövs riktiga chocker ;)..

Jag använder 1&2 vid rävjakt..

ok. jag kommer inte ihåg riktigt hur de va med blyhagel. när de får användas osv? vet att man inte får använda de vid fågeljakt vid vatten. men de va väll på förslag o tillåta de igen har jag hört?

Publicerat
5->skeet

4->kvart

3->halv

2->trekvart

1->full

Bra val av bössa, har oxå beställt en, väntas anlända vilken dag som helst  ;D!

Sedan valet av chock är ju väldigt personligt, alla är ju saliga över sin tro så att säga men de chocker som används mest av mig vid fågeljakt å sportskytte är kvart å halv..

glömde ju skriva att det jag brukar göra vid köp av ny bössa är att åka till banan å testa olika chocker med den ammo jag vanligen använder, är jag inte nöjd med resultatet på slamtavlan alt pappret så andra chocker elr byta ammo...

Mvh

Jo de e klart. har redan varit o provat lerduvor. o jävla vad mycket bättre jag sköt med den bössan än med min gamla. så nu väntar jag bara på lite väder sen bär de av ner till sjön. de blir givetvis lite provande med dom olika chokerna till jag har hittat de som passar mig. men de e jju alltid bra o veta en grund o börja me.

tack för ditt svar

//Mathiaz

Publicerat
ok. jag kommer inte ihåg riktigt hur de va med blyhagel. när de får användas osv? vet att man inte får använda de vid fågeljakt vid vatten. men de va väll på förslag o tillåta de igen har jag hört?

Är absolut inte säker men tror att det är ok med bly vid våtmark igen.. ???

Är iof dyrt men jag brukar använda tungsten, har använt stål vid fågeljakt en gång å det var absolut den sista!

Publicerat
Är absolut inte säker men tror att det är ok med bly vid våtmark igen.. ???

Är iof dyrt men jag brukar använda tungsten, har använt stål vid fågeljakt en gång å det var absolut den sista!

Ok. men om jag hörde rätt så ska blyhagel få användas efter årsskiftet ev. för vid öppet hav får man nog inte de. eller e de någon som e riktigt uppdaterad o ge svar på detta?

men vad e tungsten????

Publicerat

Tungsten är wolfram. Det är betydligt tungre än bly och används därför i pulverform utblandat med någon sorts plast. Det fungerar betydligt bättre än stål på fågel men med ett pris på 20 kr styck så får man verkligen tänka sig för. Förr sköt man ju nästan 250 änder per år och om man säger att man fick 3 av 5 på ett skott på den tiden så skulle ammunitionskontot ha blivit gigantiskt.

• 3 months later...
Publicerat

Nya regler vad gäller bly...

SFS 2007:988 

http://62.95.69.3/SFSdoc/07/070988.PDF

14 b §3 Patroner som är laddade med blyhagel får inte användas

1. vid skytte som inte är jakt,

2. vid jakt på våtmarker, eller

3. vid jakt över grunda delar av öppet vatten.

14 c § Om det med hänsyn till syftet eller säkerheten vid användningen

inte finns något godtagbart blyfritt ammunitionsalternativ, får hagel som

innehåller bly trots förbudet i 14 b § 1 användas vid

1. provskjutning,

2. jaktstigsskytte, och

3. prov avseende jägarexamen för godkänd provledare.

Publicerat

Tack Jabbe,

Det finns dock ett aber....

Vad är "grunda delar av öppet vatten"

Säg att vattendjupet där vettarna ligger är 2 meter, du skjuter ut mot öppet hav. Skjuter du på flygande fågel så är allt klockrent, skjuter du på fällande/landad fågel kanske du är en lagbrytare......

Eller.... det kanske är så att jag funderar för mycket :-

Raggarö

• 2 weeks later...
Publicerat

2m e välan änå inte grunt vatten?  :o ??? :o ???

• 2 weeks later...
Publicerat
Vad är "grunda delar av öppet vatten"

Visst är det underbart med en sådan skrivning?? det är upp till Naturvårdsverket att definiera "Grunda delar av öppet vatten", vad jag vet så har dom inte gjort det ännu...

