Publicerat Oktober 15, 200718 yr De av oss här inne som tidvis jagar fågel på sträckintensiva platser tex Ivan, jag, Matte Holst mfl vet hur j-la svårt det är att hålla rätt på arterna.. Dessa herrar tycks inte bry sig och förtjänar helt klart vad som komma skall http://dagbok.segerstadsfyr.se/ Just skedänderna är oftast rätt lätta att känna igen och ge fan in men snatterand kontra bläsand i skymning? Stjärtanden går rätt bra med, låååång smal hals med litet klent huvud. Gässen är skitenkelt, man ger bara fan i att skjuta gäss öht, ingen av de arter vi ser när vi är nere är lovliga. Och trots att jag tycker mej ha rätt bra koll på de olika arterna så är det iaf snubblande nära att det skiter sig tidvis.. fy! Mvh!
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Så kan det gå, var det folk med jakträtt på stället eller? Själv är jag pissdålig på simfåglar eller fåglar öht. Hippen påtalade det olämpliga att posera med skjutna skogsduvor sist :-[ Numera skjuter jag bara gräsand och Kanadagås på flog. Är brunanden lyst också? Den har åkt med av misstag nån gång, men det är inte lätt när det svishar förbi.
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Författare Säker på att det var brunand? Det var ett bra tag sedan jag såg en sådan här.. alternativen kan vara bläsand och snatterand.. Men det är ruskigt knepigt! Mvh!
Publicerat Oktober 15, 200718 yr Usch vad trist, som sagt vet man inte vad man skjuter på så strunta i det. Det är en härlig naturupplevelse ändå även om man släpper nån fågel. Hm, har kompisar på öland(seriösa jägare) får kolla vad de har att säga om fallet.
Publicerat Oktober 16, 200718 yr Brunand är numera fridlyst och snatterand har varit det länge. Visst kan det gå fel ngn gång, men känner man sig inte säker låter man bli. Vitkindade gäss är mikroskopiska jämfört med kanadagäss, även om de har liknande färgteckning. Håller man inne med skotten tills man ser ögat, vilket rekommenderas, ser man banne mig skillnad. Vill vi fortsätta att jaga änder och gäss med hagel krävs det att vi tar vårt ansvar.
Publicerat Oktober 16, 200718 yr Författare Men det är ändå något märkligt med dessa fåglar.. Satt en morgon, förra året tror jag det var, på södra Gotland. Sköt några änder och någon bläsand tror jag men det mesta av änderna gick längre ut så man inte nådde dem. Däremot så hade jag med lätthet kunnat skjuta ett 20-tal fridlysta! Stjärtänderna och skedändenra flög som mygg runt en där jag satt.. Har full förståelse för att det går åt skogen tidvis men det ger en väldigt dålig bismak, en i övrigt kanonhärlig morgon kan rätt lätt spolieras.. Sen är det precis som Ivan säger en höjdare att bara få möjlighet att finnas till i den miljön, snacka om att sitta mitt i havet och försöka se ut som en sten, ruggigt häftig upplevelse och sen en ruskig massa fågels om flyger över allt!! Mvh!
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Och som vanligt hänger de ut hela jägarkåren. > Att det sedan finns ornitologer och konservatorer som har egna (hemliga) samlingar av fåglar som är listade eller statensvilt pratas det tyst om Kan man inte bara inse att det finns rötägg i alla länder och folkgrupper. Tex läkare som missbrukar sitt jobb eller varför inte bilisten som kör i 110 på 90 vägen. Hur som helst är det beklaglit när det händer och det drabbar oftast de som är oskyldiga mest, typ vi jägare som sköter oss som inte kanske får jaga vid kända sträck längre. För vi som är jägare och naturmän vill också njuta av det vilda inte bara skjuta !