Publicerat Oktober 16, 200718 yr Hej Behöver alltså hjälp med att ta isär mitt slutstycke till min 1640. Har vridit och vändit på den men inte lyckats. Om det är någon som kan det så skriv järna en instruktion eller fixa bilder. ??? mvh
Publicerat Oktober 17, 200718 yr Hej! Har precis införskaffat en 1640 själv som jag satt och jävlades med i förrgårkväll. Skulle precis som du ta isär slutstycket. Men efter ett tag fattade jag att konstruktionen var genomtänkt! Liknar äldre mauser fast enklare. Jag gjorde såhär, det behöver inte vara bästa lösningen! Med slutstycket i din hand så trycker du in den fjädrande piggen som sticker ut framför styrhylsan och vrider sedan styrhylsan lite medurs, dra alltså åt den (högergängad). (Detta för att spänna slagstiftet lite extra, det går säkert att utföra samma uppgift med slutstycket i vapnet.) Titta sedan undertill i bakkant på slutstycke, dvs. på tändstiftsmuttern, så ska du se ett litet hål, kanske 1,5mm i diam. Stick in en liten spik i detta hål och gänga sedan av styrhylsan moturs. Vill du sedan dela slagstiftet också, håller du i tändstiftsmuttern, trycker slagstiftet mot en träbit el. dyl och vrider sedan tändstiftsmuttern ett kvarts varv så ska den komma loss. /Henke