Problemet är ju att det i den texten kan utläsas vad som gäller utan man lämnar öppet för en massa tyckande och tänkande, för en som jagar i våtmark så är 2m djupt eftersom man inte kan gå där, medan en som är van att jaga över vettar på 30m djup tycker att 2m är grundvatten..

Än så länge ligger frågan öppen fram tills någon blir dömd och man får en prejudicerande dom..

Tanken med förordningen är ju att man ska hålla blyhaglen borta från änderna så att dom inte äter i sig dem av misstag. En svan som betar på botten vid ett rejält lågvatten når kanske ner till botten där det normalt är 2m djupt, vad vet jag.. ???

• 2 years later...
Publicerat

Grunt vatten är väl när det är så grunt så att simänderna söker föda på botten, d.v.s. grundare än en halvmeter.

Det är i.a.f. den enda förklaringen jag har hört, att fågeln skulle få i sig hagel när den "betar" på botten.

Men, man kan ju ha fel...

Publicerat

Tror det gäller dykänder med faktiskt.

Så jävla irriterande, någonstans har jag snappat siffran 6 meter men vart minns jag inte..

Mvh!

Publicerat
Tror det gäller dykänder med faktiskt.

Så jävla irriterande, någonstans har jag snappat siffran 6 meter men vart minns jag inte..

Mvh!

Lite OT...

Här vore det riktigt intressant om någon med mer kunskap om fåglarna i sig blandade sig i discussionen.

Vad jag vet så livnär sig de flesta av dykänderna på småfisk, larver, räkor osv.

Det borde kunna innebära att de inte behöver stoppa i sig grus på samma sätt som simänderna som om jag inte minns helt fel har en mer vegetabilisk kost. Båda blandar säkert men jag menar huvudsaklig föda.

Skulle det vara samma problem med de mer "fisk" intresserade änderna så kan man nog räkna med att ett eventuellt förtydligande av "grunnt vatten" kommer att ligga på åtminstone 8m då T.ex. Knipan gärna går ner till ungefär det djupet.

Om jag minns rätt... (plus snabbkoll på Google...)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Knipa

MVH // Henrik

Publicerat

Angående vattendjup så finns det sedan gammalt en sådan fråga till SJF i deras arena:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=23482

Den tråden innehåller även svar från Naturvårdsverket.

Publicerat

Finns det någon forskning som påvisar att änderna tar upp blygiftet ur blyhaglen och att det sedan forsätter upp i näringskedjan? Istället för att det bara kommer ut naturliga vägen. Så fall borde människan som "topp predator" ligga ganska risigt till speciellt vi jägare...

Tycker det känns ganska långsökt, måste ju vara försvinnande lite jämfört med alla tungmetaller från industrier etc.

Publicerat
Finns det någon forskning som påvisar att änderna tar upp blygiftet ur blyhaglen och att det sedan forsätter upp i näringskedjan? Istället för att det bara kommer ut naturliga vägen. Så fall borde människan som "topp predator" ligga ganska risigt till speciellt vi jägare...

Tycker det känns ganska långsökt, måste ju vara försvinnande lite jämfört med alla tungmetaller från industrier etc.

Nu kan det ju finnas många fler undersökningar än de jag läst. Men de jag läst när det gäller bly säger egentligen precis tvärtom. DVs "sekundär förgiftning" är inget problem. Att rovfåglar ibland dör av blyförgiftning beror på att de får i sig bly fragment eller hagel. (Blysänken från fisket kunde man tydligen bevisa var orsaken i något specifikt fall där sänket fanns kvar i fågeln...) Därav rekomendationerna att inte lämna kvar räntor från djur skjutna med Hagel (Egentligen t.o.m. vissa kulor)

Outdoor visade en gång röntgenbilder på rådjur skjutna med bondad VS obandad kula. Helt klart är att man om man skjuter med obondat bör skära bort mer kött kring sårkanalen än vad i all fall jag trott...

Nu handlar de undersökningar jag läst om döda fåglar som samlats in. Jag har inte läst något som handlar om nedsatt fortplantning eller liknande. (Jo förresten men det handlade om Kvicklilver och Cadmium, inte bly)