Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med nötskrikorna

Featured Replies

Publicerat

hejsan,.. Nu har ja suttit och vakat på dom j*vlarna i två dagar utan resultat..

Jag sitter gömd under en gran vid min åtel och vakar, men dom verkar vara så otrloligt smarta.

direkt när ja har gått in så är dom framme där och äter, och kommer ja ut är dom som bortblåst.

Hur ska man lura dessa krabater?

Sen, vet någon vart man kan få tag på nötskrikans läte på internet? så man kan öva in ljudet och härma de, för ja vet att de är förbjudet att jaga med lockläten på band lr cd skiva.

Publicerat

Jag uppmanar inte till något nu. Men i lagen står det bara att det är olagligt med bandspelare. Tolka detta hur du vill :)

Publicerat

"Förbjudna medel och metoder för fångst och dödande

Icke-selektiva medel

Förbjudna medel eller metoder för fångst eller dödande av fåglar

– Användning av snaror, lim, krokar, bandspelare och elektriska eller

elektroniska anordningar med förmåga att döda eller förlama.

– Användning av blinda eller lemlästade levande fåglar som lockfåglar.

– Användning av artificiella ljuskällor, speglar, anordningar för belysning

av målet eller siktanordningar för mörkerskytte vari elektronisk bildförstärkare

eller bildomvandlare ingår.

– Användning av sprängämnen.

– Användning av nät eller fällor eller användning av beten som innehåller

gift eller bedövningsmedel.

– Användning av halv- eller helautomatiska vapen med magasin som

rymmer mer än två patroner."

http://62.95.69.3/SFSDOC/07/070682.PDF

Publicerat

Nötskrikor är läraktiga. En gång i tiden sköt jag nötskrikor vid fågelbordet hemma och man fick oftast bara ett skottillfälle från samma gömsle på varje nötskrika. Om man skiftade gömsle så kunde man få dem man missat på tidigare. Sedan gäller det att de inte får se dig när du tar dig till gömslet, de "kommer i håg" att du finns där.

Publicerat

Finns ett knep som man använder sig av vid rävjakt. Gå ut 2 till gömslet. En går tillbaka, medans den andra stannar kvar. Torde funka på skrikorna med.

Publicerat
Finns ett knep som man använder sig av vid rävjakt. Gå ut 2 till gömslet.

Vad ska man ha en älskarina till när man vakar räv. ???

??? just det,  därför hon få gå hem  ;D ;)

Publicerat
hejsan,.. Nu har ja suttit och vakat på dom j*vlarna i två dagar utan resultat..

Jag sitter gömd under en gran vid min åtel och vakar, men dom verkar vara så otrloligt smarta.

direkt när ja har gått in så är dom framme där och äter, och kommer ja ut är dom som bortblåst.

Hur ska man lura dessa krabater?

Har du nån vakkoja? använd då en 22long så behöver du inte va så nära.

Om du bara har hagel, gå ut innan de är på plats och jaga inte varje dag efter dem, då lär dem sig att det springer en tok och skjuter efter dem så fort de är på inflygning. ;D ;)

Mvh....

Publicerat
  • Författare

medans ni skrev för fulla muggar här så var ja ute och sköt en nötskrika :D satt mej under en gran nära åteln och skakade en tändsticksask så de låter som skatornas kraxxande.. Efter 15 min kom en nötskrika och satt sig på åteln, pang. sen låg den där :)

Publicerat

Tycker alltid vi har nötskrikor vid åteln.

Sisst sköt jag dem med Sierra Varminter 6,5x55 ;D ;D

Publicerat

Kul, vad skjöt du den med?

kongratul: nice, det är bra att dom dör ordentligt så man slipper eftersök ;D ;D

Publicerat
  • Författare

ne va ja sköt med vill ja inte berätta med de vart iaf knall och fall :D

Publicerat
  • Författare

Har du nån vakkoja? använd då en 22long så behöver du inte va så nära.

Om du bara har hagel, gå ut innan de är på plats och jaga inte varje dag efter dem, då lär dem sig att det springer en tok och skjuter efter dem så fort de är på inflygning. ;D ;)

Mvh....

varför använda 22 long när alla här vet att de är 22 hornet som gäller ;);)

Publicerat

Dom är knepiga. har ett ställe jag brukar passa dem på. Bönderna tippar korn där. Man sätter sig, skjuter en men sen kan det ta 30-60 minuter innan nästa vågar fram. Dom är skygga men har man is i magen och kan vara stilla/tyst länge så vinner man i längden.  8)

Publicerat

Kråkbåset fungerar hur bra som helst på skrikorna, brukar få flera efter varandra i samma fälla under vissa dagar.

Fläsksvål är bäst att anv.

Publicerat
  • Författare

ja,dom är listiga. men när ja skaka tändsticksasken så de lät som kråkkrax så reagera dom väldigt bra på de och dom började genast cirkulera runt en för att sedan landa i något otilgängligt träd :D men sen kom dom som sagt till åteln och PANG :D

• 3 weeks later...
Publicerat
Kråkbåset fungerar hur bra som helst på skrikorna, brukar få flera efter varandra i samma fälla under vissa dagar.

Fläsksvål är bäst att anv.

Kan bara hålla med! Jag satt upp några trolle-ljungbyfällor och fick väldigt många,jag som trodde vi knappt hade nån för de har varit väldigt osynliga