Publicerat Oktober 10, 200718 yr Jag har läst en hel del på detta forum de senaste månaderna. Men nu kände jag att jag var tvungen att registrera mig och ställa en fråga De senaste 2 veckorna har jag provat på att locka en del järpe. Måste säga att detta fungerat över förväntan och är ett mycket roligt jaktsätt. Man kan blåsa nästan hur man vill i pipan och de kommer ändå. Goda att äta är de också de små rackarna. Det jag undrar nu är om det finns fler fågelarter som är lika lätta att locka som järparna? Hur är det med kråkor, skator? Duvor kanske, har sett en del i skogen här brevid men aldrig kommit nog nära för ett skott (har bara sett dem när jag haft hagelbössan, när man går ut med .22lr så är de som bortblåsta)
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Sök här på forumet om orrbulvanjakt, sitter man på rätt ställe vid rätt tidpunkt så är det rätt lätt att locka orre bara med munnen.
Publicerat Oktober 10, 200718 yr en "biprodukt" när jag lockat järpar är alla mesr, finkar och annat oknytt som kommer farande runt huvudet ibland. Ska visst vara ett uppskattat byte på kontinenten där dom fångas i nät, men här blir jag bara nervös över allt flaxande i grenarna. Kanske jag lockar med helt fel ljud ? ???
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Haha. Jag har fått samma resultat. Med finkar och mesar m.m. alltså Dock så kommer ju järparna också.
Publicerat Oktober 10, 200718 yr Höll på o bli krockad av en småfågel som kom på lock. Fick ducka då den kom farande. Coolt. Då e man väl cammoflerad? ;D ;D ;D Själv tycker ja de e lite kul att de kommer annat när man lockar. Får man nå o titta på tills de e dags att skjuta! : Dennis_f Nötskrika kan man locka till sig om man tränar lite men de e skygg. Testat o locka räv? Ska vara högeffektivt enl vissa här. Själv ska jag satsa på de lite mer senare när snön fallit vit på backen!
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Räv har jag tänkt prova. Det verkar inte vara många på marken här som jagar räv annat än när de råkar komma förbi. Men det verkar som att man ska prova det när rävarna börjar vara lite hungriga, typ senhösten/vintern.
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Räv har jag tänkt prova. Det verkar inte vara många på marken här som jagar räv annat än när de råkar komma förbi. Men det verkar som att man ska prova det när rävarna börjar vara lite hungriga, typ senhösten/vintern. Såg lockjaktsfilmen från mikael tham, där sa dom att rävarna kunde vara lite svåra att locka till sig nu under senhösten. Bäst var nog våren om jag inte minns fel.
Publicerat Oktober 11, 200718 yr När det gäller räv tror jag att valparna är lättast att lura med lock. De flesta jaktbara fåglar går att locka inom skotthåll. Krävs dock rätt placerade bulvaner/vettar för en del arter
Publicerat Oktober 11, 200718 yr När det gäller räv tror jag att valparna är lättast att lura med lock. I Rävlock filmen så sa dom att det är nästan bara de största rävarna som kommer på lock, eftersom det är dom som har nog stort självförtroende för att stjäla det "nyslagna bytet" som skriker.
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Jag har dom här cd skivorna med fågel lock. Lite gammal inspelning men de fungerar http://www.jaktochnatur.com/framset.html Han har även rådjur och älg lock
Publicerat November 6, 200817 yr Allor går bäst enligt mej fast de inte hör till skogsfågel jakten för sånt har ja ldrig jagat seriöst.
Publicerat November 9, 200817 yr en "biprodukt" när jag lockat järpar är alla mesr, finkar och annat oknytt som kommer farande runt huvudet ibland.Ska visst vara ett uppskattat byte på kontinenten där dom fångas i nät, men här blir jag bara nervös över allt flaxande i grenarna. Kanske jag lockar med helt fel ljud ? ??? Järppipet påminner som mesarnas varning för rovfågel. Det är därför de kommer farande. Hör jag pipet från mesar brukar jag snabbt se mig omkring och ofta kommer en sparvhök i racerfart bland träden. Oerhört fascinerande hur de lyckas varna innan fågeln knappt syns!?! Min enda erfarenhet av lockjakt på järpe gjordes i fredags. Sköt tre tuppar och inser att jaktformen inte bör frekventeras där järpstammen är gles. Själv håller jag mig till västra Värmland där järpbiotoperna duggar tätt.
Publicerat November 10, 200817 yr hm.. sen mårdhunden introducerades på denna ö så finns det varken järpar eller orrar att locka på.. Så det har jag totalt missat. Men har HÖRT att lockjakt på järpe hör till den roligare formen av fågeljakt på den tiden det fanns fåglar att locka!
Publicerat November 10, 200817 yr Jag har länge haft funderingar på att skaffa en järpe-vissla.. jag visslar själv som en kratta, så det kan jag nog glömma.. =)
Publicerat November 10, 200817 yr Nötskrika kan man locka till sig om man tränar lite men de e skygg. vet inte vad det är men iår har vi väldigt massor med nötsrikor. så när jag har varit och locka kråka har det alltid kommit en eller 1 i det område där jag visslat. annars har dom också kommit och studera en när man inte ens gör nåt. dock är di fridlysta här så samma har vi miljontals hackspettar här detta år. :S
Publicerat November 10, 200817 yr I Rävlock filmen så sa dom att det är nästan bara de största rävarna som kommer på lock, eftersom det är dom som har nog stort självförtroende för att stjäla det "nyslagna bytet" som skriker. Helt rätt. Kikade på filmen så sent som i förrgår. Riktigt bra film faktiskt. Man blir sugen när man ser den, och det är väl ett gott betyg. Vårvintern var enligt filmen den bästa årstiden, för då var räven som hungrigast och dagarna började bli lite längre så jakten kunde inte enbart ske under nattetid.
Publicerat November 10, 200817 yr Jag har länge haft funderingar på att skaffa en järpe-vissla.. jag visslar själv som en kratta, så det kan jag nog glömma.. =) Kring Molkom är det ju gott om denna föggel!!! Särskilt kring Örtensjöarna. Vet inte var du jagar men det är nog inga problem att hitta fågel. Lördag sista dagen!!!
Publicerat November 11, 200817 yr Lockjakten är lite som att fiska med fluga... Man jagar viltet på deras egna villkor känns det som. Det är en riktigt schöön känsla när man lyckas få in viltet i synhåll. De flesta vilten går ju att locka, började själv med att locka räv förra hösten/vintern. Trodde att jag skulle spricka av eufori då man såg räven komma lunkande. När jag satt på "bock-premiären" nu i höst så kom en älg-tjur & 2 kor längst borta på hygget (250m), så jag provade att locka på denne, sagt som gjort så kom stor-tjuren lunkande mot mig. Korna lämnade han i skogsbrynet. När han var ca 30-40m från mig så schasade jag på honom för att inte bli nertrampad... Men som sagt, ALL lock är kul...
Publicerat November 11, 200817 yr Kring Molkom är det ju gott om denna föggel!!! Särskilt kring Örtensjöarna. Vet inte var du jagar men det är nog inga problem att hitta fågel. Lördag sista dagen!!! Jag jagar på bolagsmarken i brattfors.. =) så runt örten är jag inte betrodd med nån jakträtt tyvärr =( Hade varit nice dock, det är fint där omkring!