Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Boghälta

Featured Replies

Publicerat

Min finnspets tik är åter bog halt :'(

Det visar sig oftast efter 3-4 jaktdagar nu sista jakten körde jag nog lite för hårt med henne då jag jagade ensamen första 5dagarna :-[

Hon har nu vilat sedan lördag och är fortfarande inte riktigt bra det är värst då hon tex. hoppar ur bilen eller går nedför trappor och då måste belasta frambenet lite extra.

Det jag själv tänkt testa är att inte släppa hunden direkt ur bilen utan låta henne gå en bit i koppel som uppvärmning samt försöka att stretcha efter jakten.

Är det någon som har liknande problem eller tips hur man kan förebygga boghälta?

Publicerat

I första hand hade jag nog röntgat bog och armbågsleden för att säkerställa att där inte är något fel och därefter i samrådan med veterinär beslutat om behandling av hältan.

Uppvärmning innan jakt är ju alltid en fördel. Likaså att stretcha efter, men man bör ju veta hur man ska stretcha hunden, för bra resultat. Felaktigt utfört kan man ju förvärra det onda.

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag hade nog röntgat framvagnen när det är återkommande, behöver inte vara armbågen utan längre upp, har hunden fått smärtstillande och inflammations verkande medicin? är det en inflammtion i en muskel så läker det av sig själv men det tar lång tid och rätt medicin kan hunden vara fit for fight inom en månad.

Hälsningar Per

Publicerat
  • Författare

Hon är redan OK det är bara återkommande då det blir många tuffa jaktdagar i rad.

Är nog rätt normalt men det verkar hjälpa att inte släppa hunden direkt ur bilen utan gå en bit i koppel som uppvärmning

• 1 year later...
Publicerat
Hon är redan OK det är bara återkommande då det blir många tuffa jaktdagar i rad.

Är nog rätt normalt men det verkar hjälpa att inte släppa hunden direkt ur bilen utan gå en bit i koppel som uppvärmning

låter som om det kan vara en ledkapsel som spökar, risken kan vara om det återkommer upprepade gånger är att den blir helt utsliten vilket kan orsaka kronisk hälta

Publicerat

Stövaren våran brukade bli lite halt efter hårda jaktdagar...men när vi kände och böjde visade han inte att han hade ont någonstans,,,,så vi tänkte mest att han var stel när han kallnat i musklerna...höll på sådära i 2 år sen var det en liten knöl på tassleden och när den röntgades visade det sig att det var skelettcancer och hela ben vävnaden var död och kunde gå av närsomhelst..så han fick somna in innan han hann vakna upp från röntgen,,,,

så jag rekomendera oxå en undersökning om det inte blivit bättre

Publicerat
  • Författare

Har varit till veterinär angånde problemet och han trodde på något som kallas "gråhunds hälta" Är tydligen en sena som är spänd och blir inflammerad liknade löparknä på oss. Det går att operera om problemen blir stora men inget jag gör ännu.