Publicerat Juli 2, 200521 yr Var idag på skjutbanan och sköt lite med min Sako Finnbear 6,5x55 den skjuter riktigt bra för att ej vara plastbäddad ca 20-25mm på 80meter. Men jag har märkt ett fenomen som är lika på alla de bössor jag skjutit med och det är att första avlossade skottet tar aldrig där de följande hamnar. Differansen kan vara ca 5cm på 80meter. Min hypotes är följande: Pipan är kall vid första skottet samt att pipan är ju då helt ren och har ett litet lager olja kvar i loppet vilket förändrar friktionen vid första skottet. Är det fler som noterat detta fenomen? Samt hur beter sig en toppfågeljägare när målen är små och avstånden långa, en differans på 5cm på 80meter blir ju inte mindre på 150m. Själv så håller jag mig till Älg så där spelar det inte så stor roll. /Marcus
Publicerat Juli 2, 200521 yr Träffpunktsskillnad vid sk "cold barrel shot" och efterföljande skott är mycket vanligt.
Publicerat Juli 2, 200521 yr Först bör man ta reda på om det beror på att pipan är kal eller om det beror på att pipan är ren
Publicerat Juli 2, 200521 yr Uppför den sig likadant om man inte regör den när man provar dagen efter så får man tamed det i beräkningen
Publicerat Juli 2, 200521 yr Var idag på skjutbanan och sköt lite med min Sako Finnbear 6,5x55 den skjuter riktigt bra för att ej vara plastbäddad ca 20-25mm på 80meter. Men jag har märkt ett fenomen som är lika på alla de bössor jag skjutit med och det är att första avlossade skottet tar aldrig där de följande hamnar. Differansen kan vara ca 5cm på 80meter. --- Det kan tänkas att låda och pipa trots allt inte ligger helt rätt i stocken. Ett litet glapp kan göra att lådan skiftar läge av rekylen från första skottet, och sedan ligger kvar där så länge man skjuter. Åtgärd: plastbädda! Pete
Publicerat Juli 2, 200521 yr Om diffen är så mycket som 50 mm , vill jag påstå att bristen på plastbäddning är just problemet inkl. alla de andra små fixen som man utför parallellt. Känns som att det handlar om ett sättskott.
Publicerat Juli 2, 200521 yr Författare Om diffen är så mycket som 50 mm , vill jag påstå att bristen på plastbäddning är just problemet inkl. alla de andra små fixen som man utför parallellt. Känns som att det handlar om ett sättskott. Vad menar du med sättskott? /Marcus
Publicerat Juli 3, 200521 yr Om diffen är så mycket som 50 mm , vill jag påstå att bristen på plastbäddning är just problemet inkl. alla de andra små fixen som man utför parallellt. Känns som att det handlar om ett sättskott. Vad menar du med sättskott? /Marcus Kari menar nog samma sak som jag skrev om: lådan glappar i stocken och första skottet behövs för att den ska komma i läge. Plastbäddningen tar bort glappet och håller lådan i rätt läge. Pete
Publicerat Juli 3, 200521 yr Författare Om diffen är så mycket som 50 mm , vill jag påstå att bristen på plastbäddning är just problemet inkl. alla de andra små fixen som man utför parallellt. Känns som att det handlar om ett sättskott. Vad menar du med sättskott? /Marcus Kari menar nog samma sak som jag skrev om: lådan glappar i stocken och första skottet behövs för att den ska komma i läge. Plastbäddningen tar bort glappet och håller lådan i rätt läge. Pete Kanske dags att plastbädda då! /Marcus
Publicerat Juli 3, 200521 yr Jag vill minnas att Vapentidningen hade ett ganska omfattande test av just läskskott och hur träffläget ändrades. De testade ett halvdussnin kalibrar, från smått till grovt. Jag vill minnas att läskskottet fick ett klart annat träffläge, men alla kalibrarna/bössorna betedde sig olika.
Publicerat December 20, 200520 yr Hej Precis som några skrivit tidigare så kan bäddningen vara det som strular. Jag skulle definitivt låta plasta bössan för att slippa den risken. Men det finns oljor som kan spöka till första skottet ordentligt. När jag använde Ballistol olja i mina nationella gevär en gång i tiden så fick man vara mycket noga med att dra pipan innan skjutning, annars slog första provskottet någon dm fel på 300 meters tavlan. När jag började använda Nycolube 127 olja så försvann det fenomenet, även om man glömde dra ur pipan innan skjutning. Givetvis ska första skottet slå exakt rätt - det är ju det som räknas vid jakt. Behövs "sättskott", "läskskott" eller "cold barrel shot" så är geväret oandvändbart enligt min mening. Är helt övertygad om att din bössa kan gå bra från första smällen. Åtgärda bäddningen, använd en tunn olja som t.ex Legia eller Nycolube (eller ingen olja alls om du ska på toppfågeljakt) samt kolla kikarmontaget en extra gång för säkerhets skull. Sen tror jag bössan kommer att gå som en klocka! mvh Danne
Publicerat December 20, 200520 yr Jag har hört att "fibrerna" innuti pipan kan resa på sin när pipan kallnar. När första skottet skjuts, stryks fibrerna ner,de resterande skotten går bra, men det första som sköts med fibrerna resta går snett. Skall vara vanligare på rostfria pipor. Någon kunnig som vet vad jag pratar om och kan säga om det stämmer?
Publicerat December 20, 200520 yr jag vet inte, hr bara hört om att första skottet kan gå fel efter nogrann rengöring tex. mitt träffläge har då inte ändrats pga pipan blivit kall. men väl efter nogrann rengöring.