Publicerat Oktober 10, 200718 yr Halloj! Ska precis införskaffa en Husqvarna 1640 6,5x55 och tänkte höra här om någon vet piplängden på denna? Bör väl finnas någon standardlängd, eller varierar det från tillverkningsår till tillverkningsår tro? Står inte på förra ägarens licens (några år på nacken) och misstänker att jag får en kompleteringsuppmaning från polisen om den saknas på licensansökan, var iaf väldigt noga med detta förra vapnet jag sökte licens för. Bor på annan ort nu, så har ingen möjlighet att själv mäta, och tänkte att det skulle gå snabbt att höra efter här då jag vill få ordning på papprena så fort som möjligt. /Kalle
Publicerat Oktober 10, 200718 yr En 1640 har en piplängd på 60cm, medan en 1600 har 52cm. Detta frånsett att de inte är avkapade nångång under årens lopp. Men spången som kornet sitter på är rätt stort, så sitter det kvar så är den förmodligen orörd! /Henke
Publicerat Oktober 10, 200718 yr ...sen är väl piplängden av mindre betydelse, bara man uppger en längd som inte är onormal... Man får ju kapa en pipa utan licens-uppdatering! /Henke
Publicerat Oktober 11, 200718 yr Författare Okay, tack så mycket för informationen! Var osäker på huruvida det är av stor vikt att längden är exakt, men iom att geväret aldrig är kapatsom jag förstått så ska det nog bli bra nu Tack igen!