Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att jaga skogsfågel.

Featured Replies

Publicerat

PÅ min nya mark har jag sett mycket orre en del tjäder och enstaka järpar.

Nu undrar jag om ni har några tips på hur man ska komma till skott på dem.  Har knappt sett skogsfågel tidigare.!

När jag drevat och skrämt upp några fåglar satan va fort de flyger undan, inte lätt att hinna med där.

Ni som jagat dem förut ge mig några bra tips.  Eller är det bara toppjakt som gäller? 

Publicerat

Beväpna dig med hagelbössa och börja jaga. Bäst är jakten med någon fågelhund av något slag men uppflogsjakt på skogsfågel kan vara väldigt givande. Tänk på att gå rätt tyst så du kommer närmare fåglarna innan de lyfter. Järpen kan du locka in på skotthåll, gör en sökning på "locka järpe" så kommer du säkert hitta en del intressanta tips.

Publicerat

Precis som almensson säger så kan det vara väldigt givande att "indianjaga" skogsfågel!

Men jag tycker att jag lättare kommer i håll om jag går snabbt i skogen och inte smyger långsamt, även om det låter lite mer!

Det känns som att fågeln inte hinner springa undan då utan ist trycker!

Men det är bara som jag upplevt det :)

Mvh.

Publicerat

Träna GRUNDLIGT på avståndsbedömning innan du börjar bruka hagelbössan, särskilt nu sent på hösten går fågeln upp på långt håll och 35 m är nog en absolut gräns om du skall få en tjädertupp, även halvträff (vilket är rätt vanligt i snabba oförberedda lägen = indianjakt) på 35 kommer leda till att den försvinner för att dö nån annanstans..

Publicerat

Har du ingen fågelhund så är det indianjakt som gäller.

En mycket rolig jaktform men vill man finna fågel så får man offtast gå mycket, eftersom du inte har hundens näsa till hjälp.

Snabba skott brukar det offtast bli.

Några tips:

Sick sacka sig fram igenom ett område. Det ger större chans än att bara gå rakt igenom.

Stanna upp ofta! Var då bered för det är offtast då dem tar till vingarna.

Träna mycket hagelskytte och avståndsbedömning.

Och det sista...använd lite grövre hagel, eftersom det är bra sällan dem (tjädern) flyger helt öppet.

Mvh//Jonas

• 8 months later...
Publicerat
PÅ min nya mark har jag sett mycket orre en del tjäder och enstaka järpar.

Nu undrar jag om ni har några tips på hur man ska komma till skott på dem.  Har knappt sett skogsfågel tidigare.!

När jag drevat och skrämt upp några fåglar satan va fort de flyger undan, inte lätt att hinna med där.

Ni som jagat dem förut ge mig några bra tips.  Eller är det bara toppjakt som gäller? 

Då du kommer fram mot en myr eller hyggeskant stanna upp, ta det lungt och spana. Ofta sitter tjädern där och äter och avslöjar sig till slut, men du måste ha stort tålamod.

mvh från en Finskspets jägare.

Publicerat

Försöå tag inågon som har en Trädskällare den jakten är rolig. Har själv inte prövat indianjakt än men kanske ska testa det i höst.

Publicerat
Har du ingen fågelhund så är det indianjakt som gäller.

En mycket rolig jaktform men vill man finna fågel så får man offtast gå mycket, eftersom du inte har hundens näsa till hjälp.

Snabba skott brukar det offtast bli.

Några tips:

Sick sacka sig fram igenom ett område. Det ger större chans än att bara gå rakt igenom.

Stanna upp ofta! Var då bered för det är offtast då dem tar till vingarna.

Träna mycket hagelskytte och avståndsbedömning.

Och det sista...använd lite grövre hagel, eftersom det är bra sällan dem (tjädern) flyger helt öppet.

Mvh//Jonas

precis som ovan har jag gjort jäkligt viktigt att sick sacka annars travar man förbi all fågel.

tycker oftast att man får bra läge när man står still och stå länge på heta ställen där du sett fågel ca en minut jag brukar även sparka till med foten för att dra upp dom och sen avancera sakta fullt beredd en liten bit sen går du i rask takt igen.

om möjligt var två st så ni har chans att valla dom mot varandra det kräver att man vet lite om markerna men jag tycker skottchanserna ökar dramatiskt.

Publicerat

Jo jo en sak som är bra att veta om man jagar skogsfågel är att ha koll på fågeln efter skottet det kan va inih-l-vte svårt att hitta dom på backen (även om man vet vart dom damp ner)utan hund som apporterar.

Har själv jagat med många stående fågelhundar (som inte har varit i mitt ägo) som inte apporterar eller kanske ska tilläga att dom inte bryr sig om fågeln är död. Då kan man få leta bra länge! Och går de undan i skogen som på en tjäder så lär man ha koll det vill ja lova. efter en dålig träff så kan dom springa och då lovar ja SPRINGA

Så med lite sammanfattning på de hela så försök att ha en bra apporterings hund tillgänglig och gå igenom marken efteråt ni indianjägare vart och pangat!!

Annars så vet ja, inte tror. att de kommer ligga massa halvdöa fåglar i skogen och det vill man ju absolut inte

För med en hagla bommar man nästan aldrig helt. )Om de blir bom alltså!)

Men lycka till!! var själv indianjägare i början

Publicerat

Hej jag har indianjagat skogsfågel hela livet...när jag började så var jag en jävel på att locka järpe..men det gäller att öva så man får till den sista trudilutten för att man ska lyckas fullt ut, för vissa dagar kommer dom så fort du satt pipan i munnen andra dagar kan dom vara nästan omöjliga att få svar av men det är en bra grejj att börja med,,,gå och köp en järpvissla och gå ut och öva ,lyssna och försök efterlikna..många jägare glömmer nog bort tjusningen med järp jakten som så många en gång började sin karriär på=) helt klart den godaste fågeln vi har och den är till skillnad från övriga skogshöns vit i köttet=)

men annars för att komma åt tjädern så ska man inte smyga och tro att man kommer in på bättre håll utan vet du t.ex vart en fågel är (att du kanske sett den springa på backen på alldeles för långt håll) så är det bästa tipset att spring som alldrig förr=) senaste tuppen jag sköt såg jag den på backen ca 80 m bort...gjorde en tokrusning kom fram och dom var borta...helt plötsligt lättade 2 tuppar inom hagel håll fällde den ena...så håll myrkanter eller riktigt blöta ställen vid premiären och sen hyggeskanter där det är gott om blåbär så ska du nog se att det går vägen=)

men nu måste jag nog säga att min indiankarriär är över,,har juh en vorsteh tik som ska bli injagad i höst=)

jonas