Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trikininformation från SVA.

Featured Replies

Publicerat

hoppas du trikin kika din handväske grävling ;) såg att 3 fall från småland innhöll trikiner från vildsvin nyligen >:(

Publicerat
  • Författare
Bra jobbat Mr. Mauser! Det är ett bra samarbet som Vi har med att skaffa fram nya länkar och försöka få forumet mer intressant. :D

Ett lysande samarbete :-*

/Micke

Publicerat
Ett lysande samarbete :-*

/Micke

Jepp! Vi önskar mer medlemmar som kommer med idéer och förslag på hur Vi kan förbättra forumet.;D

• 1 year later...
Publicerat

Vart lite osäker med trikinprovet, njurtappen har jag hört att man skickar in, stämmer det? eller måste man ha något annat.

Publicerat
Vart lite osäker med trikinprovet, njurtappen har jag hört att man skickar in, stämmer det? eller måste man ha något annat.

Ja det stämmer, annars kan du ta ett prov från mellangärdet, mellan magen och lungorna eller underarms muskeln på ett framben.

Från en som aldrig gjort detta............ pga att jag inte har skjutit något svin...än

/Lasse

Publicerat

Jag brukar ta tuggmuskeln, vilket är lätt och smidigt.

Publicerat

Tog muskel från frambenet! har de i kylen nu, postar den imorgon kväll, får hoppas på att det duger åt dem i uppsala.

• 2 months later...
Publicerat

Vilka fler ställen trikintestar kött?

Finns det någon lista?

Publicerat
Vilka fler ställen trikintestar kött?

Finns det någon lista?

JP lab. i Hästveda. Du får svaret dagen efter!! :lol:

Adress; Bäckvägen 14

280 23 Hästveda

Publicerat

Tackar :huh:

• 1 year later...
Publicerat
JP lab. i Hästveda. Du får svaret dagen efter!! :o

Adress; Bäckvägen 14

280 23 Hästveda

Jag kan verkligen rekommendera JP!

De är supersnabba med svaret och har klart bästa pris vad jag hittat. En hundring för att få ett SMS med besked att köttet är fritt från trikiner är värt vart enda öre!

Publicerat
Jag kan verkligen rekommendera JP!

De är supersnabba med svaret och har klart bästa pris vad jag hittat. En hundring för att få ett SMS med besked att köttet är fritt från trikiner är värt vart enda öre!

Och sen är Jenny där mycket trevlig! :o

• 1 year later...
Publicerat

Och sen är Jenny där mycket trevlig! :o

Kalasbra ställe! Fick sms knappa 15 timmar efter jag postat! Ingen av matgrisarna innehöll trikiner! Utsökt kött! :)

• 5 months later...
Publicerat

Jag skickar inte till SVA pga det är ett indirekt vapenregister dom lägger ju ut info om vem som skickat in provet och hur många och varifrån.

Använder mig av en veterinär,fick svaret på 20 min sist.

/Lars.

Publicerat

Hur många veterinärer kan leta efter samtliga trikiner? Tror mig ha läst om olika trikiner som kräver lite mer noggrann undersökning.

Publicerat

Enköping med omnejd finns ett ställe som heter Vidilab. Väldigt snabba och bra. Svar via sms samma dag.

Publicerat

JP i Hästveda är ett privat analysföretag som bla gör trikinundersökningar. Jag är mycket nöjd de gånger jag varit i kontakt med dem.

http://www.jphastveda.com/

Publicerat

Ja, JP är väldigt snabba de gångerna jag skickar dit proverna.. Mindre grisar till hushållet, brukar jag inte testa! Nu får jag väl fan... :blink:

Grisar som skall säljas, eller kött som skall ges bort, där gör jag självklart inget avkall på säkerheten!