Publicerat Oktober 5, 200718 yr I morsse var de dax!.. mitt första eftersök på en trafik skada!.. 07:30 ringer telen!. sammordnaren för Tierp/toffta ringen å säjer!.. "thomas" nu e de dax!.. åt å jaga rådjur!.. får redan på alla uppgifter han har!.. å de var inte så mycket!.. platsen var rätt lätt för mej att finna!.. de var bara några hundra meter hemmifrån!.. tele nummer till hon som kört på fick ja osså!.. å tiden för olyckan!.. de va ca 50min före han ringde mej!.. tog de lungt lasstade in de ja behövde i bilen!.. var på plats ca 1:15 efter!.. lyckades hitta olycksplatsen efter lite om å men!.. den var tyvärr inte utmärkt!.. satte Eros på spår!.. å han satte av å började spåra!.. tyvärr så var förklaringen ja fick på detta djur att de gott om kull legat ett tag för sedan kvickna till å ge sej av Erso spårade ca 4-500m första vändan!.. sedan såg ja pån att han ändrade djur!.. de lämnade 5st rå när vi kom dit!. å flydde över fältet!.. så här höll de på i ca 3 timmar!.. sökte igenom helsa fälltet.. skogsöarna runt om kring samt skogen upp till 1000m.. men fick tyvärr inte fatt på något rådjur som var skadat!.. då kommer juh frågan!.. vart de bara nockad??.. sprang de in i bilen??... "kärringen".. (ursäkta utrycket) som kört på hadde stängt av mobilen så ja kunde inte ringa för att få mer uppgifter!.. ska testa i ringa henne igen.. under em! om hon inte ringer mej!... tack för hjälpen NS å Roggman!.. för ja fick ringa å diskutera detta å få lite mer tipps!... MVh ThomasMamre!..
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Så olika det kan vara. Var ute i tisdags morron, polisen ringde kl. 7.00 och sa att det påkörts ett rådjur ca 1 mil hemifrån fick mobilnumret till han som kört på. Ringde upp och fick veta exakt var det var och att det var utmärkt med en snöstake och en signalväst. Sen sa han att rådjuret låg kvar under en gran ca 50 meter från vägen och levde. Kastade in wachteln och en bössa i bilen och åkte iväg. Hittade direkt då det var föredömligt utmärkt och rådjuret låg kvar på plats och tittade. Bara att dra en smäll och dra in det i skogen, ute på vägen träffade jag en som bodde där och han lovade prata med markägaren. Så enkelt allt kan vara om den som kör på gör en bra utmärkning och är lite observant. Helt motsatt till ditt fall Thomas! mvh
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Författare ..... jepps!.. å de är juh så man önskar alla gjorde!... mvh
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Författare .. såå nu e man på lite bättre humör!.... tar tbx ordet "kärring".... fröken som körde på rådjuret i morse ringte upp mej nu!.. och bad om ursäkt för hon inte ringt tidigare!.. men hon måste hafft något problem med mobilen!.. hur som helst fick jag en bättre beskrivning på händelseförlopet nu!... .de var bara en tuch på rådjurets huvud eller halls!... den gick inte om kull!.. utan blidde bara lite snurrig i kolan!.. för en lite nstund!.. och spran sedan iväg tbx ut på fältet!... och vad hon kunde se var inget brutet!... hon har ej kunnat finna några som helst tecken på några skador på bilen heller!.... inte ens en liten repa!.. MVh ThomasMamre!..
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Väl bekommen Thomas! Tänkte på en grej som vi även diskuterade lite kring. Du, och givetvis alla som blir utkallade till viltolyckor ska ha telnummret till polisens sambandscentral, inte 112 dårå... Tex Kalmar län så är det 0480/456000 går till polisen i Kalmar dagtid, då begär man sambanscentralen, natt o kväll så väljer man lämpligt alternativ som telsvarar rösten påpekar. Sen ska ni se till att få reda på händelsenummret av den som ringer upp er om det nu är polisen så har dom det men är det tex kontaktman eller sammordnare så begär de uppgifterna direkt. Det är dagens datum +tror det är 4 siffror eller nått. När ni väl är på olycksplatsen eller letar efter den så är det himla bra o kunna få tag på snuten och ev få reda på mer ang. uppdraget. händelsenummret knappar då snuten in och får snabbt fram allt som antecknats. Den kan säkerligen hjälpa till med annat telnr om man inte får tag på trafikanten på det nummer man fått. Sen så lär vi påverka/lära.. de poliser som sitter och tar emot viltolycksanmälningarna att ta reda på vettiga uppgifter. Desto mer vi frågar efter desto mer kommer de skriva i rapporten nästa gång. förhoppningsvis.. Alla är ju inte jägare som vi och fattar vilka uppgifter vi behöver för att lösa eftersöksuppdraget... Kan ju även bli så att vi måste ha ett skottlossningstillstånd eller tillåtelse att gå vidare på okända marker. De ger polisen om de anser det nödvändigt. I ett sådant läge så är det rätt omständigt att först ringa kontaktmanen eller samordnaren som i sin tur ska ringa polisen och sen tillbaka osv. Själv har jag många gånger ringt och fått ok att gå vidare över gränser (har då gällt påskjuten gris) när jag inte vetat vem som har jakträtten där jycken ställt grisen eller liknande. Har alldrig fått ett nej, snarare tror jag inte att den som suttit o tatt emot mitt samtal vetat hur den ska göra, eller om de får ge mig tillåtelse... Jag uppger hur som, mitt namn och det nummer jag har på eftersöksvästen. Sen skriver de en händelserapport och jag återrapportera sen hur det gått o så. Direkt uppgifter är alltid bäst, ju fler munnar infon gått geonom desto tokigare blir det. Ni anar inte vahelt fel info man kan få. Räkna kallt med att 70-80% är fel markerat allt från 50 m till mil, typ.... Tom fel sida kommungränsen en gång...fel by o 1 mil fel, typ >
Publicerat Oktober 5, 200718 yr Ska ni leta HR (Händelserapport) så är det årmånaddatum och därefter ngr siffor för aktuell händelse. Tiden för kollisionen är bra att ha, då blir det lättare att plocka fram händelsen. Har ni regnummer på bilen så blir det ännu lättare då det läggs in i Storm även. Mvh!
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Inte för att vara petig med pekpinnar men vem var denna *samordnare*?? Så vitt jag vet är det jag som är vald samordnare i kretsen och nog för att jag var bra full igår kväll efter whiskytest med jaktlaget men inte ringde jag dig.. Visst kan det vara så att dom blir knockade, Johka och jag har spårat några rådjur som bara gått undan utan blod eller liknande i löpan.
Publicerat Oktober 6, 200718 yr Inte för att vara petig med pekpinnar men vem var denna *samordnare*??Så vitt jag vet är det jag som är vald samordnare i kretsen och nog för att jag var bra full igår kväll efter whiskytest med jaktlaget men inte ringde jag dig.. Visst kan det vara så att dom blir knockade, Johka och jag har spårat några rådjur som bara gått undan utan blod eller liknande i löpan. Då får jag titulera dig som dölven nästa gång jag kommer upp Mvh.