Publicerat Oktober 9, 200718 yr Hann precis lägga mig på soffan då telefonen ringde....Det var en jaktkompis som hade skjutit på en bock som tyvärr gick undan. Bocken hade hoppat till i skottet och försvunnit in i skogen bakom fältet. Böt kläder och hämtade hunden....fick leta en liten stund efter reflexvästen, men tillslut hittade jag den ;D...lastade in hunden i bilen och åkte iväg till platsen där djuret var påskjutet. Väl framme så mötte jag upp med jägaren och gick igenom händelseförloppet, fick en ungefärlig skottplats där vi letade efter blod/hår/benbitar vad som helst som tyder på en träff....vi kammade tyvärr noll där :-....ingenting som tyder på en träff, och ingen exakt skottplats....men va tusan, vi måste ju försöka!....kopplade selen vid hunden och vi gick fram mot "skottplatsen"....kommenderade sök, och så var vi iväg. bar iväg i rätt hyffsad fart över en bäck...en av oss hoppade graciöst över bäcken, medan den andra plurrade (gissa vem :)....shit happens, fortsatte över bäcken, genom lite högt gräs, korsade en liten traktor väg sen bar det iväg in i ett slyområde...men hunden drog bara rakt igenom slyet, men på andra sidan slyområdet så började hunden att snurra omkring och springa fram och tillbaka, förmodligen hade det varit fler djur där...men efter ett 20-tal sekunder av "snurrade" så drog han iväg snett in mot slyet igen....10m innanför slyets början så stannade han...lös med pannlampan mot honom....där låg bocken :)..... helnöjd över hunden prestation trotts obefintligt med tecken på träff (iaf vad vi kunde se med ficklampor och pannlampor)... Var en fin bock (med våra mått mätt ) och skottet satt perfekt /Fredde
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Bra jobbat av er Fredde.Lita på hunden det brukar bli bäst då. Jag vet av egen erfarenhet ;D
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Mycket bra jobbat. var det i hortlax? Hur långt gick bocken totalt?? Kaliber?? kula??? Förresten var det diodlampo ni hade? Med dem ser man inte blod på marken, de är värdelösa faktiskt har jag surt fått erfara.
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Författare Tack ska ni ha alla :)...är jätte stolt över Molle (hunden )...han ska få en korvring ikväll istället för den vanliga korvbiten Jansson: Det är en Tollare Dp: Japp, det var i Hortlax....mellan tummen och pekfingret gick bocken kanske 50-60m om man följer spåret, men ca 30m fågelvägen....vi hade ficklampor med "vanlig lampa" och pannlampan jag har har både diod och vanlig lampa....dioderna används endast när jag rör mig, eftersom de lyser betydligt bredare än den vanliga lampan.... /Fredde
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Förresten var det diodlampo ni hade? Med dem ser man inte blod på marken, de är värdelösa faktiskt har jag surt fått erfara. Det beror nog på vilken typ av diodlampa, vilken färg den ger av sig osv.
Publicerat Oktober 9, 200718 yr Jasså ja de kanske de gör. Jag hade en Petzl, såg inget blod i gräset. Sen kom kompisen med en sån där vit/röd gammal lampa och lös och då såg det ut som stockholms blodbad
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Bra jobbat Fredde! ;D Vad var det för skada? Ett tips är att sätta hunden på spåret där jägaren/skytten såg rådjuret först, för att där sätta hunden på spåret och spåra fram till skottplatsen. Hunden markerar om ni är vaksamma. MVH Roggman66
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Författare Bra jobbat Fredde! ;D Vad var det för skada?Ett tips är att sätta hunden på spåret där jägaren/skytten såg rådjuret först, för att där sätta hunden på spåret och spåra fram till skottplatsen. Hunden markerar om ni är vaksamma. MVH Roggman66 Tack alla Det var en skottskada, var faktiskt ett perfekt skott, trots det så gick djuret förhållandevis långt .... Tack för tipset! Tips är alltid välkommet /Fredde
Publicerat Oktober 10, 200718 yr ;D.. Toppen Freddan!.. mega grattis till dej å hunden!... ;D ;D ;D.. MVh.. ThomasMamre!..