Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

22lr <-> 22wmr

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag har en Sako Finnfire Varmint 22lr, men funderar på att skaffa mig en 22 wmr (eventuellt en Ruger 77 med varmintpipa).

Nu är det ju så att just Finnfire'n från Sako är en av de 22:or som enligt många bedömmare tillhör de bästa som gjorts, och jag kan inte annat än instämma. Det är till och med så att jag egentligen inte vill göra mig av med den, men då det är en dubbelstudsare i 9.3-74R och en hagelbock i cal 20 på ingående så har jag, med dom svenska vapenreglerna, inget val.

Det känns som om jag gör något dumt, men samtidigt så skulle den utökade räckvidden hos en 22 wmr utgöra exakt den skillnad jag eftersöker.

Någon med erfarenheter av Rugern i 22 wmr eller några andra förslag på hur jag löser mitt dilemma?

Publicerat

Tänk en gång till, säljer du din nuvarande bössa så lär du få problem att få tag i en ny. När jag sålde min så gick det fort..

Sen skjuter sällan 22 wm något bra, 22lr skjuter alltid tätare typ.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ja, jag har förstått att om jag väl säljer Finnfire'n så lär det inte bli lätt att få tag på en likadan om jag skulle ångra mig. Så jag tänker så det knakar..............

Publicerat

Vad du än gör gör dig inte av med Finnfiren!!!  :)

Du lär nog aldrig hitta en bössa lik den..(Om nu inte Quad varmint är det???)

Jag letade som bara f*n efter en Finnfire men ingen sålde...såå jag beställde en Quad Varmint istället, var iaf jättelik Finnfiren  :)

Publicerat

Sälj skiten å köp en Anchutz i 22 mag.

Mångsidigare kaliber och enligt mig en trevligare bössa dessutom  8)

Publicerat
  • Författare

Sako Quad, hmmmm, om bara träffläget inte hade förflyttats mellan pipbyten (d.v.s. t.o.m. mellan 22lr <-> 22lr och 22wmr <-> 22wmr).

......köp en Anchutz i 22 mag

Modellförslag?

Publicerat

Jag sålde min Finnfire Varmint 22lr och köpte en Quad med lr och wmr pipa.

Visst var Finnfier kanon bössa att övningsskjuta med men rätt klumpig på ripjakten sedan behövde jag en 22wmr till trädskällarjakten så det var ett enkelt val för mig då jag inte vill belasta vapengarderoben med 2st olika 22or ;)

Visst måste man provskjuta mellan pipbyterna men det ser jag inte som något större besvär sedan är quaden rätt ful och plastig jämfört med finnfiern men som rent jakt gevär gillar jag quaden bättre och min skjuter väldigt bra med både lr och wmr sedan har jag nu insett villket underbart vapen detta är till finnspetsjakten.

Publicerat

Kvadden finns iofs i varmintvariant med både plast och trästock och tja jag skulle tro att de kan vara rätt trevliga men jag vet inte. Med lite flyt så får jag testa dem snart, både Matte Holst och Belker här på jaktsnack har beställt varsin. En i trä och en i plast och som sagt, med tur så har de fått dem tills vi ska till Gotland om två veckor..

Mvh!