Publicerat September 28, 200718 yr är det nån som har koll på va mer man behöver för att införa jaktvapen till tyskland förutom vapenpass?
Publicerat September 28, 200718 yr Detsamma som till alla andra länder inom EU. Först måste du ha en skriftlig inbjudan till din jaktdestination som förklarar var och hur länge du ämnar stanna i landet. Sedan skall du begära att få tulldokument för införsel av vapen, det får man via polisen eller tullen. Tror exempelvis polisen i Ystad kan hjälpa dig med det. Det fomuläret är självinstruerande men fyll i det noga och lämna inga luckor även om en del är lite fånigt. Detta dokument skall senast 4-5 veckor innan resa skickas till aktuell tulldestination i tyskland beroende på om du kommer med båt,flyg eller bil. Tillsammans med det skall följande material med: EU vapenpass i orginal (skickas tillbaka) Inbjudan från jaktvärd. Kopior (fotostat) på din original licens på det vapen du ämnar föra in. Sedan måste en handläggningsavgift inbetalas, (görs enklast av den tyska jaktvärden) ca 60-70€. Innan dessa pengar finns på kontot gör dom inte ett skit. Bifall eller avslag meddelas när dom skickar handlingarna tillbaka. Var ute i god tid i fall dom behöver kompletteringar. Vid destination måste allt visas igen för att få stämpel i vapenpasset. Utan dessa stämplar är du fredlös om något händer. Krångligt? Jodå men värst första gången, nuförtiden lånar jag alltid vapen av mina kusiner när jag åker över. Lycka till och Waidmansheil.
Publicerat September 28, 200718 yr Jösses det var inget man kom på att göra en helg tur att man har släkt i tyskland som kan bistå med en uppsättning om det skulle bli aktuellt.
Publicerat Oktober 12, 200718 yr Detsamma som till alla andra länder inom EU.Först måste du ha en skriftlig inbjudan till din jaktdestination som förklarar var och hur länge du ämnar stanna i landet. Sedan skall du begära att få tulldokument för införsel av vapen, det får man via polisen eller tullen. Tror exempelvis polisen i Ystad kan hjälpa dig med det. Det fomuläret är självinstruerande men fyll i det noga och lämna inga luckor även om en del är lite fånigt. Detta dokument skall senast 4-5 veckor innan resa skickas till aktuell tulldestination i tyskland beroende på om du kommer med båt,flyg eller bil. Tillsammans med det skall följande material med: EU vapenpass i orginal (skickas tillbaka) Inbjudan från jaktvärd. Kopior (fotostat) på din original licens på det vapen du ämnar föra in. Sedan måste en handläggningsavgift inbetalas, (görs enklast av den tyska jaktvärden) ca 60-70€. Innan dessa pengar finns på kontot gör dom inte ett skit. Bifall eller avslag meddelas när dom skickar handlingarna tillbaka. Var ute i god tid i fall dom behöver kompletteringar. Vid destination måste allt visas igen för att få stämpel i vapenpasset. Utan dessa stämplar är du fredlös om något händer. Krångligt? Jodå men värst första gången, nuförtiden lånar jag alltid vapen av mina kusiner när jag åker över. Lycka till och Waidmansheil. Det där va mycket det. Har varit i tyskland å jagat två ggr, men har inga stämplar i mitt eu-vapenpass, hade missuppfattat det där med in- och utförselregler. Har kollat runt lite själv på denna sidahttp://www.tullverket.se/se/Privat/Resande...akt_tavling.htm Tittade sedan i det europeiska skjutvapenpasset och där står på sidan 10 under "upplysningar om resor inom gemenskapen" -Rätten att resa till annan medlemsstat med ett eller flera i passet uppräknade skjutvapen i kategori B,C eller D förutsätter ett eller flera föregående tillstånd från det besökta medlemslandet. Detta eller dessa tillstånd får noteras under rubrik 5 i detta pass. -Ett sådant föregående tillstånd som avses ovan är i princip inte nödvändigt för att resa med ett skjutvapen i kategori C eller D i syfte att delta i jakt eller med ett skjutvapen i kategori B, C eller D för att delta i tävlingsskytte, förutsatt att resenären har ett skjutvapenpass och kan styrka skälet för resan. har i mitt pass med en 22lr som kategori B en hagelbock som kategori D och en studsare som kategori C Säger inte att du har fel MKJ men av den info. som jag kan hitta låter det lite omständigt med papper som skall skickas å komma tillbaka. jag kommer skicka ner mitt tyska jaktkort och 20euro, en kopia på mitt svenska jaktkort och kopia på att jag har en jakt/jägarförsäkring, detta är vad min jaktvärd kräver och jag får tillbaka det när jag kommer ner dit. nu vet jag att man ska göra en anmälan för in och utresan oxå fan vart mycket det där kanske säkrast att kolla med polisen ändå
Publicerat Oktober 14, 200718 yr rätta mig gärna om jag har fel. har kollat med konpisar och dom tycker det är lite underligt
Publicerat Oktober 14, 200718 yr Hej Frittegryt Som jag skrev har jag inte jagat med egna vapen där sedan flera år. Men detta är proceduren jag går igenom med tyska gäster vi tar upp till Sverige i jobbet varje år, senast i Januari i år. Sedan kan man söka införseltillstånd för flera tillfällen samtidigt under en säsong förståss vilket underlättar nästa tillfälle, men denna förfrågan gällde väl första gången som jag förstod det. Har du hittat en gräddfil så är jag den första att gratulera. men kolla med polis/tull ordentligt, chansa inte. MVH
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Nu åker jag iväg och så här fick vi göra !! vi fick ta en kopia av vapen passet + vanligt pass +kopia på jägarförsäkring + en bild på sig själv och allt skulle skickas till jaktvärden!! vi fick maila eller skicka fax i förväg serie nr på bössan + id nr från passet + hur många bössor man tar med sig !! 5 kilo ammunition per pers + att sikten om man ber snällt kan ta in i hytten annars åker den på bössan!! sen är det ba åka iväg !! men ett tips så dem !!! är först på plats på flyget !!!
Publicerat Oktober 16, 200718 yr Hej Nu har en kompis varit i e-post-kontakt med den tyska tullen. De har inga sådana in- och utresekrav som vi i sverige har på tyskarna som du skrev MKJ. Sedan var han i kontakt med vår värd som i sin tur har varit i kontakt med "Jagdschein handläggaren" på lokala polismyndigheten. Han säger att det räcker med att ha med sig EU-vapenpasset och en inbjudan till exempelvis jakt, men för säkerhets skull kommer vi ta med oss orginallicensen oxå. Vår värd har jag redan skrivit vad han vill ha nersänt av oss. Sedan skall ju det där med svenska tullen fixas, Genomresan i Danmark är fortfarande ett frågetecken som vi hoppas reda ut inom de närmsta dagarna. återkommer med det. Med andra ord är det tullen i sverigesom har för lite å göra så de måste ge sig på utlänningar med en massa pappersexercis Gräddfil : lite jaktligt utbyte kan man kalla det
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Sitter i Tyskland just nu, tyvärrr utan bössa då :- Älskar jaktlandet Tyskland och även jägarna och kulturen. Rötäggen exporterar dom till svenska fjällen verkar det som. ;D Det var intressant info att dom luckrat upp sitt regelverk för införsel, finns det ju ingen anledning att låna bössor längre. (Även om mina kusiner har den goda smaken att köra Heym rätt över) MVH