Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gubbarnas tredagarstur med finska spetsarna

Featured Replies

Publicerat

Startade idag..

Dag1 )

Redan igår kväll anlände Tony och Jänta (det är Miina det), för en tredagars jakttur uppe i Rabbokojan tillsammans med Stefan och Micko. Tinka är av förklarliga skäl hemma, såhär 3 veckor innan beräknad valpning.. De packade sina ryggsäckar med allehanda mat, sovsäckar och annat nödvändigt och sedan tog de hundarna och stack iväg ut till kojan för övernattning.

Så kom då morgonen, med perfekt jaktväder. Varmt, lite disigt och inga större vindar som kunde ställa till det för hundarnas näsor. Efter frukost och andra förberedelser bar det så ut i skogen med de två röda och fågel finns det ju ganska gott om på sina ställen i skogen, så första upptaget lät inte dröja på sig så länge. Efter ett fint samarbete och rungande ståndskall från både Jänta och Micko, så damp den första fågeln i backen efter ett välriktat skott. En fin  tjädertupp blev det.

Sedan sökte hundarna ut åt varsitt håll och båda skällde ånyo efter en kort stund på fågel och det blev för Jänta som det sköts denna gång. En fin orrhöna var det som fälldes och damp i backen.

Efter detta var det dags för att rasta, äta något och vila en stund. Jag misstänker starkt att det blev fläskklämma för Stefan och Tony och de röda fick sig nog någon smakbit även de och sedan kunde både hussar och hundar koppla av en stund och vila inför nästa tur som i och för sig inte blev lika lyckosam, men två fina fåglar skjutet efter rungande ståndskall och bra arbete av hundarna är ju en klart godkänd start på deras tredagars jakttur tycker jag.

Jag har blivit lovad att de ska skicka hem bilder, så det kommer nog in någon/några så småningom som de fotat med mobilkameran

Under älgjaktsuppehållet är ju all ledig och tillgänglig tid vigd till jakt med trädskällarna, så det lär bli några små rapporter framöver. Huruvida bilderna är något att se vet jag inte ännu, för de har inte skickat hem några  :D

Vi har ju tre jaktkojor ute i skogarna och dessa används mycket flitigt under höstarna  ;)

(jösses vart tog stavningen i rubriken vägen  ???  :o Ändrat nu i alla fall  ;D )

Publicerat
  • Författare

Herrejösses..35 som kikat och ingen som skrivit.. Nåväl nu har det kommit tre bilder i alla fall  :P

Rabbokojan

Rabbokojan.jpg

Mick & maken med tjädertuppen

Mick_Tjder_1.jpg

Fika och vilopaus

Mick_Jnta_1.jpg

Då kopplar även de röda av och tar igen sig en stund  8)

Publicerat

Fina bilder! Gratta gubbarna! Önskar jag också fick va i en koja och bara ha det bra.

Publicerat
  • Författare

Det ska jag göra  :)

De och hundarna mår rätt gott där uppe.

I morgon hördes de skulle knalla över till en av de andra stugorna, som maken för ganska precis 13 år sedan rundtimrade upp på egen hand.

Fast det blir ju många kvällar och helger utöver 07-16 på vardagarna, för att få ihop tillräckligt med ledig tid för all denna jakt  :o 

Publicerat

Nu är jämta i författartagen och smörjer oss med fina jaktbilder. Kul Jämta! Fortsätt med och hälsa gubbarna. :D

Publicerat

Nice härligga bilder. Ska ju själv ut nu från imorgon till söndag.

Publicerat
  • Författare

Hoppas på samma jaktlycka för dig då  :)

Att jaga med hundarna är ju det som gör livet värt att leva för maken, näst efter familjen, så jag lär aldrig få slut på jakteskapader att skriva om  :o  :D

Publicerat

Härliga bilder.

Publicerat
  • Författare

Dag2)

Efter gårdagen strapatser och en god natts sömn vaknade Stefan & Tony till en lite kyligare och blåsigare dag, vilket också märktes på bytesfronten. Mycket fågel i markerna, men med lövfällning och blåst hade hundarna ett styvt jobb att skälla fast någon fågel i träden. Ännu svårare var det för gubbarna att smyga sig in på skjutavstånd. Under förmiddagen blev det således ingen fågel fälld.

Efter lunch och en välbehövlig stunds vila för hundar och hundförare så bar det ut i skogen igen. En hel del ripor stöttes på och även en del orrar, men den fågel som till slut damp i backen efter att ha skällts fast av Jänta var en fin tjäderhöna. Ni må tro husse var stolt över lilltjejen sin då.

Eftersom snusförrådet sinade (  :D :D ), så kom de hem och bunkrade upp lite snus och passade även på att ta med sig lite mer skaffning i form av köttbullar och rödbetssallad som de ska mumsa på nu ikväll när de kommer åter till Rabbokojan, där de sover en natt till för att sedan i morgon bitti ta sig över till Råbergsstugan och se hur det ligger till med fågel på Råberget.

När de ändå kom hem fram och åter så passade jag på att fota fågel, hund och stolte ägaren Tony.

Janta_120070927%20011_mindre.jpg

Är lovad bilder från skogen också och de läggs in direkt jag får dem.

Publicerat

Nice Jämta! :D Lövfällningen har nu verkligen satt igång på allvar. :D Fåglarna är väldigt skygga nu så det är inte lätt att skälla fast dom. :(

Publicerat
  • Författare

Nä, de har fått jobba på rätt bra de röda  ;)

Ett måste med bra hundar, när det blir så mycket jakt och fåglarna är så pass varska som de är nu  8)

Publicerat
Nä, de har fått jobba på rätt bra de röda  ;)

Ett måste med bra hundar, när det blir så mycket jakt och fåglarna är så pass varska som de är nu  8)

Jag förstår det. :D Ja verkligen. Dom kan inte ta det lungt och slappan av och hoppas att det går bra för det. ;D

Publicerat

Kul tråd, fina bilder!

Fler bilder!

Mvh!